Vilken ö i söderhavet skulle ni valt?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Impendill, 13 Juli 2015.

1. Impendill

Impendill Medlem

Just nu har jag lyckats få till 3 longhaul med TG i first i bokningen. Kollar dagligen efter att det ska släppas award på det 4:e benet också.

En fråga till er som varit i söderhavet:
    Om ni fick välja mellan Fiji, Cook-öarna, Franska Polynesien, Nya Zeeland, Tonga eller Nya Kaledonien. Vad hade ni valt?
    Rangordna dem gärna och det är bara tillåtet att välja max 3 platser (mer hinner vi inte med på resan). Motivera gärna också.

Gus gillar detta.
  2. @Jacob har säkert ett specifikt åsikt om öarna i Söderhavet. ;)

Christian R gillar detta.
  3. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har bara varit på Cookisland samt Nya Zeeland.
    Allt beror nog på vad ni vill göra och hur aktiva ni vill vara.

Jag tyckte Rarotonga var grymt bra när målet med vistelsen var att ta det lugnt och göra så lite som möjligt.
    Nya Zeeland har väldigt mycket att erbjuda i form av natur, vandring, forsränning, falskärmshopp, bungyjump, glaciärer mm mm. Vädret kanske inte är helt att lita på om man vill ha sol och värme men jag gillar i alla fall NZ starkt.

Last edited: 13 Juli 2015
    chazzie och Impendill gillar detta.
  4. Thornado

Thornado Medlem

Av platserna du nämner så har jag varit på Fiji och Nya Zeeland (dock bara ett fåtal dagar i Auckland, så har inte sett NZ "på riktigt").
    Eftersom du kan tänka dig att besöka upp till tre av dessa platser så skulle jag nästan satsa på att ta en del av tiden i NZ för lite mer aktiv semester (som @palmen säger), och välja någon av ögrupperna för att ta det lugnt.
    Tyvärr så kan jag inte riktigt rekommendera Fiji - fint på många sätt, men jag kan inte säga att jag blev överförtjust i landet. Jag var där för ett bröllop och hade alltså lokala vänner som hjälpte mig och fick se både landsbygden där lokalbefolkningen bodde (traditionellt fijianskt bröllop i en liten by ute på landet var helt klart häftigt) och de beach resorts som turisterna bor på. Kanske hade jag för stora förväntningar på "söderhavsö", men baserat på bilder jag sett från andra öar osv så blev jag lite besviken.

5. flapps

flapps Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag själv och fru flapps har bokat Nya Zeeland (Auckland) - Papeete (moorea) - Bora Bora i November i år så det skall bli spännande ..

6. motu

motu Medlem

Har varit på alla öarna förutom Tonga. NZ är väldigt annorlunda och väldigt lämpligt för en aktiv semester som övriga skrivit och där kan man tillbringa mycket tid. Om man är ute efter en traditionell söderhavsupplevelse skulle jag ranka dem enligt nedan:
    1. Borabora - sagolikt vackert med otrolig service (bodde på Four Seasons som är grymt bra). Nackdel är priset
    2. Isle de Pins (ej Grand Terre) på N Kaledonien. Vackraste viken och färgställningen jag upplevt. Dyrt
    3. Rarotonga - sköna människor och god mat. Prisvärt i jämförelse. För 'riktig' paradisö-känsla bör man lämna huvudö
    4. Fiji. Fijitime och statskupper sätter krydda men jag tyckte inte det var lika bra. Cool dykning

chazzie och Agö gillar detta.
  7. Tostarp

Tostarp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bara varit på N Kaledonien och åkt runt och campat i ca en vecka. Grotesk ö i mycket. Huvudstaden är som att vara i Nice men resten är som att vara i mellanvästern i USA eller i en djungel på Borneo. Dvs otroligt skiftande. Mycket dykning bland korallreven är möjlig. Säkert att röra sig överallt och en bra utbyggd infrastruktur. Nackdel är att allting är dyrt då det mesta är importerat. Jag hade en av de fyra (!) hyrbilarna från Hertz.

Observera att då ön tillhör Frankrike så pratar alla Franska och det är inte lätt att göra sig förstådd på Engelska utanför huvudstaden. Man kan alltså utanför stan se riktiga cowboys ala 'Marlboro Man' rida omkring med sina boskap och när dom sedan öppnar munnen så kommer det ut Franska! Det tar ett tag att vänja sig vid...

