Senaste nytt

Vilka är dina tre bästa tips för en ny EuroBonus medlem?

varva77

Medlem
Kom på en sak till. Uppskatta vilken status (silverkort, guldkort, diamond) du kommer att kunna uppnå och när du har uppnått det så sluta kreditera till SAS tills ditt brytpunktsdatum och kreditera till Aegean Miles & Bonus istället. En resa i SAS Plus från Stockholm Arlanda till Göteborg Landvetter ger bara 750 eurobonuspoäng, men 1200 miles om du krediterar till Aegean Miles & Bonus istället.
Vet inte inte heller om jag kan hålla med om detta. Flyger man inte vansinnigt mycket tycker jag det är A och O att vara konsekvent och gå "all in" på ett lojalitetsprogram. Med det som nämnts här tidigare ger Eurobonus bra utdelning och möjlighet till en ordentlig long haul resa i business inom ett/två år.
 

gdaily

Medlem
Använd inte poängen på ekonomiresor inom Europa, utan använd dom på Businessclassresor transatlantiskt (endera som uppgradering eller som direkt award).
 

Agö

Medlem
Välkommen till forumet @MonarkVet inte om jag håller med, ofta är det bättre att samla poängen på ett ställe än att sprida ut på fler program. Ingen idé att flyga ihop 2 silver eller 2 guld i samma allians om det inte finns väldigt bra anledningar till detta (nu råkar jag ha status i båda visserligen).
Skulle absolut kunna tänka mig en kombination av Lufthansa Senator och SAS Eurobonus Gold/Diamond. Olika syften där det första skulle underlätta att finna riktigt bra bonusresor och ge ett par uppgraderingsvouchers (de flesta utanför detta forum ser nog helst framförhållning) och det senare fungera bra med mitt resmönster, fast-track på de nordiska huvudflygplatserna och möjlighet till poängintjäning via kreditkort.
 
Vet inte om jag håller med, ofta är det bättre att samla poängen på ett ställe än att sprida ut på fler program. Ingen idé att flyga ihop 2 silver eller 2 guld i samma allians om det inte finns väldigt bra anledningar till detta (nu råkar jag ha status i båda visserligen).
Aegean Miles är inte lika flexibla som Eurobonus, man får bara göra 2 stopp på en bonusresa, med Eurobonus får man göra totalt 8 per bokning.
Tanken är inte att trådskaparen ska skaffa status i mer än ett lojalitetsprogram, utan snarare att hen skall maximera intjänade miles efter att hen har uppnått status hos Eurobonus.
 

palmen

Moderator
Skulle absolut kunna tänka mig en kombination av Lufthansa Senator och SAS Eurobonus Gold/Diamond. Olika syften där det första skulle underlätta att finna riktigt bra bonusresor och ge ett par uppgraderingsvouchers (de flesta utanför detta forum ser nog helst framförhållning) och det senare fungera bra med mitt resmönster, fast-track på de nordiska huvudflygplatserna och möjlighet till poängintjäning via kreditkort.
Det låter ju som en bra anledning att flyga ihop både EBG/EBD samt Senator.
Resmönstret som trådskaparen har kommer dock inte resultera i att få ihop Senator hos Lufthansa, däremot ska det räcka för åtminstone EBG hos SAS Eurobonus.
 

palmen

Moderator
Tanken är inte att trådskaparen ska skaffa status i mer än ett lojalitetsprogram, utan snarare att hen skall maximera intjänade miles efter att hen har uppnått status hos Eurobonus.
Maximering av miles är alltid bra men att ha 45.000 Eurobonuspoäng och 20.000 Aegean-poäng blir man inte direkt lycklig av. Då tycker jag personligen att det är bättre att ha 60.000 Eurobonuspoäng. Även om man får mer poäng till ett annat lojalitetsprogram för samma resa måste man också se över hur man värderar poängen i det programmet. Personligen värderar jag mina eurobonuspoäng högre än Aegean-poäng.
 

Agö

Medlem
Det låter ju som en bra anledning att flyga ihop både EBG/EBD samt Senator.
Resmönstret som trådskaparen har kommer dock inte resultera i att få ihop Senator hos Lufthansa, däremot ska det räcka för åtminstone EBG hos SAS Eurobonus.
Så är det naturligtvis men säg den som inte blir "hooked" när man väl ger sig in i poängjakten. Helt plötsligt gör man mileage runs till Houston...
 
Maximering av miles är alltid bra men att ha 45.000 Eurobonuspoäng och 20.000 Aegean-poäng blir man inte direkt lycklig av. Då tycker jag personligen att det är bättre att ha 60.000 Eurobonuspoäng. Även om man får mer poäng till ett annat lojalitetsprogram för samma resa måste man också se över hur man värderar poängen i det programmet. Personligen värderar jag mina eurobonuspoäng högre än Aegean-poäng.
Nej, med siffrorna i ditt exempel är det inte lönt. Men om trådskaparen kommer upp i 300 000 SEK spend med AMEX, betalar 1-2 hantverkarfakturor med Coop/Betalo och hen får sitt guldkort hos SAS så tycker jag det kan vara värt att veta att hen kan tjäna mer miles för sina flygningar någon annanstans.
 
Toppen