Senaste nytt

Vilken hotellbokningssajt väljer ni?

Resetokig

Medlem
Istället för att alla ska behöva sitta och söka runt tänkte jag att vi här kan hjälpas åt att tipsa varandra om nyheter och sajter som andra kan ha missat.

Hur gör ni när ni ska boka hotell, bokar ni via olika sajter eller har ni hittat någon favorit?

För mig är det viktigt att veta att sajten är seriös och därför har jag många gånger valt bort det billigaste priset via trivago.

Alla sajter har såklart sina kampanjer där hotellpriserna kan skilja sig avsevärt, men vi utgår ifrån att samtliga sajters priser är likvärdiga. Vad väljer ni då och varför?

Hur jag ser på olika sajter gällande tillgängliga rabatter:
Hotels - 10% året om, går dock inte att kombinera med rewards
Mrjet - har tidigare haft upp till 18% rabatt, men på senare tid har det varit dåligt med någon över huvud taget. Om det finns är det 12%. Går att kombinera med rewards och 5% cashback via appen.
Expedia - En kombo av hotels och mrjet
Booking.com - Samma priser som andra sajter trots att de aldrig har rabattkoder tillgängliga. Dock ofta bra kampanjer
Hotwire - Klurig då tax-fee läggs på först i betalningssteget. Hot rate är dock grymt om man hittar rätt
Priceline - Brukar finnas rabattkoder från 5% och uppåt
En tidigare favorit var venere - fanns i princip alltid 15% rabatt tillgänglig, men finns tyvärr ej längre.
Fyll gärna på med fler alternativ!

Hotels, Expedia och Mrjet har ett jämlikt rewardssystem som kan ge förmåner såsom rumsuppgradering. För att komma upp i dessa nivåer krävs det att man väljer en sajt tills man nått ett visst antal nätter. Är det värt det?

Jag vet att många här prioriterar bl.a. Hilton och IHG. Upplever ni att priserna är desamma som via tredjepart? Hotellens egna program är såklart förmånliga om man ofta bor inom samma kedja, men om man som mig bor lite här och var - vad har ni då för tips?
 
Jag försöker i möjligaste mån undvika den typen av hotellbokningstjänster. Utan bokar direkt på hotellens egna kanaler.

Har man fått status på hotellkedjor Inser man de många fördelar som finns i detta kontra att boka via en mellanhand, tex tidig incheckning, sen utcheckning, gratis frukost, gratis mat, lounge eller en värdecheck, rumsuppgraderingar, bonuspoäng som ger mer än cash-back från ex hotels.com, gratis dricka i minibaren, garanterat rum på hotellet, hur sent man än bokar, status match mot andra program, boka boenden vid kampanjer osv osv.

För egen del bör jag reser inom norden bor jag allt som oftast på Nordic Choice (guld och i år ev Platinum). Utöver detta har jag två ”back-up” program som jag använder en del internationellt Radisson (guld) och Best Western (Diamond). Bor jag sedan ute i bergsbygder och på landsbygden när jag reser privat ja då händer att jag bokar via Hotels eller Booking.
 

Valley

Medlem
Hotels och kanske någon till för att se vad som finns på orten. Så blir det hotellets egen för bokningen
 

Mikado

Medlem
Jag bokar via Booking, har någon form av geniusmedlemskap där vilket gör att det nästan alltid är billigast men har ju också börjat förstå fördelarna med att boka direkt hos hotellen. Dock är det nästan alltid bra mycket dyrare när jag kollar. Följer tråden med intresse!
 

MXP

Medlem
Senaste året har det nästan bara varit Hotels.com via SAS för att få in EB-poängen. Jag har lite för stor blandning på platser för att hitta en kedja eller två att hålla mig till och billigaste alternativet (i förhålllande till nivå på boende) får oftast gå först.
 

JPlicious

Medlem
Senaste året har det nästan bara varit Hotels.com via SAS för att få in EB-poängen. Jag har lite för stor blandning på platser för att hitta en kedja eller två att hålla mig till och billigaste alternativet (i förhålllande till nivå på boende) får oftast gå först.
Ungefär samma för mig just nu.
 

travellerrr

Medlem
Jag kör Hotels.com. Har stor spridning på orter och länder vilket gör det helt omöjligt att kunna välja samma kedja varje gång. Har dock funderat på om jag ska boka hotels.com via SAS istället för att få eurobonuspoäng istället för var tionde natt gratis men tycker nog att en fri natt är värd mer. Vad tycker ni?
 

JPlicious

Medlem
Jag kör Hotels.com. Har stor spridning på orter och länder vilket gör det helt omöjligt att kunna välja samma kedja varje gång. Har dock funderat på om jag ska boka hotels.com via SAS istället för att få eurobonuspoäng istället för var tionde natt gratis men tycker nog att en fri natt är värd mer. Vad tycker ni?

Det beror väl lite på hur kommande bokningar ser ut. Är du på en längre resa i ett land där rummen är betydligt billigare blir snittet inte så högt för bonus-natten.
 
  • Gilla
Reactions: Bos

chazzie

Medlem
Hotels.com för mindre hotel/motel på roadtrips, ibland direkt med hotellens hemsidor om det är större hotell och längre stays, men begagnar relativt frekvent även AirBnB vilket bara varit otroligt positiva upplevelser än.

Jag gillar att man får en "gratisnatt" (prisavdrag på snittet av det man betalat på de 10 senaste award-nätterna), vilket är bra när man inte hittar något billigt om man är sent ute ibland men gärna vill bo på ett visst ställe/område på resan.
 
Toppen