Senaste nytt

Vilken är den bästa businessclass produkt du har testat?

Mr.A

Medlem
1. Qatar
2. Cathay Pacific
3. Asiana
4. British
5. Air France
samtliga ovan med de nyaste konfigurationerna
 

karho

Medlem
Om vi pratar strikt hårdvara är min ranking:
1. Singapore Airlines A380
2. Etihad Airways A380
3. Turkish Airlines A330
4. Thai Airways A330
5. Singpore Airlines regional B777

Singapore Airlines vinner på den imponerande stolen och matservering. Men Etihad är inte långt efter.
 

HenrikT

Medlem
Jag måste säga att jag tycker Cathay Pacifics business class på B777-300ER slår Qatar... även om Qatars business class i B787 också är bra.
 

jerixon

Medlem
Bara testat följande än så länge long haul:

1. SAS nya kabin
2. Air France gamla
3. KLM Gamla
4. Sas gamla kabin
5. Iceland Air

Tycker SAS nya kabin är väldigt bra faktiskt. Har flugit den 6st segment och jag har aldrig haft problem varken med stol eller mat.
Hoppas utöka lite under året som går och har just nu resor inbokat med Lufthansa, Turkish och United.
Reser aldrig i Asien utan de flesta semestrar går till USA och arbetsresor måste spenderas i ekonomi. Där av limiteras val av bolag något.

Får se om de bokningarna står sig eller om man hittar något annat. Hade gärna testat AC i 787 via Toronto eller Uniteds 787 till Houston vid något besök :)
 

JensE

Medlem
Har säkert missat någon och bara tagit med såna kabiner som används fortfarande.
Detta är enbart hårdvaran och inte servicen för då hade jag stuvat om det lite.

1 Qatar Airways
Marginellt bättre än CX/AA då jag gillar bordet.

2 Cathay Pacific Nya Business / American Airlines 777-300ER
Dessa är helt jämnlika. Riktigt bra

3 Iberia A330 Nya Business
Bra stol och IFE .

4 British Airways 747 UD
Svårt att inte gilla Club World på övre våningen och dom stora förvaringsfacken vid fönsterplatserna.

5 United 757/777 BusinessFirst
Skön stol helt enkelt.

6 British Airways Övriga
Även om stolen är identisk som 747 så är det mindre trevligt att sitta i annan kabin.

7 Cathay Pacific Gamla Business
Jag tycker den är ganska trevlig när man reser solo och skön att sova i. Men vill man samtala med någon på flighten så är det bara att glömma.
Kan förstå om folk får lite klaustrofobisk känsla, men för mig fungerar den fortfarande.

8 Turkish Airlines A330
Obekväm stol och ingen förvaring. Kändes faktiskt lite smal av någon anledning.
Den absolut senaste hade något bättre förvaring

9 Malaysia Airlines A330
Obekväm stol / angled

10 American Airlines Gamla Business
Obekväm stol / angled. Trångt för fötterna vid sängläge.
 

ACervin

Medlem
Min egen ranking ändrar sig med jämna mellanrum. För ett halvår sedan hade jag haft Singapore Airlines och Emirates längre ned på listan och Qatar kanske högst. Men efter 8 long haul leg i Emirates 380 senaste året så är det som helhetsupplevelse kanske den bästa (däremot är deras 777 inte alls bra). Stolen vid fönstret är OK, maten är ganska bra, ostbrickan en av de bättre i luften, dock inte provat Air France som jag misstänker excellerar här. Servicen är ofta bra men inte lika jämn som hos Singapore Airlines. Men underhållningssystemet är ypperligt och baren gör att man slår ihjäl några timmar med trevlig konversation när man tröttnat på filmerna.

Som delad etta har jag Singapore Airlines. Har varit mindre förtjust i dem då de från Brisbane till Singapore kör med en gammal regional businessklass kabin. Men har nu haft 2 ben i deras 380 mellan London, Paris och Singapore. Jag tycker det är den bästa business stolen, bredden och lädret och dessutom bäddmadrass. Servicen är superb och av oerhört jämn kvalitet (hur lyckas man med en sådan corporate culture?), maten bra och dom har en ärlig attityd mot kunden. Vid ett tillfälle spökade IFE och genast CC framme och bad om ursäkt och en voucher på 200 dollar. Samma sak hände när jag hjälpte till vid en enklare medicinsk situation ombord.

