Vem betalar loungeavgiften?

Diskussion i 'Lounger' startad av Dr. Miles, 30 September 2013.

1. Det finns många snack om överfulla lounger och guldkort delas ut som cornflake-paket, men jag undrar om vem egentligen betalar till vem?

Situation:
    En passagerare som har Aegean Airlines Miles&Bonus Gold som reser med SAS i Economy class från Frankfurt till Stockholm och använder Lufthansa Senator lounge där. Biljetten är köpt från United.

Issuing carrier (köpt biljett från): United
    Status: Aegean Airlines Miles&Bonus Gold (Star Alliance Gold)
    Flygbolaget som utför flygningen: SAS
    Loungen: Lufthansa Senator lounge

EDIT: en ännu komplicerad situation. Köpt från United med Uniteds plate (016-)

Last edited: 30 September 2013
  2. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad jag har hört är att operating carrier betalar lounge avgiften. Däremot så känns det ganska ologiskt, då jag antar att SAS/Lufthansa inte skulle vara så glada över det låga A3 kravet. Min gissning är att det är flygbolaget där man har bonuskortet som betalar lounge avgiften.

3. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det här är en fråga som jag gärna skulle se att redaktionen reder ut via kontakter på SAS. Det är mycket gissningar och antanganden men det vore trevligt att få veta hur det faktiskt ligger till.

5 personer gillar detta.
  4. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Å andra sidan kanske det är en "affärshemlighet", på samma sätt som vi aldrig kommer att få veta hur OptionTown Upgrades fungerar.

5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kanske. Men det skadar ju inte att fråga rätt personer.

6. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Man får inte mer än "nej". Jag har förstått att det finns en typ av clearinghus inom alliansen som sköter betalningarna mellan medlemmarna men det skulle vara väldigt intressant att lära sig mer om hur det faktiskt fungerar och som sagt vem som egentligen betalar i en del scenarior.

1 person likes this.
  7. Kalle Andersson

Kalle Andersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Intressant fråga, men som A3 guld är jag inte säker på att jag tycker att vi ska rota för mycket i detta, ungefär som med mistake fares... ;)

8. Jag la en info till för en möjlig situation.

Issuing carrier (köpt biljett från): United (med biljettnummer 016-)
    Status: Aegean Airlines Miles&Bonus Gold (Star Alliance Gold)
    Flygbolaget som utför flygningen: SAS
    Lounge: Lufthansa Senator lounge

9. Kalle Andersson

Kalle Andersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi har ju vår kära rep från KLM inhouse i forumet. Hon kan kanske svar på hur de löser det?

10. David

David Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag trodde, utan att ha tänkt så mycket mer på det, att det var bolaget vars kort man använde som får betala besöket då det i de fall man inte har inne kortet i boardingpasset ofta antecknas just kortnr.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!