Senaste nytt

Vilka alternativ/krav kan jag ställa på British Airways

Så då har BA äntligen behandlat ärendet & deras svar är: Refund av returbiljetten & som plåster på såren 20 000 Avios. Detta tycker jag personligen är som ett dåligt skämt.
Vad tycker torget?
Anledningen skall ha varit "tekniskt problem" men med tanke på hur tom den kärran var, så uppstod nog det tekniska problemet väldigt lägligt....:-(
 

Concorde

Founding Member
Så då har BA äntligen behandlat ärendet & deras svar är: Refund av returbiljetten & som plåster på såren 20 000 Avios. Detta tycker jag personligen är som ett dåligt skämt.
Vad tycker torget?
Anledningen skall ha varit "tekniskt problem" men med tanke på hur tom den kärran var, så uppstod nog det tekniska problemet väldigt lägligt....:-(

SOP, dom hoppas att du ger med dig. Lite som Investment Banker; Vi erkänner inga fel (trots att vi medvetet blåste våra egna kunder), men vi betalar lite böter för att inte behöva dra detta längre. Godta ikke detta. Du har rätt till full ersättning enligt EU reglerna. Tekniskt problem är inte en ursäkt enligt reglerna. Det åligger operatören att kunna styrka att man vidtagit alla åtgärder eller att det tekniska felet var ett extraordinärt event, t.ex. Bird Strike.
Att en maskin pajar och man inte fixar nytt inom rimlig tid samt vägrar boka er på nästa flight hem, oavsett allians, är ett givet case som du vinner. Stå på dig.

Som många vet är jag Pro-BA, har varit i många år, har goda relationer etc... men dessa otyg ska inga organisationer komma undan med.
 

AABack2ARN

Medlem
På ett annat (engelskspråkigt) forum diskuterades det flitigt om detta med inställda plan av typen 747-400 och BA där ersättning inte skulle utgå pga tekniska problem med planet. Inläggsförfattaren resonerade som så att BA medvetet har nyttjat sina 747or väldigt länge och de närmar sig nu slutet av sin karriär. Eftersom detta är medvetet val från BA borde de också vara medvetna om att behovet av underhåll ökar och riskerna för inställda plan likaså. Av den anledningen borde inte BA kunna skylla ifrån sig på att just tekniska fel alltid är en extraordinär omständighet. Intressant resonemang tycker jag och verkar ju ligga i linje med EU-reglerna.
 
SOP, dom hoppas att du ger med dig. Lite som Investment Banker; Vi erkänner inga fel (trots att vi medvetet blåste våra egna kunder), men vi betalar lite böter för att inte behöva dra detta längre. Godta ikke detta. Du har rätt till full ersättning enligt EU reglerna. Tekniskt problem är inte en ursäkt enligt reglerna. Det åligger operatören att kunna styrka att man vidtagit alla åtgärder eller att det tekniska felet var ett extraordinärt event, t.ex. Bird Strike.
Att en maskin pajar och man inte fixar nytt inom rimlig tid samt vägrar boka er på nästa flight hem, oavsett allians, är ett givet case som du vinner. Stå på dig.

Som många vet är jag Pro-BA, har varit i många år, har goda relationer etc... men dessa otyg ska inga organisationer komma undan med.
Helt min plan, men dock vet jag inte hur jag får vidare?
Var vänder jag mig?
Helt oerfaren på detta, men på krigsstigen...:)
 
Toppen