Senaste nytt

Vilken inriktning ska BusinessClass.se events ha?

palmen

Moderator
Jag tycker man borde lägga lite krav vid events. Minimum bör vara guldkort i valfritt bolag + att man varit medlem/bidragit till siten på något sätt. Nu är jag själv ingen event människa och har för tillfället inget guldkort, men en sida som den här ska ha en ribba tycker jag, man kan inte släpa in varenda kotte överallt. Då försvinner den där exklusiviteten och blir som vilket annat forum som helst. Jag gillar att det finns elitism och det sporrar människor.

Jag håller inte alls med om att man ska ha guldkort för eventen. Då kommer jag personligen inte kunna gå på något event över huvud taget. Vist kan jag lägga ut 12-13k på at flyga in ett *G med Aegaen, men det känns inte riktigt befogat enbart för att få gå på events hos bc.se.
Klart att man kan ge förtur till vissa event för personer med minst guld inom någon allians, men att helt exkludera oss som är silver eller lägre känns inte riktigt som rätt väg att gå. Man kan vara en medveten resenär även om man är EBB eller liknande.
Vem avgör om man bidragit till sidan eller inte är då nästa fråga? Ska det vara x antal reserapporter/guider, x antal poster i forumet, x antal besök på träffar där "alla" är välkomna?

Det jag får ut av att träffarna är att möte likasinnande som har en stor passion för resandet och gärna flyger lite mer än vad man ibland behöver. Att man dessutom kan dricka god öl i samma veva är bara en bonus. Vilken status man har på kortet spelar mindre roll efter en trevlig kväll tillsammans.

Jag har absolut inga problem med att vissa event är för guldmedlemar först, men det måste även finnas event där "alla" är välkomna också. Jag ser hellre att det är mångfald än en klubb för inbördes beundran. Hur ska man kunna växa ännu mer framöver om man bara riktar sig till de med guldkort? Tittar man rent generellt så är det betydligt fler personer som inte har status hos flygbolagen än de som har det. Hur många av de med lägre status som befinner sig på bc.se jämfört medde som har hög status låter jag dock vara obesvarat.

Och detta blev även mitt 1000 inlägg :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
och jag kan tillägga att om jag inte hade bmi Diamond Club Gold, hade jag inget guldkort alls idag.
Det jag får ut av att träffarna är att möte likasinnande som har en stor passion för resandet och gärna flyger lite mer än vad man ibland behöver. Att man dessutom kan dricka god öl i samma veva är bara en bonus. Vilken status man har på kortet spelar mindre roll efter en trevlig kväll tillsammans.
Det som är jättesynd med träffar på Monks är, att jag får aldrig något tillfälle att inkassera mina AHO Tea Points. :p
 

Johan_G

Medlem
Vi kommer fokusera på "Gold events" framöver - det är nästan ett krav från sponsorerna.

Workshop låter som en riktigt bra idé, kanske skulle kombineras med julbordet i December? (heldag - lördag)

Lokal representation i formen av inofficiella träffar sköts idag av Dr Miles i Stockholm och David i Göteborg. För "officiella träffar" är ribban betydligt högre och det är nog inget som man sköter med ena handen, jag ansvarar för alla dessa event idag för jag finns tillgänglig arbetstid för frågor, uppföljning etc. Mer jobb än man kan tro att arrangera events men jag börjar få in vanan så det blir bara lättare.

Wiki är definitivt med i planeringen - kom på vår sommaravslutning så får du veta mer!

Håller med om att våra events ska vara bra. Vi har så här långt haft 100% som svarat "JA, jag vill komma på fler BC events" och vi mäter hur nöjda deltagarna är efter varje event för att lära oss vad som blev bra och vad som inte blev bra.

Ja, det låter ju som om ni redan har bra styr på skutan, det gör det än mer berömvärt att ni ändå tar er tid att känna efter och ta in feedback trots att allt funkar.

Julbord + workshop låter som en klockren kombo i min öron. Då kan man få till ett event med en bra blandning på folk då många guldresenärer som kanske inte skulle få ut så mycket av att gå på en workshop ändå dyker upp och delar med sig av sina erfarenheter eftersom de ska på julbordet senare.

