Senaste nytt

Vilka udda flygplan har du åkt med?

erc

Medlem
Sud Aviation Caravell (version ännu inte bekräftad) i Sterlingfärger. Februari 1974 CPH-LCA
0490196.jpg

McDonnell Douglas DC-10-30 ER i Swissairfärger. Juli 1987 ZHR-YYL
36_dc10er.jpg

Fokker 28 i Linjeflygfärger. Otaliga gånger 1992 KSD-ARN. Senare ännu fler gånger i SAS-färger.
linf28.jpg

Fokker 100 i Transwedefärger. Våren 1997 ARN-UME. Även den 5 april 2009 i KLM-färger AMS-GOT.

Fokker 50 i både SAS- och Skywaysfärger otaliga gånger KSD-ARN.

BAe 146 (eller Avro RJ-?) i Blue1-färger. Augusti 2004 HEL-ARN.

OT: Cameron O-84 med reg SE-ZZZ en herrans massa gånger. Högst överraskande, men korta, rutter.
 

011430121

Medlem
Som rubriken tyder, vilka udda flygplan har du åkt med förrutom vanliga Boeing, Airbus plan?


Jag hade förmånen att flyga Concorde mellan CDG-JFK-CDG i mitten av 90talet
Det var mellan Jul och Nyår ut ena dagen och hem morgonen därpå.
Nära att missa flyget ut, AF från ARN var ca 1,5 timmar sena pågrund av snö på ARN
Flyget hölls i 3 minuter för att jag skulle hinna med.
Kabin chefen på ARN-CPG flyget sa att jag var ombokad till en 747 givetvis till F Class,
När vi landade på CPG så det en AF rep och sa att hon skulle köra mig och att vi troligen skulle hinna med Concorde.
Efter en "vansinnig" körning över CPG så han jag med flyget.
 
"AHO skrev: Flyger Lufthansa A300-600 fortfarande? Jag har för mig att jag såg det i Frankfurt många år sedan."

Nej den togs ur LH:s flotta för kanske 2,5 år sedan. Det flygbolag jag idag kan komma på som flyger med A300 är det brittiska flygbolaget Monarch. Iranair har A300 i sin flotta och har hänt att de flugit med den på ARN, men nu förtiden tror jag att de kör med en 76:a
 

Jacob

Medlem
Lite svårt att definiera vad som är "udda", men finns väl flygplan som knappt flygs med längre.

Lockheed Tristar (Stockholm-Eilat)
Shorts 360 (Stockholm-Visby/Jönköping)
Britten Norman Islander (Galway-Arann Islands, Irland)
Fokker 28 (Linjeflyg och Air Botnia)
Dornier 228 (Everest Air! Exakt där det låter som)
Jetstream 31 (Skyways)

Airbus A300 har jag flugit en rad gånger med både Lufthansa och Thai.
Airbus A310 får väl också räknas som ganska udda numera, och Boeing 757.
 

Jonas C

Medlem
Sist jag flög Lufthansas A300-600 var i Januari 2007, på FRA-ARN. Det var extrainsatt strax efter nyårshelgen på grund av det höga kapacitetsbehovet på sträckan. Skulle dock inte kalla planet udda.

Enda "udda" flygplan jag minns ha flugit är en Piper PA-28. Ska dock flyga en DeHavilland Twin-Otter om en månad, ser riktigt fram emot det och e.v reserapport kan komma :)
 
Toppen