Senaste nytt

Vilka flygplanstyper rankas som de bästa för passagerarna?

pst

Medlem
Boeing 777 på långdistans om det är 3+3+3 konfig då platserna är breda vilket ger lite utrymme att röra sig i. Underhållningssystem och exakta säten varierar ju mellan bolag varför det är svårt att göra en bra jämförelse.

På kortdistans är MD80-klassen trevliga om man kan sitta långt fram på sidan med 2 säten. Där är det tyst och SAS har sina bästa säten i dessa maskiner.
 

Jacob

Medlem
Propellerplan och regional jets (t.ex. Embraer ERJ-145) brukar generellt inte vara att föredra när det gäller komfort. Kabinen är ofta ganska trång och saknar ordentlig plats för handbagage.

Annars beror det mycket på layouten i kabinen, t.ex. antal stolar i bredd och benutrymme, det är något som flygbolagen själva avgör. Följaktligen kan en Boeing 737 vara ganska trevlig att flyga på ett flygbolag men lite mindre kul på ett annat flygbolag.

Ska man göra en annan uppdelning så är nyare flygplan generellt trevligare att flyga än äldre. Flygplan som Boeing 757 och 767 som inte ens tillverkas längre blir per automatik mer slitna och föredras därför inte av många.
 

deltamartin

Medlem
Flygplan som Boeing 757 och 767 som inte ens tillverkas längre blir per automatik mer slitna och föredras därför inte av många.

767 tillverkas faktiskt fortfarande, även om 787 har/kommer ta över större delen av marknaden för plan av den storleken.

On topic: beror som sagt mycket på konfigurationen hos olika flygbolag, men som många nämnt så föredrar även jag när det är endast två säten vid fönstret, såsom A330/340 (2-4-2) och 767 (2-3-2).
 

rvarttinen

Medlem
A380 är klar favorit. Därefter A330/340 i economy.

Kan bara instämma. Vad gäller komfort, tyst och så gott som fritt frå vibrationer så är A380 en vinnare! Därefter skulle jag också rösta för A340, men även B777 i affärsklass (långt fram) som har varit en trevlig upplevelse.

Nyare Dash-8 har också varit en positiv överraslning med sin relativa tysthet (propellermaskin med aktiv bullerdämpning?), dock har A/C:n varit det som väsnats. Bombardier CRJ-7, litet men smidigt plan på kortare distanser. Sitter man långt fram påminner upplevelsen lite om SAS gamla MD-80or (på tvåsätessidan), även där långt fram - långt bort från motorerna längst bak.
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Ingen verkar gilla B747!?
Har åkt med AF till SFO i deras, då, B747 i affärsklass (långt fram). Angenäm upplevelse. Dock är maskinen lite bullrig (jämfört med den nyare A380) även om man har plats längts fram och känns lite "sladdrig" vid riktigt långa flygningar (fulltankad och tung i början?).
Men, får jag välja är A380 definivt mitt val!
 

Lonelyflyer

Medlem
Ingen verkar gilla B747!?
Har åkt med AF till SFO i deras, då, B747 i affärsklass (långt fram). Angenäm upplevelse. Dock är maskinen lite bullrig (jämfört med den nyare A380) även om man har plats längts fram och känns lite "sladdrig" vid riktigt långa flygningar (fulltankad och tung i början?).
Men, får jag välja är A380 definivt mitt val!

Jo men självklart är ju 747 en given toppkandidat.
Jag flög också till SFO men med LH i business ett antal år sen. Då var det ju en dröm bara att få kliva på boardingen och höra att man skulle till vänster när alla andra gick till höger :)
Men det är klart, med åren utvecklas ju saker och ting
A380 måste jag testa nån gång!
 

J.Myller

Medlem
Har alltid haft bekväma flygningar med SAS MD-80's. Brukar sitta på utgångsrad på vänster sida. Bekväma säten, gott om utrymme, och relativt låg ljudnivå.
Mina flygningar med AF A380 har också varit bekväma, tyst samt bekväma stolar och gott om utrymme.
Har flygit Dash-8 med BT i C. Bekväm kabin och ovanligt tyst jämfört med andra turboprops.
 

JensE

Medlem
Generellt så tycker jag att Airbusplanen alltid är mycket tystare än Boeing.
Angående ERJ-145 så gillar jag faktiskt dom när jag flyger solo pga säteskonfiguration 1-2 samt nödutgångsplats.
Så om jag ska flyga ekonomi så föredrar jag den maskinen, men tycker den låter ganska mycket på marchhöjd.
Mina QC15 löser alla bullerproblem dock :rolleyes:
 

JonW

Medlem
Ingen verkar gilla B747!?
Har åkt med AF till SFO i deras, då, B747 i affärsklass (långt fram). Angenäm upplevelse. Dock är maskinen lite bullrig (jämfört med den nyare A380) även om man har plats längts fram och känns lite "sladdrig" vid riktigt långa flygningar (fulltankad och tung i början?).
Men, får jag välja är A380 definivt mitt val!

Jag har inte provat 380 än, men jag tycker 747 slår allt annat i long haul när det gäller mjuk stadig gång och bullernivå.
Självklart beroende på var man sitter, övervåningen är t ex mycket tyst.
När det gäller komfort i Y, är nog relationen mellan kabinbredd och stolantal per rad det som är viktigast. 777 har t ex större kabinbredd än 330/340, men många bolag klämmer ju då in en extra stol.
Detta förstås bortsett från benutrymmet, men detta har ju ingenting med flyplanstypen att göra.

Såg att någon rekommenderade benutrymmet längst bak i 747. Det kan förstås stämma att enstaka stolar kan ha bra sådant, men generellt är oftast benutrymme, recline, buller/skak sämre där bak. Plus att man får vänta i evigheter på att komma av..
 
Toppen