Senaste nytt

Vilken försäkring gäller vid bonusresa?

miramax

Medlem
Hej,

har funderat på sen sak. Vilken reseförsäkring gäller egentligen om man köper en bonusresa? Betalkortens försäkring gäller väl bara om man betalar en viss andel av resan med koretet?

Hur funkar detta egentligen?
 

agehall

Medlem
Ja, du kan inte räkna med vanliga betalkorts försäkringar på en bonusresa.

Dock ska man alltid se till att ha en ordentlig hemförsäkring som täcker alla resor och/eller tillägg för det.
 

Alf

Medlem
Jag har från Amex fått uppgiften om att hela försäkringen gäller om skatter och avgifter för bonusresan är betald med deras kort. Har jag fått fel uppgifter?
 

Roger J

Medlem
Är det inte så att det finns specialregler för bonusresor med Eurobonus för de hopkopplade korten (Eurobonus Mastercard, Eurobonus Amex, Eurobonus Diners) så att deras reseförsäkringar gäller även vid bonusresor? Sedan gäller förstås eventuell hemförsäkring eller andra generella reseförsäkringar även på bonusresor.
 

jsn

Medlem
Om du betalar skatter etc med betalkort så gäller deras försäkring precis som vanligt. Betalkortens villkor är att en viss del av kostnaden betalas med kortet för att försäkringen skall gälla, och betalar du då skatterna etc. (som är enda kostnaden) så har du täckt in detta.

Detta funkade för mig för ett par vintrar sedan så jag fastnade i London pga snöovädret - då foixade SAS hotell och ombokning åt mig medan jag fick en schablonersättning från kortutgivaren för "stilleståndsersättning" eller vad man skall kalla det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Det kan vara så att jag har fel, iaf vad gäller bonusresor med SAS och deras co-branded kort, precis som flera säger. Men generellt skulle jag absolut inte räkna med att ett kreditkorts försäkring täcker problem vid en bonusresa...
 

Gnopps

Medlem
Jag minns att det i alla fall för några år sedan stod specifikt i SAS Diners-villkoren att försäkringen gällde även på bonusresor kontantdelen betalas med DC.
 

Dr. Miles

Expert
Jag minns att det i alla fall för några år sedan stod specifikt i SAS Diners-villkoren att försäkringen gällde även på bonusresor kontantdelen betalas med DC.

Det stämmer.

http://www.dinersclub.se/pow/kort/SE/dinersclub/pdf/AI0W_formansforsakring_DC.pdf

Sida 3: Vem försäkringen gäller för
Diners Club SAS EuroBonus förmånsförsäkring skrev:
Om du har ett Diners Club SAS EuroBonus och utnyttjar en bonusresa gäller försäkringen även under den resan.
 

Dr. Miles

Expert
Det verkar som SAS AMEX försäkring täcker också på bonusresor, för de nämner att EuroBonuspoängen inte betalas tillbaka vid avbokning.

SAS EuroBonus American Express Card® Försäkringsvillkor skrev:
Undantag
Allmänna undantag är tillämpliga för alla förmåner i reseförsäkringen. Se sidan 7.
Särskilda undantag från att avboka, skjuta upp och avbryta resa är följande.
...
5. EuroBonuspoäng betalas ej tillbaka vid avbokning.
 

Gnopps

Medlem
Jag har använt 240000 poäng (hos Czech airlines) för en resa för 3 i affärsklass imorgon, skatterna betaldes med Diners. Nu har dottern börjat kräkas så vi kan eventuellt inte åka.

Min resa tillåter ombokningar men poängen har gått ut så eventuellt kommer de gå förlorade.

Någon som har någon aning om vad praxis är gällande poängresor? Kommer vi förlora poängen om vi avokar? Ska ringa försäkringsbolaget när de öppnar förstås.

Min hemförsäkring skriver så här:

endast de direkta kostnader som den
försäkrade enligt researrangörens
eller tjänsteleverantörens rese-
eller avtalsvillkor ansvarar för (Den
försäkrade ska utan dröjsmål meddela
researrangören eller tjänsteleverantören
om resan ställs in. Om den försäkrade
försummar sin anmälningsplikt,
har försäkringsbolaget till följd av
försummelsen rätt att från den ersättning
som betalas ut till den försäkrade dra
av den gottgörelse som inte fåtts av
researrangören eller tjänsteleverantören​
 
Toppen