Senaste nytt

Vilken bank har lägst lokal uttagsavgift i Thailand?

När jag tänker efter så borde jag kanske ha formulerat frågan "finns det någon bank i Thailand kvar som inte debiterar lokal uttagsavgift?". Svaret på den frågan är ju onekligen nej och då spelar det mindre roll om avgiften är 180 eller 220 Baht. Men det betyder att det inte är så självklart att man bör ta ut pengar på plats med sitt Coop MedMera kort, jag börjar undra om det inte är mer fördelaktigt att ha en större summa Euro med sig och växla allt eftersom.
 

Delayed

Medlem
jag börjar undra om det inte är mer fördelaktigt att ha en större summa Euro med sig och växla allt eftersom.
Svenska kontanter brukar ge bra kurs att växla på plats. Bättre än både kortköp och bankomatuttag de gånger jag kollat. Forex ska vi bara inte prata om...

Jag har ingen koll på hur Euro står sig men det kan ju kosta att få tag på dessa också så det är väl bara att räkna.
 

johansch

Medlem
Visa Europe (2017-04-10): 3.7957 THB/SEK

Forex' Visa-kort använder denna kurs rakt av utan valutaväxlingspåslag och extra avgifter. (Förutom den lokala bankens avgift, förstås.)
 
Superrich1965: 3.78 bath/SEK.
Men de finns bara i BKK...

Super Rich International Exchange(1965) - ซุปเปอร์ริช แลกเปลี่ยนเงินตราต่างประเทศ

Superrich 3.77 3.81
Bloomberg 3.8091 3.8104
1.03% -0.01%

Det är nästan för bra för att vara sant. Det står inget på webben om avgifter, men om de inte har några, och de står för de här kurserna så är det nog så bra det kan bli.

Notera att del säljer SEK på interbank-kurs, hela marginalen kommer från att köpa SEK.

Visa Europe (2017-04-10): 3.7957 THB/SEK

Forex' Visa-kort använder denna kurs rakt av utan valutaväxlingspåslag och extra avgifter. (Förutom den lokala bankens avgift, förstås.)

I går varierade kursen mellan 3.8024-3.823, eller 0.18%-0.71%, så kort utan påslag och avgifter är fortfarande bäst.

När det gäller Forex betal- coh kreditkort står det "Valutapåslag (vid köp i utländsk valuta) 0%", men inte hur mycket påslaget är vid kontantuttag.
 

Dr. Miles

Expert
När jag tänker efter så borde jag kanske ha formulerat frågan "finns det någon bank i Thailand kvar som inte debiterar lokal uttagsavgift?". Svaret på den frågan är ju onekligen nej och då spelar det mindre roll om avgiften är 180 eller 220 Baht. Men det betyder att det inte är så självklart att man bör ta ut pengar på plats med sitt Coop MedMera kort, jag börjar undra om det inte är mer fördelaktigt att ha en större summa Euro med sig och växla allt eftersom.
Sedan augusti 2016, finns det ingen bank i Thailand som erbjuder noll avgift vid bankomatuttag när man tar ut pengarna med icke-thaiändskt bankkort/kreditkort.
Tills dess hade man kunnat ta ut kontanter avgiftsfritt på Citibanks bankomater.

Numera tar jag med kontanter till Thailand och växlar på kända växlingskontor som t ex Super Rich.

T ex dagens kurs är:
1 SEK ger 3,77 THB och 3,80 THB ger 1 SEK

Vilket är mycket förmånligare än uttag med svenskt bank-/kreditkort. De har inga avgifter heller.
 

JonW

Medlem
Super Rich International Exchange(1965) - ซุปเปอร์ริช แลกเปลี่ยนเงินตราต่างประเทศ

Superrich 3.77 3.81
Bloomberg 3.8091 3.8104
1.03% -0.01%

Det är nästan för bra för att vara sant. Det står inget på webben om avgifter, men om de inte har några, och de står för de här kurserna så är det nog så bra det kan bli.
Det är sant, har provat flera ggr, o inga avgifter e dyl.
Även om man ska söderut lönar det sig ofta att ta en taxi in till BKK bara för att växla om det gäller en slant.
 

Dr. Miles

Expert
Det är sant, har provat flera ggr, o inga avgifter e dyl.
Även om man ska söderut lönar det sig ofta att ta en taxi in till BKK bara för att växla om det gäller en slant.
Det finns några växlingskontor som erbjuder mycket bättre växelkurs än bankerna på Bangkok Suvarnabhumi flygplats på samma våning som Airport Link station finns.
De ligger på baksidan av stationsbiljettkontoret.

Länder, städer där det är förmånligt att växla kontanter på plats eller motsatta | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Super Rich och några andra (Super Rich 1965, Happy Rich, Value Plus osv) har öppnat delkontor på bottenvåningen (samma våning som Airport Link station finns) av Bangkok Suvarnabhumi flygplats (BKK).
De ligger på baksidan av Airport Links biljettkontor.

De har mycket bättre kurs än bankerna på ankomsthallen (eller övriga delar av flygplatsen).
När jag var där i förra månaden så hade de mellanskillnad 0,03 - 0,04 THB mellan säljkurs och köpkurs för SEK/THB. Vilket var riktigt bra för att vara på flygplatsen.
Växlar man 100 USD, 100 EUR blir skillnaden ca 200 THB jämfört med bankerna.

De är öppna mellan kl. 6 - 23 (i alla fall Super Rich 1965, enligt [url1=[URL]http://superrich1965.com/location.php]deras[/URL] webbsida[/url]).

EDIT:
Lite suddiga bilder men här kan ni se var växlingskontor på Suvarnabhumi flygplats finns.

BKK 02.jpg

BKK 01.jpg
 
Last edited:

johansch

Medlem
När det gäller Forex betal- coh kreditkort står det "Valutapåslag (vid köp i utländsk valuta) 0%", men inte hur mycket påslaget är vid kontantuttag.

Det står också "FOREX tar ingen avgift för uttag av kontanter i uttagsautomat utanför EU".

Jag har använt detta kort i automater utanför EU, sparat automatkvittona och efteråt jämfört med vad står i kontosaldot. Det stämmer till på öret till vad det ska vara om man själv räknar med Visa Europe's kurser. (Notera att de verkar göra någon slags korrigering någon/några dagar efter transaktionen; fram tills det diffar det lite.)

Jag har skaffat ett sånt här FOREX-kort som jag enbart använder för automatuttag utomlands.
 
Toppen