Senaste nytt

Veuve Clicquot Champgnetruck är tillbaka

Jönsson

Medlem
Fetstil här med på alla som inte är 0-9 eller a-z så det blir ett irritationsmoment när jag ska läsa.
Brukar vara det på en del artiklar/reklam/pressmeddelanden på förstasidan. Exakt samma text återfinns för övrigt t ex här: Veuve Clicquot Champagne Truck är tillbaka! - Livets Goda

Visa bifogad bild 64738

Artikelförfattaren har klippt och klistrat, därav det konstiga formatet på texten. Det är i alla fall uppenbart att någon har fått betalt, i någon form, för att publicera detta.

Ett tips till artikelförfattaren är att i alla fall formatera om texterna innan publicering, så att det blir läsbart på alla plattformar.
 
Var står det i texten? Jag kanske är blind men hittar det inte. Det är ju uppenbarligen en sponsrad text eftersom texten förekommer på flera ställen på nätet men jag ser verkligen inte det meddelandet.

Man brukar väl ange att något är ett pressmeddelande också?

Det här är publicerat under "Resenyheter" med författaren "DAG CHRISTIAN HOLM". Det är svårt att förstå vem exakt som står bakom det - men det framstår i allra högsta grad som om det är redaktionen bakom businessclass som gör det.

Att läsa en av "Resenyheterna" och förstå att allt är reklam eller pressmeddelanden är kanske inte så uppenbart, vilket är konstigt eftersom det varit flera diskussioner om detta.
Framför ni också kritik mot tex Livets Goda? En publikation som är betydligt större än ett obskyrt reseforum. Jag läste snabbt deras text och jag hittade bara "Livets goda" som avsändare. Kan det vara så att vad ni uttrycker är en önskan hur det borde vara, och inte hur det ser ut i dagens media-Sverige?
 

thh

Medlem
Framför ni också kritik mot tex Livets Goda? En publikation som är betydligt större än ett obskyrt reseforum. Jag läste snabbt deras text och jag hittade bara "Livets goda" som avsändare. Kan det vara så att vad ni uttrycker är en önskan hur det borde vara, och inte hur det ser ut i dagens media-Sverige?

Jag vet inte vad livets goda är för något, och förstår inte hur det ska vara relevant för businessclass' publikationer.

Jag vet att businessclass publicerar företags pressreleaser som om det var deras egna personal som producerat det och signerat det. Jag tycker inte de borde göra det.
 
Jag vet inte vad livets goda är för något, och förstår inte hur det ska vara relevant för businessclass' publikationer.

Jag vet att businessclass publicerar företags pressreleaser som om det var deras egna personal som producerat det och signerat det. Jag tycker inte de borde göra det.
Det länkades till den publikationen tidigare i tråden, därav min referens till just Livets Goda. I övrigt är det viktigt att förstå att BC agerar på en marknad med många olika aktörer, och det finns en branschstandard.

Det låter som att du uttrycker en önskan hur det borde fungera, medan i media-Sverige idag så är det tyvärr inte så det fungerar. En intressant läsning är vad två JMG-studenter gjorde (JMG är Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet) som examensarbete. De skapade en påhittad tankesmedja, Sensa, skickade ut påhittade pressreleaser där de drog helt obskyra slutsatser av olika undersökningar (bland annat att köttätare var mer aggressiva än vegetarianer, detta för att antalet vegetarianer ökade samtidigt som antal misshandelsfall minskade i Sverige). Förvånansvärt många tidningar, även ansedda sådana, tog in deras pressreleaser, oftast ordagrant, ibland byggde de även längre artiklar på pressreleasen. Poängen är att det är såhär det går till, inte bara på BC, utan även inom annan media. Klart man kan förfäras över det, dock som sagt inget isolerat BC-fenomen, och här är det enkelt för dig att bortse från det, svårare när du läser en artikel i DN, GP etc utan att få rätt avsändare.

För vidare läsning rekommenderas Magasinet Filter – granskar, upplyser, fördjupar
 

RickardG

Medlem
Det länkades till den publikationen tidigare i tråden, därav min referens till just Livets Goda. I övrigt är det viktigt att förstå att BC agerar på en marknad med många olika aktörer, och det finns en branschstandard.

Det låter som att du uttrycker en önskan hur det borde fungera, medan i media-Sverige idag så är det tyvärr inte så det fungerar. En intressant läsning är vad två JMG-studenter gjorde (JMG är Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet) som examensarbete. De skapade en påhittad tankesmedja, Sensa, skickade ut påhittade pressreleaser där de drog helt obskyra slutsatser av olika undersökningar (bland annat att köttätare var mer aggressiva än vegetarianer, detta för att antalet vegetarianer ökade samtidigt som antal misshandelsfall minskade i Sverige). Förvånansvärt många tidningar, även ansedda sådana, tog in deras pressreleaser, oftast ordagrant, ibland byggde de även längre artiklar på pressreleasen. Poängen är att det är såhär det går till, inte bara på BC, utan även inom annan media. Klart man kan förfäras över det, dock som sagt inget isolerat BC-fenomen, och här är det enkelt för dig att bortse från det, svårare när du läser en artikel i DN, GP etc utan att få rätt avsändare.

För vidare läsning rekommenderas Magasinet Filter – granskar, upplyser, fördjupar
Må så vara, men bara för att andra gör fel behöver man inte kapitulera och låta BC obehindrat köra samma dåliga stil. Tvärtom borde även annan media få samma kritik.
 

palmen

Moderator
Må så vara, men bara för att andra gör fel behöver man inte kapitulera och låta BC obehindrat köra samma dåliga stil. Tvärtom borde även annan media få samma kritik.
Jag väntar med spänning på att alla som kritiserar här även går på andra medier som använt detta pressmeddelande eller vad det nu var.
 

RickardG

Medlem
Jag väntar med spänning på att alla som kritiserar här även går på andra medier som använt detta pressmeddelande eller vad det nu var.
Då kan du sluta vänta för jag kritiserar samma beteende oavsett vilket forum, blogg eller liknande där jag uppfattar det som att man sysslar med smygreklam eller okritiskt publicerar saker rakt av.
 

palmen

Moderator
Då kan du sluta vänta för jag kritiserar samma beteende oavsett vilket forum, blogg eller liknande där jag uppfattar det som att man sysslar med smygreklam eller okritiskt publicerar saker rakt av.
Hoppas att Livets Goda tar åt sig av ditt mail/telefonsamtal eller på vilket sätt du nu kontaktat dom. Det är i alla fall ingen som har kommenterat deras artikel om detta ännu men det kanske kommer.
 

RickardG

Medlem
Hoppas att Livets Goda tar åt sig av ditt mail/telefonsamtal eller på vilket sätt du nu kontaktat dom. Det är i alla fall ingen som har kommenterat deras artikel om detta ännu men det kanske kommer.
Hade jag varit besökare/läsare där hade de möjligen fått en kommentar, men nu är det ingen site jag någonsin besökt. För övrigt har jag personligen inte klagat på denna publicering på BC heller. Det jag framhävt är att jag inte tycker att argument om att många andra gör samma fel är en anledning att inte framföra kritik.
 
Toppen