Senaste nytt

Vilka bagageregler gäller?

Mr Carter

Medlem
Jag har alltid resonerat som att flygningen över Atlanten är styrande, men inte enligt informationen på SAS hemsida som säger:

USA
I stora drag är det samma regler som gäller för resor till och från USA, men det finns två undantag:
•Andra regler gäller för så kallade ”codeshare”-flygningar: då är det flygbolaget som du faktiskt har bokat och som står i din biljett som bestämmer bagagereglerna.
 

090034208

Medlem
Bumpar denna tråd.

Har en VipGo biljett med SAS HEL-ARN-OSD t/r. Vi åker 5 personer och har 3 *guld kort. Alltså vi får ta med 8 incheckade bagage. Men om jag uppgraderar första benen HEL-ARN samt OSD-ARN via OT (och den går igenom så klart), så får jag ta med 10 st bagage.

Alltså min fråga är, räcker det med att första sträckan är i SAS Plus HEL-ARN fast ARN-OSD är i GO för att ta med 10 väskor?
 

olo

Medlem
Bumpar denna tråd.

Har en VipGo biljett med SAS HEL-ARN-OSD t/r. Vi åker 5 personer och har 3 *guld kort. Alltså vi får ta med 8 incheckade bagage. Men om jag uppgraderar första benen HEL-ARN samt OSD-ARN via OT (och den går igenom så klart), så får jag ta med 10 st bagage.

Alltså min fråga är, räcker det med att första sträckan är i SAS Plus HEL-ARN fast ARN-OSD är i GO för att ta med 10 väskor?
Troligen får varje person ha med sig 2 väskor, istället för 1 om första benet är i Plus. På samma sätt som att uppgraderade stäckor ger loungeaccess, men enbart de uppgraderade.

Är ni *G i Eurobonus eller i annat *A-program? För om ni är EBG/D så ger det 2 extra väskor med SAS. Om någon är EBS ger det också en väska.
Kolla här: Bagagekalkylator - berkna kostnaden fr extrabagage - SAS - för det kan vara så att 10 väskor redan är lugnt.
 
Om man har ett inrikesflyg och sedan ett längre utrikesflyg på samma biljett, och får genom uppgradering på den längre utrikessträckan, men inte inrikes. Gäller bagagereglerna för utrikessträckan även för inrikessträckan? D v s att jag som inte har någon status alls får ta två bagage på inrikesflyget? Sedan två inlägg innan mitt, om jag tolkar det rätt, skulle jag få ta extra bagage också om jag får genom en uppgradering på inrikessträckan ut om den är i plus? Antar att inte andra vägen, för då är den sträckan kortare och inte heller först.
 
Toppen