Senaste nytt

Vilka udda flygplan har du åkt med?

Bryant

Medlem
Flyger Lufthansa A300-600 fortfarande? Jag har för mig att jag såg det i Frankfurt många år sedan.

Nej, LH har slutat flyga med A300. Det var några år sedan men jag vet inte vilket år. Jag flög med deras A300 mellan FRA - ATH i början av 2000 talet. :)
 

henrik l

Medlem
Antagligen har jag åkt i en del udda propellerplan men det jag kommer ihåg av större jet-plan

Lockheed 1011 Tristar
DC-8 OSD-GOT

DC 8:an var vid ett tillfälle under lumpartiden i början av 80-talet när man hade fria hemresor var annan vecka. Piloten nämnde glatt att man även kunde flyga direkt till LAX istf GOT:)
 

Dr. Miles

Expert
Jag ser att det är många(4 inkl. mig hittils) som har flugit med C-130 Hercules. Kanske är det ett vanligt flygplan trots allt? ;)
 

Tjaeng

Medlem
* B747SP
* B737-100 (!)
* BAC One-Eleven
* Il-62



Airbus A318: Får anses som udda. Väldigt få tillverkade.

Ungefär lika vanliga/ovanliga som B737-600. Fast i Skandinavien har man måhända lite skev referensram då SAS har uppemot hälften av alla B736 som tillverkats i sin flotta.
 

bL0m

Medlem
SAAB 340 med Golden Air (Bromma t/r Trollhättan) Jag och en kollega var de enda passagerarna ombord på flygplanet mot Trollhättan.

ATR 42/72 (minns ej vilken) med Bangkok Airways (BKK t/r Trat)

ATR 72-200 med SAS (ARN t/r Ronneby)

Offtopic:
VERTOL 107, HELIKOPTER
 
Last edited:

Marcus01

Medlem
Förutom C-130 som jag redan nämnt och ett flertal som andra redan nämnt så måste jag ju såklart nämna SK 60. Visst, går inte att jämföra med ett riktigt stridsflygplan men jag är nöjd!
 

Senator

Moderator
Flög mycket B727 på 90 talet och jag tror United hade dessa fram till 2001. Åkte även mycket DC-10 inrikes i USA på både United och Continental.

B727an var jo alltid lite udda med 3 motorer, samma som DC-10/MD-11

Gällande LH A300 så gick sista resan den 1 juli, 2009
 
Last edited:

Patrik

Medlem
Ett litet tvåmotorigt turboprop plan med plats för sex passagerare. Det flög åt Skyways, men det var något annat bolag, kommer tyvärr inte ihåg vad det vad för modell, kanske någon kan komma med tips? Vingarna satt ovanpå s.a.s. och som sagt sex sitt platser, tre rader i 1+1 konfiguration.
 

sandis85

Medlem
C-130 hercules i lumpen
Short 360 mellan hudiksvall och arlanda, tror det var swedways eller holmstroem air.
Beechcraft 1900 Mora till Arlanda
Dornier 228 Hudiksvall Arlanda med Air Hudik
 
Toppen