Vilka flygregler är onödiga?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Morgan, 17 September 2014.

  1. Morgan

    Morgan Medlem

    När man flyger gäller helt andra lagar och regler mot när man åker buss eller tåg. Vilka saker stör du dig på som borde justeras?

    Mina två bidrag:

    1, Vätskebegränsningen. Känns som att enda effekten är att det beslagtas en massa 125 ml stora tandkrämstuber från charterresenärer och att Evianförsäljningen på flygplatser ökat. Finns det några rapporter om att begränsningen stoppat attentatsförsök? Varför skulle 2 stycken 100 ml flaskor vara mindre farliga än en 200 ml? Varför är 5 kg apelsiner OK men inte 2 dl apelsinjuice?

    2, Incheckning. Poängen är väl att flygbolaget ska veta att alla som köpt biljett tänker åka. SJ eller Swebus klarar sig utan den funktionen och när man ändå kan checka in 22 timmar innan hemma (eller 15 dagar med Ryanair...) så försvinner poängen. Självklart inte särskilt jobbigt att checka in. Men varför?
     
  2. Lokföraren

    Lokföraren Medlem

    Ort:
    BMA
    Land:
    Sverige Sverige
    Nummer 2 - incheckning
    Jag tror inte det är för att se om alla skall åka, utan som en service till resenärerna. Det går ju bra mycket snabbare att redan vara inchedak när du kommer till flygplatsen. Men det kan säkert finnas fler anledningar. Troligtvis är det även så att det är bra mycket billigare att slippa ha massa incheckningsdiskar igång. På vissa flyplatser skickar man iväg sin egen väska nu också.

    Sedan är det nog ingen lag om incheckningen, troligtvis en företagsspecifik regel :)

    Angående SJ så är det så att om man inte tagit sin plats på 15 min efter avgång från avreseort så anses inte den platsen vara din längre (hittar inte källan).
     
  3. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nummer 2 - Vare sig SJ eller Swebus håller på med speciellt avancerade vikt och balansberäkningar. Det behöver flyget göra.
     
  4. Andreas Q

    Andreas Q Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Den semistandardiserade storleken på handbagaget. IATA har ju en standard på 56x45x25 kan inte bara alla flygbolag hålla sig till den storleken. Air France tvärnekade mig i gaten med en väska i våras och var djupt förorättade av att jag inte hade läst deras regelverk om att max var 55 x 35 x 25 cm. Att Ryan skulle ha en egen mindre storlek för att tjäna pengar på extra avgifter hade inte förvånat mig men inte riktiga bolag...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×