Senaste nytt

Vilken är den bästa pendlarlösningen mellan Stockholm-Köpenhamn?

gdaily

Medlem
Skulle inte nattåget ner vara ett alternativ? Jag personligen skulle välja att gå och lägga mig på tåget vid halvtiotiden när man nattat ungarna och ätit middag med frugan, i stället för att åka hemifrån 05.30.
Framme i Malmö 6.45, därefter någon pendel över bron, bör vara på plats på jobbet 08:00, tämligen utvilad.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Skulle inte nattåget ner vara ett alternativ? Jag personligen skulle välja att gå och lägga mig på tåget vid niotiden när man nattat ungarna och ätit middag med frugan, i stället för att åka hemifrån 05.30.

Går det nattåg till/från Köpenhamn? Trodde att det tåget stannade i Malmö. Så får man vackert gå av galet tidigt på morgonen och trängas med djuren på Öresundståget. Vill man ha egen kupé kostar det ju en bra slant.

http://www.businessclass.se/reserap...rt-n-till-malmoe-med-sj-nattag-i-1-klass.html
 

gdaily

Medlem
Uppdaterade mina tankar men du hann citera innan Agö.

Om han tar nattåget även hem (han pratar ju om att resa från Köpenhamn vid 22-rycket) så skulle jag kolla på vad kostnaden för ett årskort guld blir utslaget på antalet resor under året. Rejäl hotellfrukost ingår ju i Malmö dessutom.

Jag har ju själv ganska liknande jobbresor mellan Stockholm och Åland, där jag funnit att överlägset bästa transportmedlet är att ta Birkabåten vid 18-tiden från Stockholm, framme Åland så man kan kliva av vid morgonen och gå direkt till jobbet, och den där otroligt mentalt tröttande/dödande restiden sovs bort. Är överlägset jämfört med tidiga morgonflyget både ur kostnad och välbefinnande.
 
Last edited:

nota bene

Medlem
Jag håller klart med om ovan vad gäller Åland/Finland. Jag åker ofta båten istället för flyget till HEL, dock brukar det bli flyget hem då jag brukar tycka att det räcker med en båttur (på ditvägen spar man ju en hotellnatt om man inte får en kick av att gå upp 04.00 för att sitta i möten typ 10-18 och sedan äta middag med kollegor/kunder).

Antar att nattåg 1:a klass är tänkbart, men hänger ju på hur man sover på tåget. Jag har åkt nattåg en gång och sov inte alls bra då, dock brukar det gå utmärkt på båten!
 

Putte

Ny medlem
Tack för ditt svar. Absolut är det ett alternativ, men är det prismässigt konkurrenskraftigt? går tåget bara till Malmö?..måste kolla
 

Agö

Medlem
Tack för ditt svar. Absolut är det ett alternativ, men är det prismässigt konkurrenskraftigt? går tåget bara till Malmö?..måste kolla

Nattåget går bara till och från Malmö ja. Sedan är det Öresundståg som gäller. Ca 35 minuter till Köpenhamn C. Jag skulle personligen inte vara sugen på det så tidigt på morgonen - trångt och jävligt från Malmö till Köpenhamn på morgonen. Ska dock sägas att tågen faktiskt har gått mycket bra sedan Citytunneln i Malmö blev klar (störningsmässigt). Har nog bara blivit kvar i Danmark vid ett par tillfällen på två år vilket får anses vara riktigt bra.

Tittade på nattåget för en resa om någon vecka. De ville ha drygt 1500 SEK för egen 1:a klass-kupé. Det går naturligtvis att dela, då blir det billigare. Hardcore är sittvagnen...
 

gdaily

Medlem
Tittade på nattåget för en resa om någon vecka. De ville ha drygt 1500 SEK för egen 1:a klass-kupé. Det går naturligtvis att dela, då blir det billigare. Hardcore är sittvagnen...

Man får givetvis kolla vad SJ Årskort Guld kostar och slå ut det på antalet jobbveckor, så man kommer ner i anständiga priser.
 
Toppen