Senaste nytt

Videokonferens?

agehall

Medlem
Jag som 21 åring hade gärna bytt.

Jag tror alla som inte testat att ha 200+ resdagar på ett år resonerar så. Det har inget med ålder i sig att göra. Men tro mig, det sliter rätt hårt. Iallafall om du, som de flesta som reser mycket, bara hinner se flygplatsen, taxin, hotellet, kunden och sedan hem igen eller vidare till nästa ställe. Om man åker till något ställe och är där en vecka eller så är det trevligare, men konstant resande sliter på alla.
 

Senator

Moderator
Jag tycker det är lyx att komma hem på fredag. Ofta är det lördag fm som gäller...

Ja du, så hade jag det i 18mnd, i snitt två helger per månad:
Ut lördag kväll eller söndag morgon
Hemma igen lördag kväll eller söndag morgon (man upptäcker snart att direktflighter till ARN efter 15:00 på lördagar är rätt få från hela Europa)

Slutade det jobbet just på grund av detta. Vill tillägga att fredagar hem med LH troligen hade varit typ så här under veckan:
ARN-LHR (måndag morgon)
LHR-MAD (måndag kväll)
MAD-CDG (tisdag kväll)
CDG-ZRH (onsdag kväll)
ZRH-STR (torsdag kväll)
STR-FRA-ARN (fredag kväll)

Slutade med detta också :cool:
 

NyfikenGrau

Medlem
Väldigt intressant diskussion detta. Jag har egentligen aldrig rest i jobbet själv, förrän möjligen i begränsad omfattning på senare år när jag blivit egenföretagare, men jag har heller aldrig haft någon längtan efter det. Resgalen ja, vill ha jobbresor, nej.

Om videokonferens räcker eller ej är ju egentligen omöjligt att svara på om man inte vet exakt hur den aktuella situationen ser ut. Jag har lite mer teknisk än ekonomisk bakgrund och då brukar det ganska lätt gå att avgöra om ett problem är lösbart på distans eller måste lösas på plats. Numera finns det ju bra system för fjärrdiagnos och liknande, men jag har ett par bekanta som fått åka till processindustrier som stannat, då är det väldigt, väldigt bråttom ;)

Mina kundrelationer sköter jag nästan enbart via mail, förutom någon mässa eller något kundbesök i kvartalet och jag är ganska tacksam att jag aldrig behövt fundera närmare på det som diskuteras i tråden :)

Kan dock säga att jag verkligen unnar yrkesresande att åka business, har ibland suttit i longhaul ekonomiklass och tänkt att jag aldrigaldrig skulle vilja resa så i jobbet, inte ens enstaka gånger om året. Tycker riktigt synd om de som åker i jobbet och inte får sitta framför skynket. Sedan tycker jag generellt synd om (extrem)affärsresenärer just av nämnda skäl, det pajar ju oftast allt vad privatliv och relationer heter.
 

gdaily

Medlem
Sorry, men ni har fel. Videomöten är riktigt bra, om man har bra utrustning. I dag exempelvis hade jag videomöte i en timme med fyra lokaliationer i två tidszoner. Om vi skulle rest alla inblandade så hade det lätt kostat 50k sek för detta möte. Våra mötesrum är bra utrustade med två eller tre skärmar + smartboards.

Videomöte är överlägset telefonmöte i det att 10-15 pers inte talar i munnen på varandra vid videomötte, vilket man gör i telefonmötet.
 
Last edited:

bL0m

Medlem
Arbetade tidigare på ett bolag som heter Cygate, som faktiskt "lever som de själva lär" med Cisco-utrustning (tidigare Tandberg). Som ni är inne på så är Face-to-Face ett måste i första hand, dock är videokonferens ett värdefullt verktyg för många användare.

Men det är tyvärr inte "plug-and-play", utan det krävs en stor analys av både det interna- och externa-nätet. För att inte glömma människorna som skall använda lösningen!

Jag försöker inte lyfta fram ett bolag eller detta koncept, jag ville bara ta del av denna tråd och bidra med att tekniken är bra (Riktigt bra med 1080p) men den kan inte ersätta personliga möten. Det är helt enkelt ett välfungerande komplement för företag och deras anställda.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Absolut Bl0m. Vi har Ciscos prylar på våra kontor och det funkar ju bra de gånger man måste prata med andra kontor. Men när det ska pratas med kunder så blir det rätt snabbt omöjligt.
 
Jag tycker att för möten inom företaget med personal på flera orter funkar video möten bra men i en säljprocess funkar det inte alls utan då behöver man träffas IRL för att kunna bygga förtroende och vikten av detta ökar med avståndet till kunden. Sedan är det så att de flesta kunder i ex Asien, Afrika mm inte har möjligheter för videokonf....

Sedan är det ingen man längtar efter med dessa långresor ofta inklämd bakom skynket, pga av den jantelag vi har i Sverige och det ekonomiska suboptimeringskonceptet, att jag pga det inte gör ett lika bra jobb struntar man i bara man kan säga han fick iaf inte åka framför skynket. Vore det inte för alla intressanta människor man träffar hade jag slutat resa i tjänsten med omg verkan. För efter så många år med resor framför allt i Asien har jag inte sett mycket av varje ställe förutom att jag hittar som i min egen ficka på flygplatser som ex BKK, SIN, BNE för att inte tala om FRA mm
 
Toppen