Senaste nytt

Vilka pass är mest accepterade i hela världen?

PG

Medlem
Det kostar väl $15? Eller så blev jag lurad i enlighet med Agehalls observation.
Min incident hände för ca 2 år sedan och åtminstone då skulle det vara det kostnadsfri visa on arrival,vad som gäller nu eller före det låter jag vara osagt.

Men jag har också för mig att jag för länge sedan "betalt in mig" i Hurghada, 5 dollar om jag inte minns helt galet. agehall har absolut rätt, man får helt enkelt räkna med att bli lurad i det landet :)
 

kexxcream

Medlem
Det kan måske nævnes at Danmark er på en delt 2. plads med 172 visumfrie muligheder & Norge er på en delt 4. plads med 170 visumfrie muligheder, så hele Skandinavien er ganske bredt accepteret!

Nogen der ved hvad der skiller på SE/DK/NO - 173/172/170 muligheder?

Nu så kom det ett svar från fröken Amanda som hänvisade mig till en anställd på IATA. Har mailat honom och frågat om information så vi kan få frågan löst. Snart är vi i hamn!
 

NyfikenGrau

Medlem
Rwanda verkar vara landet som skiljer Sverige och Danmark enligt länken på föregående sida. Länken tar dock bara upp EU-länder så Norge är lite krångligare att jämföra.
 

lnixon

Medlem
Jag har både svenskt och amerikanskt pass, men den enda nyttan av det amerikanska är när jag ska resa in i USA.

När jag förnyade det svenska passet häromveckan visade det sig att det har blivit valfritt att ha med landsnamnet i fältet för födelseort, så numera står det bara "Wheat Ridge" istället för "Wheat Ridge, USA". Det är inte alltid en fördel att ha amerikanskt påbrå, så det känns bra att kunna mörka lite...
 

kexxcream

Medlem
Det kan måske nævnes at Danmark er på en delt 2. plads med 172 visumfrie muligheder & Norge er på en delt 4. plads med 170 visumfrie muligheder, så hele Skandinavien er ganske bredt accepteret!

Nogen der ved hvad der skiller på SE/DK/NO - 173/172/170 muligheder?

Nu har svaret kommit från den trevliga herren Alan på IATA som med hjälp av deras lösning IATA Timatic plockade fram nedanstående information som är självförklarande:

bc.png
 

agehall

Medlem
Ah, just ja! Senegal har jag stött på problem med när en kollega från Norge skulle ner. Han fick övernatta hos gränspolisen innan vi fick ut honom och kunde göra det vi skulle. Resebyrån hade inte riktigt koll och hade inte varnat honom om att han behövde visum.
 
Toppen