Sommaravslutning? När, var, hur?
 

Visst bör det finnas event där alla (i mån av plats givetvis) får komma. Exempelvis julbord, ta en öl osv. Det jag menade var mer events som man gjorde nu senast på Landvetter exempelvis. Blir en win win för både BC och flygplatsen om man plockar dit personer som faktiskt reser och inte personer som bara är intresserade av flyg i allmänhet. Därför tycker jag alla sådana event borde vara minimum guld osv.
 

Jonas C

Medlem
Blir en win win för både BC och flygplatsen om man plockar dit personer som faktiskt reser och inte personer som bara är intresserade av flyg i allmänhet. Därför tycker jag alla sådana event borde vara minimum guld osv.

Jag håller nog med på den punkten. På sponsrade event vill nog sponsorerna gärna se personer som bidrar med någon ekonomisk nytta, alternativ värdefull feedback, och då är det nog ganska förståeligt att man enbart bjuder in EBG, EBP, Senator och liknande (ej "billiga" A3 och TK Guld, t.ex"). Julbord och träffar bör däremot vara öppna för alla, och det är förståss kul om nya personer ansluter sig till dessa event.
 

Cornelius

Medlem
Jag håller nog med på den punkten. På sponsrade event vill nog sponsorerna gärna se personer som bidrar med någon ekonomisk nytta, alternativ värdefull feedback, och då är det nog ganska förståeligt att man enbart bjuder in EBG, EBP, Senator och liknande (ej "billiga" A3 och TK Guld, t.ex"). Julbord och träffar bör däremot vara öppna för alla, och det är förståss kul om nya personer ansluter sig till dessa event.

Jag har aldrig startat upp något lönsamt företag, så jag ska inte försöka argumentera från ett sådant perspektiv, men att ha för många sponsrade grejer som endast dikteras av de sponsrande bolagen låter inte som någon särskilt attraktiv grej på längre sikt. Ett svenskt/skandinaviskt Skytrax kan väl världen klara sig utan.

Om bc:s största tillgång är medlemmarna, låter det att direkt avskriva många av dessa för ett stort antal events riskabelt. Resebolagen har ingen aning om vad det att få träffa medlemmar från denna sida är värt, och det bör man väl också utgå från när villkor diskuteras och kompromiss hittas. BC.se får gärna fortsätta vara en rebell i ett ganska kargt lågpriskonceptlandskap.
 

Stefan62

Medlem
Jag har läst alla synpunkter och förslag kring upplägg/inriktning för framtida events.

För min del tycker jag att just exklusiviteten är en stor del av BC och den generella inriktningen är ju genomgående att man ska få så mycket som möjligt för "pengarna" oavsett om det gäller flygbiljetter, hotell eller hyrbilar - men självklart ska det mesta helst vara gratis, då är det som allra bäst :).

Min uppfattning är att framtida events ska vara exklusiva, men inte på en nivå så att någon utesluts av privat-ekonomiska skäl etc. Sponsring kan väl i många fall vara ett alternativ, men jag gissar att det är svårt för den som sponsrar att räkna hem "vinsten" på BC-medlemmarna.

Så långt det är möjligt bör man undvika en inre exklusiv krets - "guldklubb".
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Om man skall vara lite seriös också:
Några idéer kopplat mot annat som har hänt sedan ni började:
- "Behind the scene tour" på Arlanda, eller kanske någon större europeisk flygplats
- Hur fungerar ett stort hotell?
- Leverantörers strategi för Skandinavien (t.ex. Emirates, Turkish, Scandic etc)
- "Ferry Flights" från Tolouse/Hamburg eller Everett, WA med fabriksbesök

Att få besöka fabrikerna med lite hjälp från flygbolag/Boeing/EADS skall nog gå att få igenom, samt kanske en sväng på en maskin.
Men att få åka på en riktig ferry eller delivery flight eller dylikt är väldigt få förunnat och är mega-VIP hospitality från flygsällskapen/Tillverkarna. Fråga skadar inte, men skulle bli väldigt överraskad om det går igenom.

Back On Topic:
Varför inte blanda events?
Vissa mindre och exklusivare, andra större och mer överkomliga?
Kvalitet först så klart.
 
Toppen