Senaste nytt

Vilken champagne är bäst och varför?

Jag lär väl bli skjuten för den här kommentaren på det här forumet men jag känner uppriktigt sagt inte någon direkt skillnad på olika champagne-sorter.
Kan lika gärna dricka en champagne för 200 SEK som för 1.000 SEK.

Allt som oftast billigt och bra för mig alltså. :)

(Är inte som många andra människor: "Ah, den här champagne är så dyyyyr och den smakar så äckl... jag menar, den är så fantastisk för den är så dyyyyr!")
 
Last edited:
För dem som skall ned kan jag tipsa om Paul Déthune i Ambonnay som jag har snöat in lite på, och nära dem (rakt över gatan) ligger Marguet som är en annan liten men trevlig (både han och skumpan) biodynamisk odlare, som också har Rosé på magnum.

Och inte långt därifrån i Bouzy ligger Paul Bara, som är kanon, han och André Clouet (också Bouzy) är väldigt kvalitetsorienterade, Andre Clouets standardchampagne finns också för ett rätt bra pris på bolaget om man vill prova lite innan, typ ;-)

Alla är kul att besöka, funkar oftast att droppa in men det är bra att höra av sig via mail eller tfn innan.

Tyvärr börjar många av de mindre odlarna (med begränsad produktion) bli lite less på alla som cyklar runt och bara provsmakar eller bara köper en flaska, så tipset är att öppna med att man vill köpa vin, då vill de seriösa att man smakar. Dessutom finns det flera tillverkare som tar lite betalt, vilket tar bort det problemet.

Nästan alla kommenterade hur mycket svenskar det var i år, dock sa ingen nåt om businessclass.se ;-) jag kanske ska ta med mig taggar nästa år?
 

Rustscheff

Medlem
Andre Clouet är en utmärkt fyllig prisvärd vardagsskumpa. Det blir inte bättre än Bollinger Grande Année. 1996 är en fantastisk årgång generellt.
Jag är hemskt underwhelmed av Cristal, Krug NV och Dompan och kommer aldrig att köpa dem igen...
 

FF#1

Medlem
Jag lär väl bli skjuten för den här kommentaren på det här forumet men jag känner uppriktigt sagt inte någon direkt skillnad på olika champagne-sorter.
Kan lika gärna dricka en champagne för 200 SEK som för 1.000 SEK.

Allt som oftast billigt och bra för mig alltså. :)

(Är inte som många andra människor: "Ah, den här champagne är så dyyyyr och den smakar så äckl... jag menar, den är så fantastisk för den är så dyyyyr!")


Det finns en poäng i det du säger, de flesta champagner som finns eller i alla fall de du hittar på systemet, är av god kvalitet.
Spridningen är tokigt mycket mindre än för tex. vin.

Så på en absolut skala 1-5 med alla drycker av starkare slag så hittar man 99% av champagnen på 4-5. Sen får man dela in det området i en finare skala för att jämföra. Har precis lärt mig att sortera ut de enklaste från de lite finare smakmässigt.

Det är väl som all annan dryckesprovning, det kärver träning och erfarenhet att tex, ranka ett antal Single malt från andra.
 

ArX

Ny medlem
Efter att ha läst din rekommendation kollade jag lagersaldot i grannkommunen då systembolaget i Skara inte är så välsorterat. I Skövde skulle det finnas 13 flaskor i lager och när jag kom dit och frågade idag så hittade biträdet inte några flaskor på lagret. Då visade det sig att alla Bollinger La Grande Année 2002 var nerpackade för att de skulle flyttas till systembolaget A6 i Jönköping på måndag. Självklart öppnade biträdet lådan och plockade ut 2 flaskor som numera ligger på kylning hos familjen Ozz. :)


Visa bifogad bild 13333
Det var nog sista pallen du var inne och nallade på. Ser ut som dom bara har 2004års i lager nu på Bolaget.
Bollinger La Grande Année Brut (7579) - Systembolaget.se
 

Petter

Medlem
Beställde en flaska dom perignon oenotheque 1995 från bolaget, lite mkt pengar men jag ser den som en investering, kommer nog dröja innan den går åt..
 
Toppen