Vilka kreditkort använder du och varför?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Martin Björnström, 19 December 2012.

1. Det vore kul att höra vilka kreditkort du har i plånboken och varför du valt just dom?

Om det är något ovanligt kort får du gärna berätta lite kort om villkor och kostnader etc.

2. Själv har jag SAS American Express Gold och Handelsbanken Platinum. Det förstnämnda för att samla Eurobonuspoäng till 150k 2-4-1 vouchern. Det sistnämnda för reseförsäkringen som ska vara bäst på marknaden.

Använder i princip aldrig Concierge service på något av korten.

3. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Komplett flora av EuroBonus-kort (dvs AmEx, Diners och MC), British Airways Visa samt två "vanliga" kort från SHB. I princip köper jag allt som går på mina EuroBonus-kort. De vanliga korten har jag bara ifall jag behöver ta ut pengar i en bankomat.

4. gdaily

gdaily Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Finnair SEB Mastercard
    SAS SEB Mastercard (& kompanjonskort) och Diners
    British Airways Visa

95% av inköpen går på British Airways Visa. Kommer säga upp SAS Mastercard om ett halvår.
    Diners används för några 10k sek inköp om året för att ha Loungetillgången då man flyger "udda"

Last edited: 25 December 2012
  5. micke

micke Medlem

Sas Amex, Amex Gold, Sas MasterCard, Sas Diners Club, British Airways Visa, Finnair MasterCard, Eurocard Platinum, Marginalen Traveller, Nordic Choice MasterCard, First Member MasterCard, Icabanken samt Länsförsäkringar Bank som jag aldrig använt.

Det handlar om Sign up Bonusen samt Lounger med Eurocard. Utomlands använder jag Icabanken för 0 % valutapåslag.

Last edited: 19 December 2012
    1 person likes this.
  6. Hur mycket betalar du i avgifter per år? :D

7. micke

micke Medlem

Har åkt på årsavgift på Marginalen Traveller eftersom poängen annars brann inne. First member åker jag på 390kr för en hotellnatt också. Annars åker de ut efter ett år och då ansöker på nytt, med ny sign up bonus.
    IcaBanken kostar ju också 240 per år så helt gratis var det ju inte.

Last edited: 19 December 2012
  8. Alx

Alx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    American Express Centurion Storbritannien (Det mytomspunna svarta titaniumkortet), Mastercard & Visa... Jag och min sambo använder ALLTID Amex Centurion där det accepteras eftersom det ger dubbla poäng vid högre årlig spendering.

Anledningen att vi frivilligt betalar de 2.800€/år som Centurion kostar är att vi får så otroligt många fördelar och erbjudanden. Bara deras helt otroliga reseförsäkring har gjort att jag och min familj med råge har fått tillbaka årsavgiften varje år vi har haft kortet.

1 person likes this.
  9. Kan du inte starta en ny tråd kallad "Därför har jag American Express Centurion för 25000kr per år" och motivera/förklara för oss andra? Tror många googlar på just detta kort och många är nyfikna (inklusive jag!)

Black81, Smuffe, airbus380.se och 4 andra gillar detta.
  10. ACervin

ACervin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Alla tre EuroBonus korten för max intjäning och 241. Har gått bra i år. Fått ihop både Amex vouchern och hyggligt med lounge access via Diners. Men för privata utgifter utomlands använder jag GE Money bank för att slippa 2% växlingsavgift. Det gamla Visa bankomat kortet för kontantuttag utomlands. Fasar nu ut dessa för National Australia Bank combo av Qantas kopplade Amex o Visa platinum med 35 000 miles sign up bonus. Båda korten går till samma bankkonto vilket verkar smidigt.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!