Senaste nytt

Vilka flygbolag har First class kabin på long-haul linjer?

Dr. Miles

Expert
henrik l skrev att vi kanske starta en tråd om vilka flygbolag som har First class kabin på long-haul linjer.
(Det är inte lika intressant att flyga First class t ex inom USA.)

Jag funderade faktisk på att försöka starta en tråd där man listade bolagen med "rekorderlig" F-kabin och hur man sedan kunde komma åt den via poäng eller IATA biljetter. Jag ser att Vornesitzen har listat ca 30 bolag under "So Fliegen Sie, First Class", men vissa av dem, t ex Yemenia, har endast First och economy och andra kan kanske inte riktigt definieras som First. Så ska man gissa på att det är ca 25 bolag som erbjuder traditionell first?

Jag hittade några flygbolag, men posta gärna om ni hittar några andra flygbolag som har First class kabin


Flygbolag​

Reserapport​
Qantas
ANArob74: Resa med All Nippon Airways, Thai Airways & Lufthansa i First: ARN-MUC-NRT-BKK vv
Japan Airlines
Asiana Airlinespalmen: Asiana First Class: Seoul-Frankfurt B747
Korean Air
China Airlines
Air ChinaDavid: Air China First class: Frankfurt-Beijing + SAS Business + Air China Economy
China Eastern
China Southern
Hainan Airlines
Cathay PacificAHO: Cathay Pacific First class: Auckland-Hong Kong
henrik l: Från Milano till Hong Kong med Cathay i first
DragonairAHO: Dragonair First class: Hong Kong-Beijing
THAIrob74: Resa med All Nippon Airways, Thai Airways & Lufthansa i First: ARN-MUC-NRT-BKK vv
AHO:THAI First class: Beijing-Bangkok
Malaysia Airlines
Singapore Airlines
Garuda Indonesia Airlines
Air India
Jet Airways
Uzbekistan Airways
Oman Air
EmiratesJacob: Det lyxigaste flygindustrin kan erbjuda? En test av Emirates Första Klass svit
Etihad
Airways
Qatar Airways
Saudia
Kuwait Airways
El Al
Egyptair
TAAG Angola
Transaero
Lufthansabjornstrom: Första klass till New York del 1: Stockholm-Frankfurt
bjornstrom: Första klass till New York del 2: Lufthansa First Class A340-600
Malu: Till Singapore med Lufthansa A380 i First
MarcusC: GOT till EWR via MUC..med hopp om nya F
agehall: Agehalls galna äventyr sommaren 2013
Senator: Några resor mot Silver och Guld | Sida 9 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
SWISSMalu: Orlando tur och retur med Swiss och Lufthansa i First
Air France
British AirwaysConcorde: British Airways nya First Class
Concorde: En första klass vinresa till Kapstaden med British Airways. Del 1.
Concorde: En första klass vinresa till Kapstaden med British Airways. Del 2.
American Airlines
Uniteddalton: Rookiereport: United Global First / London - Houston
TAM

[TR]
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Suveränt att du inte kunde motstå frestelsen att börja listningen:D Vi har väl satt grundkriterierna long haul i plan med minst 3 kabiner. Vad jag funderar på att jobba vidare med är att se hur många versioner på F som finns. CX har ju en, medan SQ har har/har har haft fyra. Kan man komma åt en F-kabinen på short/medium haul, t ex som LH mellan BKK-KUL/SGN, SQ SIN-MNL/CGK/DEL m m. Hur svårt är det att komma åt en F plats med poäng. T ex TG long haul verkar vara oproblematiskt med USDM, SQ short haul (som inte är 380 eller 77W) och relativt oproblematiskt, medan suites är omöjligt med USDM, o s v.

