Senaste nytt

Vilka svenska Michelinkrogar har du besökt?

Vilka svenska Michelinkrogar har du besökt?


  • Total voters
    81

flum

Medlem
Jag menar att steget från el Bulli, Fat Duck, Alinea till vad som finns i Sverige är så stort att det inte är en meningsfull jämförelse. Alla tre är (var) förlustverksamheter just för att det tar två år att uteckla en rätt, och vinsten får sedan komma från TV och kokbäcker. Min besvikelse med Franzén var nämligen den omvända, att det var en för noma-fierad upplevelse med mossa och närproducerat mot vad jag hoppats på.
håller med i att de har ett för "Nomafierat" angreppsätt. Men i just detta ligger ju problemet, dvs att konstigare inte alltid är bättre.
 

Agö

Medlem
Intressant. Jag har ju flera gånger pushat för hur bra Volt är, dock innan de fick sin stjärna.).
Jag tycker att White Guide summerar Volt rätt bra.

"Ingen krog i Stockholm är lika kontroversiell som denna. Man älskar och hatar med samma intensitet, ingen är likgiltig."
 

nilsson

Medlem
Jag tycker att White Guide summerar Volt rätt bra.

"Ingen krog i Stockholm är lika kontroversiell som denna. Man älskar och hatar med samma intensitet, ingen är likgiltig."

Vi får enas om att vi hellre går till Esperanto, om budgeten inte spelar någon roll.
 
Sjömagasinet bokat torsdag kväll!
Gott, styr upp allt tills jag kommer dit måndagen efter :)

En krog som jag tycker förtjänar en stjärna här i Göteborg är Upper House. Väl värd ett besök. Glöm inte att komma dit tidigt och njuta av drinkarna och utsikten. Screw driver gjord på nypressad apelsinjuice - självklart pressar de för hand också! Min favoritkrog!

Edit: av oklar anledning får jag felmeddelande när jag försöker lägga till en länk... www punkt upperhouse punkt se snedstreck restaurang
 
Last edited:
Testade en lunch på Mathias Dahlgrens Matbaren (*) här om dagen. Riktigt bra mat, bra matchade viner och mycket bra och trevlig service. Rekomenderas.

Jag testade tre rätter:
* Stekt pilgrimsmussla från Hitra.
Dagens bästa rätt.
* Rödbetor med jordärtskocka och tryffel, vattenkrasse & mandel.
Mycket bra vegetarisk rätt som var klart mer mättande än vad den såg ut.
* Saffransefterrätt med saffranskrokus från Stava gård.
 
Last edited:
Här är den stekta Pilgrimsmusslan från Norge. Riktigt god.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    42 KB · Visningar: 211

Valley

Medlem
Är det nu man känner sig gammal ;)
- Sjömagasinet (Mannerströmtiden)
- Edsbacka
- Wedholms

Och så var då frågan vad Lallerstedts stjärnkrog hette.
 

Valley

Medlem
Jag menar att steget från el Bulli, Fat Duck, Alinea till vad som finns i Sverige är så stort att det inte är en meningsfull jämförelse. Alla tre är (var) förlustverksamheter just för att det tar två år att uteckla en rätt, och vinsten får sedan komma från TV och kokbäcker. Min besvikelse med Franzén var nämligen den omvända, att det var en för noma-fierad upplevelse med mossa och närproducerat mot vad jag hoppats på.

Kostar att ligga på topp :)
Ta en titt på Fävikens officiella siffror. Skulle vara roligt att veta exakt vad som tillhör enbart matdelen .......
 
Toppen