Senaste nytt

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

  • Avis

    Votes: 40 22,5%
  • Budget

    Votes: 1 0,6%
  • Europcar

    Votes: 8 4,5%
  • Hertz

    Votes: 76 42,7%
  • Sixt

    Votes: 44 24,7%
  • Mabi

    Votes: 0 0,0%
  • OKQ8

    Votes: 2 1,1%
  • Rent a wreck

    Votes: 0 0,0%
  • Statiol

    Votes: 0 0,0%
  • Övrigt

    Votes: 7 3,9%

  • Total voters
    178

David

Medlem
Vem hyr på Europcar egentligen? Sällan man hör något om dem..

Jag hyrde några gånger på Europcar och det var för att firman där jag jobbar hade avtal med dem och bara dem. Det var dock såpass sällan att jag inte direkt fick någon uppfattning om bolaget som sådant eller någon form av statusförmåner.

Grejer som gick fel var mer resebyrån som shabblat till det, såsom när fyra fullvuxna män med baggage skulle tryckas in i en Scirocco. Då löste dock Europcar en Passat istället utan kostnad.
 

Nemo

Medlem
Vem hyr på Europcar egentligen?
Jag har hyrt några gånger på Europcar då jag gjort envägshyror. Fördelen med Europcar i Sverige är att de tar ut en schablonkostnad för envägshyra oavsett sträcka (idag 680 SEK). Det har för mig betytt att när jag kört Uppsala-Kiruna har det varit billigare att lämna bilen i Kiruna, betala envägsavgiften och flyga hem, än vad enbart bensin/dieselkostnaden skulle varit om jag kört hem igen (tillkommer dessutom vid bilfärd mat, ev övernattning etc).
Jämfört med Avis/Budget, Hertz, Sixt så tar dessa ut en kilometeravgift för envägshyra och då blir det ett par tretusen kronor i envägsavgift för Kiruna-Uppsala.
I övrigt tycker jag att Europcar har jämförbara priser med de andra stora biluthyrningsfirmorna, dock ej poängintjäning till Eurobonus, Flying Blue etc. Bilarna har alltid varit rena (Hertz har ofta varit ostädade, smutsmärken interiört, mm) och dessutom har Europcar alltid en extra flaska spolarvätska i bagaget, guld värt på höstslaskiga landsvägar. Helgpriserna börjar på torsdagar och slutar på tisdagar (om jag minns rätt, torsdagar vet jag, tisdagar lite osäker.)
 

Nemo

Medlem
Vore kul med fler röstande - har vi 200-300 röstande så kan vi nog säkerställa resultatet bättre :)
Är Hertz bäst?
Min hyrbilserfarenhet på rätt många år säger nej. Fast det beror på vad kriterierna är. Är man ute efter de lägsta priserna, inte så viktigt med städning, och att de finns på många orter, så ja. Vill du ha rena, nya prestigebilar, ofta uppgradering, ett överkomligt pris så är det Sixt som gäller, fast de kan vara svåra att hitta på alla orter, eller så håller de till i något industriområde. Avis (och Budget, samma firma) finns överallt om du vill ha en världsomspännande firma, ibland uppgradering, rena och standard. Europcar om du vill ha välskötta bilar och kör envägs. OKQ8 håller bra priser, men varierar mycket i städning, aldrig uppgradering, svårt med envägs. Statoil som OKQ8. Mabi har ej hyrt hos. RentAWreck ok bilar, som har rullat över 10.000 mil men oftast bara ett par år gamla och sällan problem trots namnet. Nackdelen är vad som händer om bilen får problem. Det finns även lokala pärlor till firmor, som utan kostnad lämnar och hämtar bilen vid din bostad utan extra kostnad, men det är som sagt lokala firmor.
Således har jag svårt att säga att en viss firma skulle vara bättre än en annan, det beror på vad man bedömer.
För övrigt är att hyra bil i Sydafrika är en njutning. De lämnar och hämtar bilen där du vill, de går igenom de viktigaste instruktionerna med dig (Hur öppnas tanklocket? Var är handbromsen? Helljuset? Varningsljuset, som i SA används som ett tack vid omkörning, etc) samt att de går noga igenom ev repor och skador. Du behöver inte gå ur bilen när du tankar (automatic stop, not fullfull!) och annars ett vänligt land.
 

FrontX

Medlem
Kollar ofta runt och jämför priser hos de olika. Någon som vet hur det kommer sig att Europcar..av alla företag är dyrast i sin klass?!. Dem tar ju t.om mer betalt för samma bil samma period som SIXT , och då är ändå SIXT en "premium"uthyrare, vilket Europcar knappast är. Menar varför i hela världen skulle jag betala 1500-2000:- mer för samma bil på Europcar när jag kan få den på SIXT för mindre och där jag dessutom vet att den inte har varken många mil eller år/halvår på sig, och dessutom brukar vara bra utrustade. För mig är Europcars existens en gåta, och det har ju inte heller något bonusprogram längre. Vilket inte gynnar stammisar direkt, såvida man inte är supertjenis med ett visst kontor.
 

johan_fbg

Medlem
För mig är Europcars existens en gåta, och det har ju inte heller något bonusprogram längre. Vilket inte gynnar stammisar direkt, såvida man inte är supertjenis med ett visst kontor.

Håller verkligen med, har bara hyrt på Europcar en gång och det var när alla andra firmor hade slut på bilar i hela stan. Har däremot sett att de ofta ligger bra i pris hos olika bokningssidor på nätet, exempelvis rentalcars.com vilket kanske förklarar deras existens?
 

olo

Medlem
Europcar är stora på avtalspriser. Jag har flera bekant som använder dem av det skälet. Jag har fått uppfattningen att de är bra på kringtjänster som ex.utkörning av bilar.

Vad gäller poängintjäning, finns det möjlighet att skicka poäng till flera hotellkedjor som ex. Accor Le Club.
 
Toppen