Senaste nytt

Vet vad du flyger! Riktigt besviken


Skrev nedan på planet utan wifi, nu när jag lugnat ner mig lite så kanske jag inser att det faktiskt är mitt egna fel som inte tog reda på vad de var för plan...



Med reservation för att jag kanske borde ha kollat bättre innan vad för slags flygplan Finnair flyger med men alltså de här var en riktigt, riktigt stor besvikelse.

Men först; Flög GOT-LHR-DXB (Göteborg-Dubai helt enkelt) i First med BA. Jättebra, inget att anmärka på. Bokade resan genom BA.com med poäng, GOT-DXB med BA och DXB-GOT med Finnair.

Gött med First dit, bor på Ritz och som ni ser, mitt användarnamn gjorde inte resan billigare. Vaknar 03:00 inatt av hotellets väckning, tar limon till flyget och tänker att snart så ska man få sova på planet igen.
Har även en liten dotter med mig, 1år, som självklart inte uppskattade den tidiga morgonen. Inte min fru heller för den delen, mest för dotterns skull men gissa vem som får ta skiten.

MEN tänkte jag, det kommer ju att lösa sig, skoj att testa Finnairs business och se hur den är!

Jag säger skämtsamt till frugan när vi checkar in, hade varit gött om de va ett "sånt där litet plan med vanliga säten". Då åker inte jag med sa hon lite skämtsamt med mord i blicken då dottern skrek samtidigt.

Men va i helskotta är det inte som möter oss när vi går på planet??? Jo, ett "sånt där litet plan med vanliga säten"! Det är ju för fasen ett likadant plan som går mellan Helsingfors och Göteborg!
Inga skärmar, inga goa säten, ingen möjlighet att ligga ner. Bedrövlig ombordstigning där visst alla fick gå på när de ville. Eller egentligen fick man ju inte det men fanns ingen kontroll m.m. (inte så viktigt för mig men nu känner jag mest för att klaga på allt)
Men hur fasen kan man ha ett sånt här "cityjumper" plan när det är en 6h flygning??? (A321 tror jag det är)
Det är ju ett skämt, vad ska man göra på planet? Inget wifi, inga skärmar, dottern blir ju galen och frugan skäller nu ÄNNU mer på mig!
Jag vet, bortskämd etc, men det är ju inte det som är problemet, förväntningarna var en go Business, inte nån Business Göteborg-Stockholm version!!!

Har flugit ett flertal ggr till Dubai, 2ggr ekonomi och då med Emirates och BA (tror det var BA, var några år sen) och dem hade ju iallafall skärmar så man kan göra nåt.
Wifi minns jag inte.
Men det innebär att de andra bolagens Economy klass är bättre eller att föredra framför Finnairs Business till Dubai?!
Lite konstigt kan jag tycka, jag vet att jag kanske borde ha kollat vilket flyg de hade men jag räknade inte med något annat när de faktiskt kostade en hel del poäng och en så pass lång flygning!

Får be om ursäkt om det inte är sammanhängande, är ganska så förbannad o sitter o skriver av mig på planet, utan wifi ;)

Sammanfattning; ÅK ALDRIG FINNAIR TILL DUBAI!
 

Gus

Medlem
Jag förstår verkligen din frustration, jag hade också blivit riktigt irriterad om jag varit i din sits!! Jag flög häromdagen Bishkek (Kirgizistan) - Istanbul med Turkish, en flygning på 6 timmar. De flyger också med ett "litet plan", Boeing 737, men de har i alla fall någorlunda bra med benutrymme samt egen skärm. Det fanns inte ens plattor med filmer som man kunde låna på ditt plan?

Något som gjorde mig extra irriterad var att för att få tillgång till sovutrymmet i loungen i Istanbul så var man tvungen att ha haft en långflygning på 8 timmar. Men alla Turkish-plan som flyger 8 timmar har väl riktiga businesstolar som man kan fälla helt? De passagerarna behöver väl då inte låna sovutrymmet i loungen, utan det är ju de som åker 6 timmar utan möjlighet att fälla sätet som behöver vila upp sig!?
 

FFlash

Medlem
:D tråkigt att höra men du kanske lärde dig din läxa ;) att studera noga vad man flyger.
Jag har aldrig flugit Finnair till Dubai och kommer aldrig göra det heller så länge de åker Airbus 321 dit.
Jag är dock av helt annan åsikt vad gäller "cityjumpers". Jag tror nämligen ditt Finnair Dubai flyg vinner alla SAS "cityjumps" med hästlängder i alla fall... du fick åtminstone mittsäteblocket :)
 

Senator

Moderator
Ja det är en djungel detta. Jag har åkt många konstiga rutter med "short-haul" flygplan, men till skillnad från trådskaparen har jag varit medveten innan. Men hur skall varje enskild resenär hålla koll på detta? Jag förstår frustrationen. Exempel på min personliga erfarenhet är:
ARN-LIS-DKR, TAP A320
IST-IKA-IST, Turkish A320/B738
IST-RUH-IST, Turkish A320/B738

Jag tänker på alla som åker från Skandinavien i SAS Plus till Kanarieöarna. Lite samma sak ;)
 

jumbooze

Medlem
Förstår FRUstrationen, jag brukar försöka boka efter flygplanstyp men det skiter sig ibland ändå då de kan ändras
 
Toppen