Jag tror att vi har väldigt mycket av den här informationen spridd lite här och var. Idealet är om vi kan få en tabell som man bara kan kopiera och fylla på info. Alternativ kunde vi utgå från AHO's lista där vi kan ha två varianter. Variant 1 med info om antal versioner på kabin kanske länkar till bilder och var man kan hitta olika konfigurationer. Variant 2, hur kommer man åt platser. Försöker mig på en variant 1 i nästa inlägg.
 

henrik l

Medlem
Nedan har jag gjort ett förslag på hur en uppställning skulle kunna se ut där antalet varianter på F-kabiner listas, samt vilka typer av sträckor man kan hitta dem. Detta är enbart ett förslag och jag förväntar mig att det finns stora möjligheter till modifieringar och förbättringar. Så kör bara igång om du har en sysslolös söndag:D

Air Tahiti Nui
Qantas

ANA
Japan Airlines
Korean Air
Asiana Airlines
Air China
China Southern
China Airlines

Cathay Pacific En variant av kabin på B 747 och B 77W. Finns på alla long haul med tre kabiner. Short och medium haul, med varierande frekvens HGK-TPE/SIN/(fyll på...)

Dragon Air
THAI
Malaysia Airlines

Singapore Airlines. Tre varianter. Suites, New First Class, , Regional First. Suites: Long Haul, Fyll på info, medium haul bl a SIN-HKG. New Frist: Long Haul, Fyll på info, medium haul t ex SIN-DEL (retro fitted 777-300). Regional First: T ex SIN-MNL/CGK.

Air India
Jet Airways

Oman Air
Emirates
Etihad Airways
Qatar Airways
Saudia
Kuwait Airways

Transaero
Lufthansa
SWISS
Air France
British Airways

United
American Airlines

TAM
 
Last edited:

Senator

Moderator
HenrikI, SQ pensionerade den siste B747-400 innan sommaren, så den är borta. Sedan uppfattar jag att den regionala F som finns på äldre B777-300 kommer ändras till samma som finns på B777-300ER.

Det finns bara ett bolag som flyger F på alla rutter: Swiss. Alla 27 (om jag minns rätt) A330-300 och A340-300 har F, dock två olika produkter.

Det finns en tendens att F är på väg bort, så skynda på :p
QR har sagt med den nya C på B787 så blir det ingen ny F
AA kommer om jag har uppfattat rätt, bara ha F på dessa 10 nye B777-300ER som kommer, och alla äldre B777-200 byggs om till 2-klass

Flyger Jet Airways några rutter själv med F? Är inte alla flygplan leaseade bort?
 

henrik l

Medlem
HenrikI, SQ pensionerade den siste B747-400 innan sommaren, så den är borta. Sedan uppfattar jag att den regionala F som finns på äldre B777-300 kommer ändras till samma som finns på B777-300ER.

Det finns bara ett bolag som flyger F på alla rutter: Swiss. Alla 27 (om jag minns rätt) A330-300 och A340-300 har F, dock två olika produkter.

Det finns en tendens att F är på väg bort, så skynda på :p
QR har sagt med den nya C på B787 så blir det ingen ny F
AA kommer om jag har uppfattat rätt, bara ha F på dessa 10 nye B777-300ER som kommer, och alla äldre B777-200 byggs om till 2-klass

Flyger Jet Airways några rutter själv med F? Är inte alla flygplan leaseade bort?

Tack för info Senator. Stämmer med B 747, jag ser inte den typen av stol på SQ's hemsida. Vad jag har sett finns det väl en del "retro fited" 777-300. Kommer själv att flyga en 777-200 i sommar SIN-MNL, men där ser det ut som jag får den gamla regional F. Men det kan jag stå ut med om jag kommer in i the provate room:D
 

Dr. Miles

Expert
THAI har nu tre typer av First class idag och de kommer att ha fyra typer när de har fått sina Airbus A380 tills de pensionerar gamla B747.

THAI Royal First(äldre) på Boeing B747
(bilden kommer)

THAI Royal First(nya) på Boeing B747, Airbus A340
6584d1334229016-thai-first-class-01.jpg

(Foto av AHO)

THAI Royal First på leased Boeing B777-300ER från Jet Airways
6585d1334229020-thai-first-class-02.jpg

(Foto av AHO)

THAI Royal First på Airbus A380
6024d1331460355-img_9117.jpg

(Foto av Jacob)
 
Toppen