Senaste nytt

Vi som inte kan komma hem pga vulkanutbrott.

rlager

Medlem
Nu var det dags för ett nytt askmoln igen. Sitter på Bali med familjen och vi skulle egentligen åka hem imorgon med Malaysian till Kuala Lumpur men de har stängt flygplatsen på grund av vulkanutbrott på grannön Lombok. Åker från Bali till Kuala Lumpur på köpt businessbiljett med Malaysian och sedan vidare från Kuala Lumpur till Stockholm med Qatar via Doha på en awardbiljett i business. KUL-DOH-ARN Biljetten bokad med US Airwayspoäng innan de gick in i American Airlines. Nu ligger man ju lite pyrt till eftersom jag gissar att det blir svårt att övertyga Qatar om att boka om våra returbiljetter. Det är ju inte några problem med askmoln från Kuala Lumpur. Hur sjutton löser jag det? Jag förstår att jag kan få boka om min businessbiljett med Malaysian till Kuala Lumpur. Den är ju dessutom ombokningsbar ändå men hur gör jag med Qatar biljetten? Hur skulle ni lösa detta? Tacksam för all input jag kan få. Jag har verkligen inte lust att lägga upp 60.000 kr för fyra enkelbiljetter i economy från Bali till Stockholm.
 

agehall

Medlem
Jag har inga tips på hur du bäst kommer runt askmolnet, men OM du tvingas köpa nya biljetter, kolla så att det verkligen är billigare med enkelbiljetter - det är troligen billigare med T/R-biljetter.
 

Stockholmer

Medlem
Den är ju dessutom ombokningsbar ändå men hur gör jag med Qatar biljetten? Hur skulle ni lösa detta? Tacksam för all input jag kan få. Jag har verkligen inte lust att lägga upp 60.000 kr för fyra enkelbiljetter i economy från Bali till Stockholm.

Om inte en ombokning med Qatar fungerar:
Jag skulle titta efter alternativet att flyga från Surabaya Airport från den västra grannön. Där avgår flygen enligt plan. Direktflyg SUB->KUL med AirAsia för runt 1000 SEK per person. Från Denpasar betyder det dock först en 9 timmars färd på vägen.
 

nota bene

Medlem
Kolla även på att ringa AA (som väl nu äger US-bokningen). Awards brukar vara ombokning svara till 24h innan avgång. Kan inte själv USDMs regler, men värt att kolla. QR har mest troligt inget ansvar.
 

rlager

Medlem
American airlines bokade om awardbiljetten utan problem till senare dag då det fanns tillgänglighet. Nu är bara frågan om vi kommer ifrån Bali. Vi är inbokade på en flight som går imorgon. Idag har vissa flighter gått till och från Bali men luckan verkar sluta sig igen. Här kan man se prognosen.

Malaysian inställde alla sina flighter till och från Bali igår och idag. Nagelbitare. Nåväl. Det finns ju värre ställen att vara strandsatt på.
 

Stockholmer

Medlem
American airlines bokade om awardbiljetten utan problem till senare dag då det fanns tillgänglighet. Nu är bara frågan om vi kommer ifrån Bali. Vi är inbokade på en flight som går imorgon. Idag har vissa flighter gått till och från Bali men luckan verkar sluta sig igen. Här kan man se prognosen.

Malaysian inställde alla sina flighter till och från Bali igår och idag. Nagelbitare. Nåväl. Det finns ju värre ställen att vara strandsatt på.

Har du ordentligt med fika?
 

011430121

Medlem
Jag kom hem för någon timme sedan....

Det var fullt kaos på flygplatsen men många flygbolag hade satt in extra flyg för att kunna lyfta ut så många pax som möjligt.

Det enda tråkiga för min del var att när jag kom till Frankfurt i morse så tyckte LH att min SQ Business (code share U-class) var en ekonomi biljett.
När det tittade på hela min resa som var SQ Business U-class att detta var ekonomi. Jag var i limbo mellan LH och SQ representanter ....
Slutligen fick jag åka hem i ekonomi med beskedet att ta upp det med SQ-kontoret i Köpenhamn i morgon....
Nu är det visserligen 7 år sedan, men hur slutade detta?
 
Toppen