Senaste nytt

Vilka pass är mest accepterade i hela världen?

adhoc76

Medlem
Något som jag har noterat med det svenska passet är att det varje gång släpps en ny variant. Under de senaste 10 åren har jag förnyat passet tre gånger och vid varje förnyelse har det kommit en ny version. Är detta något unikt för just Sverige, eller "förnyar" andra länder också sina pass lika ofta?

Nja... Det är så att det dels finns EU-bestämmelser dels krav från USA som vi följer. Det gör att passen ändras och innehåller fler säkerhetsdetaljer mellan varven. Ett annat lika vanligt skäl är att Polisen som är passmyndighet i Sverige upphandlar passleverantör med jämna mellanrum och då sker vissa korrigeringar....
 

NyfikenGrau

Medlem
Intressant att antalet länder har sjunkit så pass, någon som vet vad det beror på? Alla de "bästa" passen låg ju på över 170 länder för ett par år sedan. Gissar att det har med ändrad definition av vad som ska räknas som ett eget land att göra, om inte EU har hamnat i bråk med ett dussin länder på sistone.
 

chazzie

Medlem
Intressant att antalet länder har sjunkit så pass, någon som vet vad det beror på? Alla de "bästa" passen låg ju på över 170 länder för ett par år sedan. Gissar att det har med ändrad definition av vad som ska räknas som ett eget land att göra, om inte EU har hamnat i bråk med ett dussin länder på sistone.

Jag har hört den siffran också, men jag tror vissa räknar visa-on-arrival och liknande som "visumfritt" vilket det egentligen inte är.
 
Toppen