Senaste nytt

Vi som ska beställa SAS EuroBonus Elite American Express kortet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur funkar det egentligen, om jag beställer ett Elite kort efter 1/11, får jag då et amex år 1/11-31/10, eller är det altid mot kalenderår? Om det är så hur blir det då med årsavgiften första året?

Vad jag har förstått så får man 20000 statuspoäng varje gång årsavgiften betalas?
Vouchern är alltid mot kalenderår. Årsavgiften är för kommande 12 månader, dvs inte kalenderår. Statuspoängen får du varje år när årsavgiften är betald.
 

JacobGBG

Medlem
Med tanke på de spridda beskeden om vad som gäller när det väl är dags att boka med redan intjänad 2-4-1 så känns det som HUACA kommer att appliceras om man inte gillar svaret.
 

SK

Medlem
Med tanke på de spridda beskeden om vad som gäller när det väl är dags att boka med redan intjänad 2-4-1 så känns det som HUACA kommer att appliceras om man inte gillar svaret.

Jag har en känsla av att alla på kundtjänst inte kommer att veta allt som gäller 1/11 så du har nog rätt...... :(
 

jfk

Medlem
Jag har några frågor ang det nya AMEX Elite-kortet och EB-status. Ursäkta för långt inlägg...

Jag har idag svårt att komma upp i EBG, varken på poäng eller antal resor. Jag har idag Silver, som jag fick när man sänkte antal resor från 20 till 10. Under min förra intjäningsperiod 1 Okt 2013 till 30 sept 2014, hade jag 16450 Baspoäng och totalt 16 enkelresor med SAS (samt några med LH). De mesta resorna går mellan CPH-FRA, så det ger inte så mycket poäng… :)

Nu har min nya period börjat från 1:a oktober och jag kommer med en resa denna vecka tjänat in 6500 Baspoäng och totalt 6 SAS enkelresor.

Om jag nu köper ett AMEX Elite för 4000kr får jag då 20000 Baspoäng till och har säkrat Silver för nästa period igen. Jag har en inplanerad jobbresa till Kina i början av nästa år, där vi får åka SAS-business CPH-PVG, som då ger 20800 Baspoäng och då kan jag ha 6500 + 20000 + 20800 = 47300 poäng (väldigt nära EBG alltså. Några korta resor inom Europa (jobb/privat) ger mig de poäng jag saknar till EBG.

Fråga 1: om jag i februari har kommit upp i 50000 poäng och då nått gränsen för EBG, hur länge räcker då EBG-statusen? Innevarande period (okt 2014-sept 2015) eller ännu längre?

På mitt EBS-MC-kort som jag fick i våras, står det en giltighet till 12/15, är det hur länge min EBS-status gäller?

Fråga 2: om jag får mitt EBG i början av nästa år, och jag då säger upp mitt AMEX Elite efter 1 år, hur länge räcker EBG-statusen då??
 
Statusen gäller innevarande intjäningsår, samt nästkommande intjäningsår. I ditt fall till sept 2016.
EBG-statusen ska mig veterligen inte påverkas av att du säger upp Amex-kortet, de poängen har du ju redan fått in. Poängen kommer efter att du har betalat årsavgiften, varje år du gör det så får du de 20 000 poängen. (poängen är för övrigt bara statusgrundande, och kan inte användas för resor mm).
När du väl har blivit guld blir det lättare att behålla, i och med att du får 25 % mer poäng för de resor du gör!
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: jfk

Zoogian

Medlem
hmm, som föräldraledig nu så har det blivit minimalt med resande, så mitt nuvarande EBG försvinner i mars nästa år, (intjäning jan-dec), är det taktiskt att skaffa Elite innan årsskiftet så jag behåller silver? eller åker man bara ner ett steg? men å andra sidan, skaffar jag det i jan så blir det ju silver som gäller längre... ;) borde ju vara bättre att vänta tills nästa period börjar, som så många andra skriver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen