Senaste nytt

Vilken ersättning har man rätt till i detta fall?

agehall

Medlem
Gäller verkligen EU 261/2004 paketresor? Min gissning är att man inte kan kräva ersättning. Jag är dock väldigt dåligt insatt.
Ja, den gäller i högsta grad även i dessa situationer.

Jag är dock dålig på vad den där lagen om paketresor säger - finns det något där man också kan använda?
 

Åsan

Ny medlem
Hej! Jag +1 vuxen 2 barn var med på denna resa. Vi fick dock åka hem med ett tidigare plan än din kusin. Jag skall kontakta flygbolag, och försäkringsbolag idag. Återkommer här med info om vad jag får för respons.
 

Agö

Medlem
Jag är dock dålig på vad den där lagen om paketresor säger - finns det något där man också kan använda?
Ja, men endast på utresan (tråden avser ju en hemresa - därför blir det endast relevant med ersättning enligt 261/2004). Den är till för att ge dig ersättning i händelse av att du kommer fram minst åtta timmar för sent till din destination (man kan se det som ett prisavdrag för en eller flera förlorade semesterdagar).

Vår vän Flygadvokaten har sammanfattat detta ganska bra här.

Har jag rätt till ersättning för flygförseningar och inställda flyg även vid charterresor? | FlygAdvokaten Stephan Eriksson

Också intressant att dubbelkompensation kan ges enligt avgörande från ARN (kanske trippel då med privat försäkring).

Kan ersättning från researrangören för flygförseningen avräknas från ersättningen från flygbolaget? | FlygAdvokaten Stephan Eriksson
 

olo

Medlem
Var ju inte med själv på resan men har jag förstått dom rätt var det BLX, dvs TUI på vägen dit men det blev Thomas Cook hem.
Så man börjar alltså med att kontakta Thomas Cook? Vad ska man hänvisa till? Hur börjar man liksom med dessa ersättningsprocesser?
Om de var bokade med TUI hem men blev ombokade till Thomas Cook - så borde det väl finnas två case här?
1. Mot TUI som ställde in flyget
2. Mot Thomas Cook för förseningen. Tolkade det som att de planet också blev försenat, men det kanske var schemalagt att vara framme 0600, enligt ombokningen? När skulle de varit i Stockholm enligt ombokningen?
 

flapps

Medlem
Hej alla
Lånar tråden med liknande problem. Min frus son och sambo blev nästan 12 timmar försenade pga sprucken ruta i cockpit som måste givetvis bytas ut...Gäller ersättning för det ockdå eller går det under nåt annat ?
 

palmen

Moderator
Hej alla
Lånar tråden med liknande problem. Min frus son och sambo blev nästan 12 timmar försenade pga sprucken ruta i cockpit som måste givetvis bytas ut...Gäller ersättning för det ockdå eller går det under nåt annat ?
Beror väl på varför rutan sprack, om det var pga normalt slitage så bör de ha rätt till ersättning.
 

flapps

Medlem
Fick hyfsat snabbt svar från Thomas cook.....Massa bla bla bla först sen skrev dom detta ...
Lovgivning ved flyforsinkelser: Som dere allerede vet, har Europaparlamentet utarbeidet en forordning (en EU lov), som skal beskytte flypassasjerer mot forsinkelser, EU261/2004. Men dessverre kan ikke alle flyforsinkelser unngås, dersom det er noe som er en sikkerhetsmessig risiko, så er flyselskapet nødt til å prioritere flysikkerhet høyere enn risiko for forsinkelse.

Europaparlamentet har derfor tatt forbehold for dette i forordningens artikkel 5,( 3). I artikkel 5, (3), står det, at flyselskapet ikke er forpliktet til å kompensere passasjerene, hvis forsinkelsen skyldtes omstendigheter, som ikke kunne vært unngått. Flyselskapet skal dog kunne bevise, at det har tatt alle rimelige og nødvendige forholdsregler for å unngå forsinkelsen.

Angående deres spørsmål om kompensasjon for forsinkelsen i henhold til EU261/2004: Forsinkelsen på deres flynummer DK823 til Chania skyldtes at det plutselig oppstod en sprekk i flyets frontrute. Forsinkelsen kunne derfor ikke ha vært unngått, selv om alle rimelige forholdsregler var tatt. En forsinkelse er altid ærgelig, både for våre passasjerer og vårt personale. Thomas Cook Airlines gjøre alltid alt de kan for å minimere en forsinkelse mest mulig slik at våre gjester kommer trygt hjem med en så liten forsinkelse som mulig. Det er derfor vår vurdering, at Thomas Cook Airlines ikke er forpliktet til å kompensere ved denne forsinkelsen. Dersom du har kjøpt en en-ukes pakkereise med Ving, vil du automatisk bli kompensert med en dagsandel fra Ving, i henhold til pakkereiseloven.
 

palmen

Moderator
Tack @palmen Jo, jag är inne på samma sak men hur bevisar man att det är slitage eller dåligt underhåll...?
Det är flygbolaget som ska bevisa att det inte är pga slitage/dåligt underhåll. Det är dom som har bevisbördan.
Tekniska fel på planet räknas inte som extraordinära och sprucken vindruta får väl gå in under den kategorin.
 
Toppen