Vilken flygning är din kortaste?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Hyperion007, 4 Oktober 2011.

1. Hyperion007

Hyperion007 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det någon som vet vilken sträcka som trafikeras utav SAS (inte code share) som är den kortaste?

Jag flög precis AAR-CPH i en CRJ-900 och tog tid på hur lång tid som säkerhetsbältes-skylten var släckt. 7minuter och 18 sekunder. Tyvärr tog jag inte tid på hur lång hela flygningen var, men den sägs vara 20minuter.

Det är helt klart den kortaste flygningen jag gjort.

2. cbroxe

cbroxe Medlem

Hej!
    Jag har en kortare, tror jag. 99 miles. ARN-BLE (Borlänge). Det är nog min kortaste.

3. Basel - Bern i Schweiz med Swissair. 47 flygmil eller 87 km.

För er information, det är ca 4 km längre än Arlanda - Västerås sträcka.

4. cbroxe

cbroxe Medlem

Hm, AHO, det blir svårt att slå :)

5. twiggs

twiggs Medlem

Jag flyger regelbundet på sträckan ZRH-BSL, 78 km. Det lär vara det kortaste som flygs över hela Europa, om man bara räknar med större flygplan. Annars så flyger British Airways operated by Loganair (eller om det är Flybe operated by Loganair, numer?) en sträcka som är 2 kilometer med en Twin Otter.

2 personer gillar detta.
  6. vicce

vicce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Läste att den behöver mellan 300-400 meter för start och samma för landning. Om detta stämmer, så innebär det att de flyger en sträcka på ca 1,2 km eller 1200 meter?

7. twiggs

twiggs Medlem

Twin Otter utan last klarar av att landa/starta på kanske 220-250 meter. Säkerligen än mindre. Fast sen så ska den väl upp i luften och landa, så kanske att den flyger 2-2,5 kilometer trots allt? (Fast på den punkten är jag förstås ute och simmar).

8. Singapore

Singapore Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  9. vicce

vicce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Frågan är väl vem som betalar för en flygresa på 2 km...

10. twiggs

twiggs Medlem

Jag har för mig att det handlar om ett någon avgång om dagen. Betänkas skall att detta är i glesbygdernas glesbygd och att det troligtvis inte ens finns någon färjeöverfart; än mindre en bro. Så har man ingen egen båt så får man antingen flyga, eller ja... simma kanske? :cool:

Last edited: 4 Oktober 2011

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!