Senaste nytt

Vilken hotellkedja är mest optimalt?

hg1980

Medlem
Hej! Har precis skaffat mig ett EB AMEX Elite och funderar på att byta hotellkedja för att skapa ett så optimalt poängflöde som möjligt. Har alltid kört Choice inom Norden och hotels.com med deras rewards internationellt. Bor i regel på Sign i Stockholm där jag lägger mina flesta nätter i Sverige. Hur gör ni andra? Club Carlson? Såg att man bara får EB-poäng för tre nätter på Radisson. First går bort då deras hotell i Stockholm inte såg särskilt trevliga ut. Scandic verkar vara svårt att utläsa om man får både Scandic poäng och EB? Är det bara nu under oktober/november det är så?

Tacksam för alla förslag.
 

Filip

Medlem
Jag bor själv nästan alltid på Nordic C 2ggr/v, detta efter att ha testat de flesta hotell i området runt centralen. Det är ju dock inte helt optimalt om man skall maximera EB-poäng-intjäningen. Dock är ju priset på hotellrummen riktigt bra i förhållande till många i området.

Om du ändå betalar "Clarion-Sign-pris så skulle jag ha valt Radisson Waterfront istället. Bodde där i veckan, Radisson har kampanj just nu där man får 1000 p per natt. Tjäna dubbla EuroBonus-poäng för vistelser mellan 1 november 2016 och 31 januari 2017 - Radisson Blu Hotels & Resorts

Som alternativ finns ju även Elite med 600p/natt: Elite Hotels and SAS EuroBonus - SAS
 
Last edited:

hg1980

Medlem
Tack Filip. Elite kan vara en option, tråkigt att det bara har 300p/natt i normala fall dock. Radisson hade tveklöst blivit min kedja om de inte hade haft en begränsning med max 3 nätter för poäng. Det är möjligen Scandic då, men svårt att utläsa om vad de normala reglerna är med Scandic? Står bara om kampanjen just nu. Någon som vet vad som är "standard"? Får man poäng både hos EB och Scandic?
 

fcx

Medlem
Ungefär hur många hotellnätter per år handlar det om?

Ofta är det bättre att samla poäng i hotellets eget program än i Eurobonus. Man kommer betydligt snabbare upp i att kunna ta ut awards, förutsatt att man håller sig till ett mindre antal kedjor.
 

hg1980

Medlem
Bor kanske i snitt 20-25 nätter per år i Sverige (primärt Sthlm). Men räknar man in internationellt är det nog uppåt 60-70.

Tänker att jag vill välja en kedja där jag kan "double dippa" med hotellets eget program plus Eurobonus. Optimalt hade varit Hilton, då de är väldigt utspridda i USA där jag lägger mina flesta internationella nätter, tyvärr finns ETT Hilton i Sverige, och Slussen känns off för mig, vill gärna bo i innerstan.
 
Bor kanske i snitt 20-25 nätter per år i Sverige (primärt Sthlm). Men räknar man in internationellt är det nog uppåt 60-70.

Tänker att jag vill välja en kedja där jag kan "double dippa" med hotellets eget program plus Eurobonus. Optimalt hade varit Hilton, då de är väldigt utspridda i USA där jag lägger mina flesta internationella nätter, tyvärr finns ETT Hilton i Sverige, och Slussen känns off för mig, vill gärna bo i innerstan.

Tar 5 minuter med tunnelbanan eller 10-15 min promenad. Hilton Slussen är dessutom bättre än Sign och Waterfront i min mening.
 

Charlie D

Medlem
Bor kanske i snitt 20-25 nätter per år i Sverige (primärt Sthlm). Men räknar man in internationellt är det nog uppåt 60-70.

Tänker att jag vill välja en kedja där jag kan "double dippa" med hotellets eget program plus Eurobonus. Optimalt hade varit Hilton, då de är väldigt utspridda i USA där jag lägger mina flesta internationella nätter, tyvärr finns ETT Hilton i Sverige, och Slussen känns off för mig, vill gärna bo i innerstan.

Kör SPG som enligt mig är ett av de vassare programmen. Finns numer 6 hotell i Stockholmsområdet och gott om alternativ i USA. Betala med SAS AmEx och samla hotellpoängen hos SPG (håll ögonen öppna för poängpromotions), så har Du ganska många alternativ till poängresor.

Efter 50 nätter per år är Du Platinum på SPG med allt som det innebär.

Varsågod ;)
 
Last edited:

hg1980

Medlem
Kör SPG som enligt mig är ett av de vassare programmen. Finns numer 6 hotell i Stockholmsområdet och gott om alternativ i USA. Betala med SAS AmEx och samla hotellpoängen hos SPG (håll ögonen öppna för poängpromotions), så har Du ganska många alternativ till poängresor.

Efter 50 nätter per år är Du Platinum på SPG med allt som det innebär.

Varsågod ;)

Intressant, vet du om SPG kommer mergeas med Marriott Rewards nu när det är samma ägare? Såg att man kan skyffla poäng mellan dem. Men frågan är om det kommer fortsätta vara två olika program.

Vad är det som får dig att tycka att SPG är bäst?
 

Charlie D

Medlem
Intressant, vet du om SPG kommer mergeas med Marriott Rewards nu när det är samma ägare? Såg att man kan skyffla poäng mellan dem. Men frågan är om det kommer fortsätta vara två olika program.

Vad är det som får dig att tycka att SPG är bäst?

Finns redan ett par trådar som avhandlar uppköpet av Starwood.

Tillgänglighet på hotell och awards samt "perks" och recognition
 
Toppen