8. ACervin

ACervin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    New Zealand är otroligt bra, trevliga människor, fantastisk natur, många utomhus aktiviteter, men i mina ögon ingen söderhavsö. Rarotonga om man vill slappa på en riktig söderhavsö. Fiji och jag klickar inte (dock mycket länge sedan jag var där). New Caledonia har jag inte varit på men är ett vanligt resmål för mina Australiska kompisar. I deras ögon totalt franskt, camembert och rödvin, bra snorkling/dykning. De gillar det hela.

9. Jacob

Jacob Medlem

Jag har besökt samtliga dessa med undantag för Tonga (som jag faktiskt hade en tanke att besöka i år). Har även besökt ytterligare några som Samoa och Vanuatu.

Fiji: Oceaniens svar på Mallorca/Kanarieöarna dit många australiensare åker när det är kallt hemma (eller väldigt varmt). Många resorts från de stora kedjorna och betydligt mer turister än på övriga öar. Men det har så klart sina fördelar också, beroende på hur man ser det. De flesta resorts ligger vid Nadi på nordvästra delen av huvudön Viti Levu medan man i sydost finner huvudstaden Suva.

Cooköarna: Huvudön Rarotonga är inte speciellt stor, jag har cyklat runt den och det gick på en dag med flera stopp. Mycket genuin och sympatisk ö tycker jag med trevliga människor. En del klagar på att det inte finns så mycket att göra, vilket handlar om att ön inte är speciellt exploaterad. Det finns exempelvis inte en enda internationell hotellkedja. Jag tycker bara det är en fördel om man vill ha en genuin upplevelse.

Franska Polynesien: Del av Frankrike och när det gäller Söderhavet innebär allt franskt att det är dyrt. Huvudön heter Tahiti och huvudstaden Papeete och där finns det mesta av infrastruktur. Sedan finns det ett stort område med vackra öar. Bora Bora har väl de flesta hört i något sammanhang, dit åkte även Kronprinsessan Victoria på bröllopsresa. Men som sagt, man ska ha budget för det.

Nya Zeeland: Inte en del av Söderhavet i min mening. Men visst är det vackert och finns mycket att se och framförallt mycket aktiviteter. Men det är inte en söderhavsö. Just nu är det vinter där och rätt kyligt.

Tonga: Den enda jag inte besökt av de som nämnts, men däremot har jag läst in mig väl på landet. Turistnäringen är inte alls speciellt utvecklad och därför saknas en del av den infrastruktur men ofta förväntar sig som turist. Landet har också haft en del politiska problem med en del oroligheter. Inget som är problem nu eller som egentligen någonsin drabbat besökare, men det har förstås påverkat hur landet ser ut. Bristen på infrastruktur är det som är landets stora minus, dock är det många som ser det som positivt. Det kan säkert bli en väldigt bra vistelse men det kräver lite mer proaktivitet och anpassning.

Nya Kaledonien: Franskt igen, vilket innebär dyrt. Huvudstaden Nouméa är en riktig stad i sann bemärkelse och skulle lika gärna kunnat ligga på Franska Rivieran med strandpromenader och bra restauranger. Det känns nästan löjligt franskt och allt håller mycket hög standard. Åker man utanför Nouméa blir det dock betydligt mer genuint och traditionellt. Jag gjorde en dagsutflykt med båt till ön Ile des Pins och det är nog det vackraste jag någonsin besökt. Magiskt!

Cooköarna är en favorit för min del men jag gillar annars de franska öarna också, kanske lite för att jag pratar franska och för att det är bra standard, bra ordning och oftast ganska välskött. Samoa är annars en trevlig söderhavsö med lite kolonialkänsla i huvudstaden Apia.

Tyvärr är det ganska svårt att öhoppa i området. Air New Zealand flyger till de flesta öar men att åka via Auckland är nästan alltid en stor omväg. Fiji Airways täcker in ett stort antal öar i västra Söderhavet via Nadi medan Air Calin (Nya Kaledoniens flygbolag) täcker in nästan alla fransktalande öar från Nouméa.

Charlie D, mha321, Brandten och 4 andra gillar detta.
  10. Impendill

Impendill Medlem

tack @Jacob och alla andra.
    Nu ska det planeras:)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!