Senaste nytt

Vilka visum bör inte finnas i passet för att komma in i landet?

olo

Medlem
Vid senaste besöket i Israel fick man ett separat "inresekort" men ingen stämpel
i passet varför det inte bör vara ett problem att besöka UAE etc.
Exakt, så länge du flyger till/från Israel är det inget problem. Däremot kan stämplar från landgränserna till Israel ställa till problem. Exempelvis är utresestämplen från Egypten vid landgränsen en sådan som jag vet bekanta har haft problem med.
 

Mr Planning

Medlem
Fick byta pass när jag skulle till Iran då jag hade en Israel stämpel, dom kommer inte att ge dig visum med den stämpeln.
Åt andra hållet kommer det fungera, men räkna med många extra frågor.

Vissa stämplar gör det krångligare att få esta till USA.
 

bnr

Medlem
Hörde senast idag att en iransk stämpel i passet också kan göra det svårt att komma in i UAE.
UAE bör inte vara problem. Dock är Saudi och Iran sämre vänner än vanligt efter att Saudi avrättade någon som Iran tyckte om, det kanske kan vara knepigt just nu.

Iran och Israel har jag hört ska vara problematiskt, men jag vet ingen som faktiskt har testat, så det kanske bara är en skröna numera.
Israelisk stämpel i pass vid inresa till Iran är inte bra. Man ska inte underskatta hur mycket Iran ogillar Israel. Enligt TIMATIC så ska man akta sig för det.
 

agehall

Medlem
Jag är lite fundersam över att Förenade Arabemiraten skulle vara känsliga för olika stämplar. Om det är något land i Mellanöstern som inte skulle bry sig så vore det nog UAE.
 

johhenrik

Medlem
Jag är lite fundersam över att Förenade Arabemiraten skulle vara känsliga för olika stämplar. Om det är något land i Mellanöstern som inte skulle bry sig så vore det nog UAE.
Njae, UAE är Saudis lilla nickedocka. Så Israelisk stämpel är ingen höjdare. Generellt skulle jag säga att reser man på Mellanöstern bör man köra ett pass för Israel och ett för de andra länderna. Det är värt extrakostnaden i sparad tid.
 

jimZon

Medlem
Vid senaste besöket i Israel fick man ett separat "inresekort" men ingen stämpel
i passet varför det inte bör vara ett problem att besöka UAE etc.

Ja, Israel ger inga stämplar längre. Man får ett litet papper när man reser in och sedan ett annat papper när man reser ut. Så har det varit sedan 2013 i alla fall.
 

NyfikenGrau

Medlem
Inte heller 2012 var det stämplar på TLV. Däremot kan det vara väldigt bra att ha två pass ändå för Mellanöstern - israelerna är nämligen mycket mer pratsugna med dig om du har stämplar från länder som inte accepterar israeliska.
 

jimZon

Medlem
Inte heller 2012 var det stämplar på TLV. Däremot kan det vara väldigt bra att ha två pass ändå för Mellanöstern - israelerna är nämligen mycket mer pratsugna med dig om du har stämplar från länder som inte accepterar israeliska.

Ett tips kan också vara att plocka bort besökskorten från sitt pass. Jag råkade glömma det tills nästa gång jag reste till USA, och även om Israel är en allierad så var TSA-mannen tvungen att rådfråga sin chef om de skulle utföra någon extra kontroll av mig när jag reste in i landet. Nästa resa till USA fyra månader senare så hade jag ett "SSSS" på mitt boardingkort. Vet inte om det var av en slump.
 

NyfikenGrau

Medlem
Hm, fick inget papper, bara en sån där liten gul kodremsa fastklistrad på baksidan av passet, men visst tar man bort allt sånt efter en resa, oavsett land, iaf jag :)
 
Toppen