Qatar har en ypperlig vinlista och bra mat, jag har inte drabbats av deras dåliga service ännu, men hustrun har missat sin favorit mat vid 2 tillfällen. Pyjamasen är trevlig, stolarna utmärkta på 787 och 350, men på de långa sträckorna +12h, så saknar jag baren och 380ans låga ljudnivå.

Cathay Pacific är också mycket bra och jag gillar som någon tidigare nämnt även den gamla businesstolen. Som faktiskt har riktigt mycket plats vid huvudändan när man ligger ner, trevligt att ligga där och titta ut. Men den nya är bättre.

Thai har en bra stol nuförtiden, men mat och service räcker inte riktigt till.

Qantas kan vara riktigt bra, enda pyjamasen i 100% bomull, servicen ofta bra, men maten har blivit sämre på sista tiden.

Swiss och Austrian. Tycker att Swiss är riktigt bra i Europa men Austrian har bättre mat på longhaul

Lufthansa och British Airways i C har jag inte så mycket till övers för. För trångt på BA och LH har många gamla kabiner i omlopp, mat och service korrekt men inte fantastisk.

Malaysian Airways är OK, speciellt om man gillar kycklingspett med satay sås, men också många gamla C kabiner.

SAS har jag bara provat i den gamla kabinen som är katastrofalt omodern. Men servicen ofta trevlig.

I slutändan handlar det mycket om hur ofta man kan räkna med en modern kabin. Tittar numer mycket på vilken flygplanstyp som jag kommer att åka med. Jag föredrar 380, 350, 787, 777 och 330/340 i den ordningen. Oj, det blev mycket det här.
 

Fredrik

Medlem
Pratar vi hårdvaran så:

1. CX (nya på 777-300ER)
2. QR 787

Pratar vi däremot mjukvaran:
1. SQ
2. CX
3. LX

På hårdvarusidan har jag inte flugit SQ i business(men i First och Economy). Jag saknar överhuvudtaget de senaste moderna kabinerna bortsett från de jag nämnt.

På mjukvarusidan vinner SQ med CX som god tvåa. LX har en bra produkt i Europa som jag åkt med ett antal gånger. Det finns fler bolag där enstaka upplevelser varit bra(och jag antingen inte har mer att gå på eller andra upplevelser varit mindre bra) men jag ändå lägger dem längre ned. Tyckte att såväl OZ som QR inte riktigt var min grej. Det var på något vis för underdånigt.
 
A

Aurora

Guest
Rart, jeg opplevde ikke dette på mine 2 turer med SAS new biz. Og jeg er MEGET ømfintlig for slike bevegelser (kjenner ofte turbulens lenge før noen andre merker noe) - jeg har selv flydd swiss biz og reagerte veldig på fenomenet. Kan derimot IKKE si jeg merket dette hos SAS.

Har flydd:
SAS old biz
SAS new biz
Lufthansa old biz
Swiss (moderne) biz
Emirates biz
Icelandair "biz".

Og vil si de alle har sine pros and cons. Liker setet og crewet til SAS aller best, maten til Emirates (men Icelandair har vel så god mat, selv om det ikke er en ren biz) og swiss sitt design. Swiss har derimot det crewet jeg liker minst. Og lufthansa er bare jamnt over dårligere enn de andre, haha :) Men det er min oppelvelse da.

Innså nettopp at jeg helt glemte av Austrian biz, som jeg også har prøvd. Men kun nattflight, så matmessig vet jeg ikke helt hvordan det stiller seg der. Maten var god på den natt-snacksen vi fikk. Servicemessig bedre enn Lufthansa og Swiss. Stolen ikke like privat som SAS sin. Helt klart en av mine topp 3 biz.

Vil kanskje si at Austrian og SAS er mine favorittbiz, av de jeg har prøvd. Flaut at jeg ikke huska det, men :p
 
Toppen