Min egen ranking ändrar sig med jämna mellanrum. För ett halvår sedan hade jag haft Singapore Airlines och Emirates längre ned på listan och Qatar kanske högst. Men efter 8 long haul leg i Emirates 380 senaste året så är det som helhetsupplevelse kanske den bästa (däremot är deras 777 inte alls bra). Stolen vid fönstret är OK, maten är ganska bra, ostbrickan en av de bättre i luften, dock inte provat Air France som jag misstänker excellerar här. Servicen är ofta bra men inte lika jämn som hos Singapore Airlines. Men underhållningssystemet är ypperligt och baren gör att man slår ihjäl några timmar med trevlig konversation när man tröttnat på filmerna.
Som delad etta har jag Singapore Airlines. Har varit mindre förtjust i dem då de från Brisbane till Singapore kör med en gammal regional businessklass kabin. Men har nu haft 2 ben i deras 380 mellan London, Paris och Singapore. Jag tycker det är den bästa business stolen, bredden och lädret och dessutom bäddmadrass. Servicen är superb och av oerhört jämn kvalitet (hur lyckas man med en sådan corporate culture?), maten bra och dom har en ärlig attityd mot kunden. Vid ett tillfälle spökade IFE och genast CC framme och bad om ursäkt och en voucher på 200 dollar. Samma sak hände när jag hjälpte till vid en enklare medicinsk situation ombord.
Qatar har en ypperlig vinlista och bra mat, jag har inte drabbats av deras dåliga service ännu, men hustrun har missat sin favorit mat vid 2 tillfällen. Pyjamasen är trevlig, stolarna utmärkta på 787 och 350, men på de långa sträckorna +12h, så saknar jag baren och 380ans låga ljudnivå.
Cathay Pacific är också mycket bra och jag gillar som någon tidigare nämnt även den gamla businesstolen. Som faktiskt har riktigt mycket plats vid huvudändan när man ligger ner, trevligt att ligga där och titta ut. Men den nya är bättre.
Thai har en bra stol nuförtiden, men mat och service räcker inte riktigt till.
Qantas kan vara riktigt bra, enda pyjamasen i 100% bomull, servicen ofta bra, men maten har blivit sämre på sista tiden.
Swiss och Austrian. Tycker att Swiss är riktigt bra i Europa men Austrian har bättre mat på longhaul
Lufthansa och British Airways i C har jag inte så mycket till övers för. För trångt på BA och LH har många gamla kabiner i omlopp, mat och service korrekt men inte fantastisk.
Malaysian Airways är OK, speciellt om man gillar kycklingspett med satay sås, men också många gamla C kabiner.
SAS har jag bara provat i den gamla kabinen som är katastrofalt omodern. Men servicen ofta trevlig.
I slutändan handlar det mycket om hur ofta man kan räkna med en modern kabin. Tittar numer mycket på vilken flygplanstyp som jag kommer att åka med. Jag föredrar 380, 350, 787, 777 och 330/340 i den ordningen. Oj, det blev mycket det här.