Senaste nytt

Vilken bonusprogram är bäst för oss?

mattley

Medlem
Hej alla.

Jag sökte runt lite på forumet om vilket bonusprogram som skulle passa bäst och fick klart för mig att det är individuellt. Så jag lägger upp hur det ser ut för oss.

Reser 2-3 gånger per år, varav minst 1 long haul.

Reser med rabatterad business P/Z klass, eller bättre om priset är det samma.

Sitter på 7000 status miles hos lufthansa från CPH-ORD T/R och CPH-PMI T/R. 35000 status miles känns väldigt långt iväg med den intjäningen. Måste ju åka minst 7 T/R resor över atlanten i P per år för att nå frequent traveller.

Har även bronze hos BA men europaflyg rimmar dåligt via london och Swiss/Lufthansas produkt är minst lika snabb och bra över atlanten.

Jag tycker SAS är väldigt dåligt och undviker att åka med dom så långt det går.

Tacksam för god feedback, jag fyller i komplementerande info vid förfrågan.
 

agehall

Medlem
Hej alla.

Jag sökte runt lite på forumet om vilket bonusprogram som skulle passa bäst och fick klart för mig att det är individuellt. Så jag lägger upp hur det ser ut för oss.

Reser 2-3 gånger per år, varav minst 1 long haul.

Reser med rabatterad business P/Z klass, eller bättre om priset är det samma.

Vad är det som är viktigt för dig i ett FFP då? Du reser ju inte speciellt mycket, så oavsett vilket program du väljer lär du få jobba lite för att få status.

Sitter på 7000 status miles hos lufthansa från CPH-ORD T/R och CPH-PMI T/R. 35000 status miles känns väldigt långt iväg med den intjäningen. Måste ju åka minst 7 T/R resor över atlanten i P per år för att nå frequent traveller.

Har även bronze hos BA men europaflyg rimmar dåligt via london och Swiss/Lufthansas produkt är minst lika snabb och bra över atlanten.

Jag tycker SAS är väldigt dåligt och undviker att åka med dom så långt det går.

Du måste skilja på SAS som bolag att resa med och Eurobonus som FFP att samla poäng med. Troligen är Eurobonus det smartaste för din del, förutsatt att du bor i Sverige och vill resa med Star Alliance.
 

Bryant

Medlem
För närvarande erbjuder Aegean Miles & Bonus den mest generösa intjäningstabellen inom Star Alliance. Tillsammans med det faktum att man kan ta två år på sig för att tjäna ihop till ett guldkort gör det till det guldkortet inom Star Alliance som är lättast att erhålla. Du kan läsa om hur man tjänar ihop till ett Aegean guldkort här: Jämförelse: Aegean (A3) Miles & Bonus vs SAS EuroBonus. | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Det gäller bara att Aegean klarar sig igenom krisen..
 
Det gäller bara att Aegean klarar sig igenom krisen..
Så klart. Lite off topic, men det blir väl billigare att turista i Grekland om de inför egen valuta och det borde ju gynna Aegean Airlines? Förresten, såg att det gick att köpa 4 segment med Aegean från Köpenhamn för under 1000 SEK (detta är relevant eftersom kraven för ett guldkort halveras om man flyger 4 segment/år med Aegean).
 
Last edited:

Bryant

Medlem
Så klart. Lite off topic, men det blir väl billigare att turista i Grekland om de inför egen valuta och det borde ju gynna Aegean Airlines? Förresten, såg att det gick att köpa 4 segment med Aegean från Köpenhamn för under 1000 SEK.

Själv flyger jag ARN-LHR i oktober för 460:-

Jag hoppas de klarar sig men Eurobonus med ett Elitekort låter som den bästa lösningen.
 

mattley

Medlem
Vad är det som är viktigt för dig i ett FFP då? Du reser ju inte speciellt mycket, så oavsett vilket program du väljer lär du få jobba lite för att få status.



Du måste skilja på SAS som bolag att resa med och Eurobonus som FFP att samla poäng med. Troligen är Eurobonus det smartaste för din del, förutsatt att du bor i Sverige och vill resa med Star Alliance.

Tja, det som är viktigt är väl att få så mycket poäng som möjligt för sin resa, mer poäng ger högre status som i sin tur ger mer fördelar för att använda sina poäng till diverse saker. Bonusresor man kan boka med points står högt i kurs så man reser "gratis". Även uppgradering är ju trevligt att kunna använda sina points till.

Nej vi reser inte så jättemycket, är lite nyfiken på er som innehar guld/diamant, reser ni för flera hundra tusen om året för att behålla er status eller är det en himla massa ekonomiresor i rätt klass med många segment för att generera tillräckligt med miles?
Ni kanske har några tips på hur man rackar upp miles utan att punga ut en hel förmögenhet.
 

flum

Medlem
Ni kanske har några tips på hur man rackar upp miles utan att punga ut en hel förmögenhet.
Det är väl det hela forumet handlar om :p. Är det poäng du är ute efter är väl kreditkort det främsta sättet, och då är väl Eurobonus (Tillsammans med Brittish Airways) enda alternativet för oss som är mantalsskrivna i Sverige. Åker du bara business borde inte status betyda så mycket.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Tja, det som är viktigt är väl att få så mycket poäng som möjligt för sin resa, mer poäng ger högre status som i sin tur ger mer fördelar för att använda sina poäng till diverse saker. Bonusresor man kan boka med points står högt i kurs så man reser "gratis". Även uppgradering är ju trevligt att kunna använda sina points till.

Nja, det är inte helt sant. Vill du få mycket poäng så är det Eurobonus i kombination med SAS EB AmEx som gäller skulle jag säga. (Och lite andra kort också för den delen). Detta leder dock inte direkt till högre status.

Nej vi reser inte så jättemycket, är lite nyfiken på er som innehar guld/diamant, reser ni för flera hundra tusen om året för att behålla er status eller är det en himla massa ekonomiresor i rätt klass med många segment för att generera tillräckligt med miles?

Inte nu längre, men det behövs inte. Det handlar om att resa smart och utnyttja de erbjudanden som dyker upp.
 
Nej vi reser inte så jättemycket, är lite nyfiken på er som innehar guld/diamant, reser ni för flera hundra tusen om året för att behålla er status eller är det en himla massa ekonomiresor i rätt klass med många segment för att generera tillräckligt med miles?
Ni kanske har några tips på hur man rackar upp miles utan att punga ut en hel förmögenhet.
Jag själv reser endast privat och jag ser alltid till att välja Star Alliance på mina långflygningar. Jag drar mig inte för att positionera mig om totalsumman för alla biljetter blir lägre och jag bokar alltid billigaste bokningsklasserna. Aegean är det enda flygbolaget jag har chans att tjäna ihop till guldkort hos. Vill du tjäna en massa poäng som inte ger dig guldkort, men som kan lösas in flygresor, så är kreditkort och Eurobonus det bästa sättet. Även British Airways erbjuder ett kreditkort som kan ge dig fler Avios.
 
Toppen