Senaste nytt

Vilka alternativ/krav kan jag ställa på British Airways

Concorde

Founding Member
Jag är i Galleries First nu. Vill du säga hej?

@OSLcommuter: Det du nu råkat ut för aä mitt och många andras största problem med BA. Dom fullständigt skiter i dina rättigheter vad gäller EU reglerna i förhoppningen om att spara pengar. Dom skall enligt dessa regler boka in dig på första bästa plan från Tokyo oavsett allians eller flygbolag. Dom du talar med är under strikta policys från ledningen och kommer inte kunna göra mycket. Deras förhoppning är att du är ok med ett dygns försening och sedan inte orkar tar fighten om kompensation... Testa åka till flygplatsen och ta med dig en print-out med EU reglerna. Tala med station manager. Du kommer ha en fint case att dra dom inför rätta om nödvändigt. Som ni vet är jag en förespråkare av BA och gillar mycket dom erbjuder, men dessa rövartyg är aldrig ok.

BA och IRROPS är en skamfläck.
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
På tal om detta så fick jag på vägen hem från USA ett tips av en flitigt BA resenär, planet var försenat och informationen var lite oklar. Iaf menade han att det var betydligt bättre att ha en AA bokning om det blev IRROPS när man flyger BA, nån som har erfarenhet av det?
 

nota bene

Medlem
AA är enligt min begränsade erfarenhet relativt flexibla med ombokningar (dock har jag aldrig behövt bli ombokad till annat bolag, så vet inte där), och jag kan tänka mig att om du är biljetterad av AA på BA flight så bokar de troligen om dig väldigt enkelt på AA eller BA-metall. All metall från annan allians är alltid ett helvete att försöka boka om till. Jag har en mycket irriterande vända att ta med BA om deras oförmåga att på min begäran omboka mig på begärd routing (dock är mitt problem att det var två separata bokningar ARN-LHR och LHR-NCE eftersom min resa till NCE blev planerad väldigt sent).
 

Dr. Miles

Expert
AA är enligt min begränsade erfarenhet relativt flexibla med ombokningar (dock har jag aldrig behövt bli ombokad till annat bolag, så vet inte där), och jag kan tänka mig att om du är biljetterad av AA på BA flight så bokar de troligen om dig väldigt enkelt på AA eller BA-metall. All metall från annan allians är alltid ett helvete att försöka boka om till. Jag har en mycket irriterande vända att ta med BA om deras oförmåga att på min begäran omboka mig på begärd routing (dock är mitt problem att det var två separata bokningar ARN-LHR och LHR-NCE eftersom min resa till NCE blev planerad väldigt sent).

Jag har läst någonstans att American Airlines (AA) har interlineavtal med flesta flygbolag. Om detta stämmer det kanske hjälper att man blir ombokad till andra flygbolag lättare. Jag tror att flygbolaget inte kan boka om till annat flygbolag som inte har interline avtal, men jag kanske har fel.
 

nota bene

Medlem
Jag har läst någonstans att American Airlines (AA) har interlineavtal med flesta flygbolag. Om detta stämmer det kanske hjälper att man blir ombokad till andra flygbolag lättare. Jag tror att flygbolaget inte kan boka om till annat flygbolag som inte har interline avtal, men jag kanske har fel.

Jag vet inte hur det förhåller sig, men när det gäller inter-airline agreements så är det mkt enklare när de finns - annars blir det ju som en cash-bokning för bolaget (vilket de naturligtvis vill undvika at any cost...).
 

AABack2ARN

Medlem
AA har vid flertalet tillfällen bokat om mig både inom och utom alliansen vid missade anslutningar. Såväl UA, US, DL som LH har de fixat fram biljetter på förutom mer givna kandidater som BA/IB/AY. Utan alltför mycket knotande dessutom.

I BAs fall har det enbart varit riktigt aktuellt en gång men då vägrade BA i sten att boka om mig till SK på sträckan LHR-ARN. Detta var dessutom medan de båda bolagen fortfarande hade interline-avtal, vilket de numera inte har. Och det är väl här utmaningen för BA ligger - de verkar ha sagt upp ett antal av sina interline-avtal och måste således betala ett troligtvis avsevärt mycket högre pris för biljetterna...
 
Toppen