Senaste nytt

Vilken bank har lägst lokal uttagsavgift i Thailand?

kajjan85

Medlem
Tidigare var det helt utan avgift att ta ut pengar på Aeon, men numera tar dom runt 200 baht som alla andra. Ett par banker tar 180 baht, men jag har inte lagt på minnet vilka - eftersom det skiljer så lite använder jag bara första bästa.
 

Brandten

Medlem
Vill börja med att poängtera att jag inte menar något personligt till Budgetresenär då jag läst flera liknande frågor från andra och att jag tidigare själv också hade samma funderingar när jag reste till Mexiko. Då var ju Coop kortet givet. Jag ville bara passa på att kommentera lite allmänt kring frågeställningen.

Varför kan man lägga tiotusentals kronor på flyg (kanske hundra tusen i business) och lika mycket på ett all inclusive hotell för att sedan jaga tiokronor på uttag som man gör hur ofta på en 2-3 veckors period?
 

Voyageur

Medlem
Vill börja med att poängtera att jag inte menar något personligt till Budgetresenär då jag läst flera liknande frågor från andra och att jag tidigare själv också hade samma funderingar när jag reste till Mexiko. Då var ju Coop kortet givet. Jag ville bara passa på att kommentera lite allmänt kring frågeställningen.

Varför kan man lägga tiotusentals kronor på flyg (kanske hundra tusen i business) och lika mycket på ett all inclusive hotell för att sedan jaga tiokronor på uttag som man gör hur ofta på en 2-3 veckors period?

För att det 9 ggr av 10 står 4 olika bankers automater bredvid varandra och eftersom de då ändå står vid varandra är det ju kul ändå i slutändan att veta att du på den automaten lika gärna kan spara en femtio lapp är det förresten inte så förmögna människor håller sig förmögna än, räkna kronor och ören på allt
 

kajjan85

Medlem
Just med avgifter på kontantuttag kan det lätt sticka iväg. På en genomsnittlig Thailandsresa tar jag ut omkring 25.000kr uppdelat på 5 uttag. Om jag gjort det med ett "vanligt" kort hade jag åkt på:

Valutaavgift 2.5%: 625kr
Thailändska bankens uttagsavgift: 5x200baht= 250kr
Svenska bankens uttagsavgift: 5x40kr=200kr

Över 1000kr rakt i sjön.
 

E.K

Medlem
En viktig detalj för att hålla nere kostnaden för uttag är hur mycket kan man ta ut på ett bräde.
Många bankers bankomater har en uttagsgräns på 20.000 Bath per gång.
TMB har än så länge en gräns på 30.000 Bath.
Sen går det ett rykte om att någon har en gräns på 40.000 Bath, men den bankomaten har jag inte råkat stöta på än i alla fall.
 
Vill börja med att poängtera att jag inte menar något personligt till Budgetresenär då jag läst flera liknande frågor från andra och att jag tidigare själv också hade samma funderingar när jag reste till Mexiko. Då var ju Coop kortet givet. Jag ville bara passa på att kommentera lite allmänt kring frågeställningen.

Varför kan man lägga tiotusentals kronor på flyg (kanske hundra tusen i business) och lika mycket på ett all inclusive hotell för att sedan jaga tiokronor på uttag som man gör hur ofta på en 2-3 veckors period?
Om man kan lägga 100 000 kr på en flygbiljett så kan det ju vara för att man i allt övrigt tar rationella ekonomiska beslut. De som regelmässigt tar slentrianmässiga, icke rationella ekonomiska beslut har ofta inte möjlighet att lägga de pengarna på en flygbiljett. Helt enkelt för att de vanligtvis inte har möjlighet genom sitt agerande att tjäna in de pengarna, och om de ändå lyckas så tenderar de att slösas bort ändå.
Det behöver såklart inte vara så i varje enskilt fall, men jag antar att det vanligtvis är så.
 
Toppen