Senaste nytt

Vilken försäkring gäller vid bonusresa?

kristerj

Medlem
Jag blev försenad på en bonusresa bokad med Avios hos BA. Endast skatter och avgifter betalda var med VISA-kortet. Fick förseningsersättning från VISA (Folksam) utan problem för både mig och hustrun.
 

Stefan62

Medlem
Har precis varit i kontakt med Europeiska och dom hävdade att det måste finnas ett pris för att ersättning skall utgå och att bonuspoäng således inte kan ersättas. Så nu gäller det att USDM har sjusta avbokningsregler.......

Skulle man inte kunna hävda att resan har ett pris? 100 000 USDM-poäng har ju ett pris....kanske långsökt...
 
Last edited:

magost

Medlem
Jag & fru blev försenad 17 timmar hem från senaste bonusresa till Tokyo, då SK945 blev stående.
Anmälde och fick 1000/pers precis enligt vilkoren utan prut.
Hade inte betalt något med Diners, inte ens skatterna.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Jag & fru blev försenad 17 timmar hem från senaste bonusresa till Tokyo, då SK945 blev stående.
Anmälde och fick 1000/pers precis enligt vilkoren utan prut.
Hade inte betalt något med Diners, inte ens skatterna.

Viken försäkring använde du? och vilket kort du betalade skatterna med?
 

magost

Medlem
Viken försäkring använde du? och vilket kort du betalade skatterna med?

Diners reseförsäkring (Diners EB) , glömde nämna det :)
Skatterna var betalda med AMEX.

När det kom på tal sa jag helt enkelt att detta var en bonusresa, så frågan om betalning torde inte vara relevant, enligt vilkoren.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

magost

Medlem
Använde du Amex försäkring också? Och varför inte om inte?

Som jag tolkar AMEX försäkring täcker den _kostnader_ upp till 1500 vid försening, man ska alltså redovisa kvitton.
Diners är "pengar i handen" utan krav på att man faktiskt haft kostnader.

Vi hängde 8 timmar på flygplatsen i NRT och 6 timmar lounge på CDG så det blev inga kostnader då (fick matvouchers).
Men vi kunde förstås ha passat på att köpa kläder etc. så vi fått kvitton, men det gjorde vi inte.
En tanke skulle dock vara att skaffa nåt intyg på förlorad arbetsinkomst och prova få ut de 1500. Men orkar man?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

miramax

Medlem
Intressant detta iallafall. Det betyder att man täcks av både diners och amex om man betalar med amex. Så kan man ju "välja" i efterhand hur man vill använda försäkringarna om det händer nåt. Eller?
 

Stefan62

Medlem
Redaktionen kan gärna flytta denna tråd om den hamnat fel!

Jag har för mig att ämnet diskuterats tidigare, men jag hittar inte det jag söker och startar därför en tråd i ämnet.

Vilken reseförsäkring gäller egentligen vid en award-resa?

För Eurobonus-awardresor framgår det tydligt i t ex Diners och Amex försäkringsvillkor att kort-försäkringen gäller.

Men hur är det vid t ex en USDM-award där poängen köpts med t ex Amex och sedan att skatter och avgifter betalats med samma kort?

Hur gör de av Er som är erfarna award-resenärer - litar Ni på Er hemförsäkring eller köper Ni en extra rese-försäkring?
 

Dr. Miles

Expert
Redaktionen kan gärna flytta denna tråd om den hamnat fel!

Jag har för mig att ämnet diskuterats tidigare, men jag hittar inte det jag söker och startar därför en tråd i ämnet.

Vilken reseförsäkring gäller egentligen vid en award-resa?

För Eurobonus-awardresor framgår det tydligt i t ex Diners och Amex försäkringsvillkor att kort-försäkringen gäller.

Men hur är det vid t ex en USDM-award där poängen köpts med t ex Amex och sedan att skatter och avgifter betalats med samma kort?

Hur gör de av Er som är erfarna award-resenärer - litar Ni på Er hemförsäkring eller köper Ni en extra rese-försäkring?
Så länge skatter&avgifter är betald med Amex (eller Diners) gäller det kortförsäkringen. Inte för poängköp.

Jag har använt mina Amex/Diners kortförsäkringar på bonusresor som var bokade med:
  • American Airlines AAdvantage
  • bmi Diamond Club
  • SAS EuroBonus
  • United Mileage Plus
  • US Airways Dividend Miles
 
Last edited:
Toppen