Senaste nytt

Videokonferens?

NotRyan

Medlem
Kör man Telemöte och Webex så kan man dela dokument, jobba tillsammans i dokumenten eller bara köra en powerpoint-presentation, så det funkar alldeles utmärkt, videokonferens adderar inte så mycket mervärde...

Mvh
/NotRyan
 

Alf

Medlem
Jag tycker det är väldans bra med videomöten. När man väl startat upp ett projekt med en kund kan man efter inledande möten på plats med fördel använda videomöte. Jag har tjänat massor av dagar på detta med att slippa tidiga mornar och sena kvällar och allt strul med alla förseningar vid byten. Nu tillhör jag dessa som rest så pass mycket under min tid att jag är väldigt tacksam för varje resa jag sliper genomföra. Jag använder hellre tiden till min fritid med familjen. Jag har i mitt arbete sett så många onödiga resor som aldrig skulle ha genomförts och jag har också bidragit till att avslå en hel del resebegäran från de mest resgalna kollegorna.
 

ulagun

Medlem
Såvitt jag kan se så är det ingen som har nämt miljöaspekten.
Som flertalet säger video kan vara bra och så skönt slippa gå upp 4.30 en måndagsmorgon för att ta något fakirflyg.
På vår resesida finns en Möteskalkylator. Allt för att skapa dåligt samvete för oss som reser

Räkna ut hur mycket ditt möte kostar i resor och hotellrum och jämför kostnaden med telefon/webmöte. Du ser också hur stort C02-utsläppet blir.
 

Patrik

Medlem
Mänskliga möten kommer man aldrig kunna ersätta, känslan man skapar hos varandra är helt annan via videokonferans och enligt min åsikt behöver man bygga relationen mellan människor med fysiska möten. Däremot är videokonferans/telefonmöten självklart extremt bra för avstämningar o.s.v. i projekt/aktiviteter som redan rullar. Så båda behövs och kompletterar varandra. ...idag, i framtiden när vi alla lever inpluggade i en dator och rör oss enbart som virtuella avatarer så behöver vi självklart inga fler resor... :p
 

Gnopps

Medlem
Jag använder webex + telefon en hel del men har även provat detsamma + video. Där tyckte jag inte videon gav något extra utöver telefonen.
 

nilsson

Medlem
Har ni råkat ut för detta, vad anför ni för argument mot den här övertron på videokonferens?

Det är väldigt svårt att vara riktigt interaktiv i videokonferens. Att alla ställer sig vid en whiteboard när det kör ihop sig. Vi har snart videokonferensutrustning i alla våra kontor, och de är oftast fulltecknade för olika statusmöten. Det funkar de bra till, när bandbredden räcker till.
 

Chrille

Medlem
Jag har aldrig trivts riktigt i videomöte, men telefon + web är ganska produktivt om man är ett "känt" gäng. Det personliga mötet är överlägset om man inte ännu lärt känna varandra, eller om man har en lite trevande agenda.
 

Napapijri

Medlem
Låter som taget ur Up in the Air med George Clooney, se den och du har tillräckligt många goda argument till varför videokonferenserna inte kommer att fungera :)
 
Toppen