Senaste nytt

Vem betalar för kreditkortsförmånerna?

Big Birger

Medlem
När jag köpte en Volvo på Bilia i Kungälv för 3 år sedan fick jag inte ens använda Handelsbankens Platinumkort, de sade att alla kort som ger någon form av bonus eller cashback accepterades inte.

Fick använda ett debitkort istället.
Svärmor köpte en bil på Bilia i Segeltorp igår. Betala med Amex gick så klart inte, men de hade inget bekymmer med att betala via Bankgiro i förväg. Dvs fritt fram att använda Billhop och betala med Amex den vägen. Iofs avgift på 2,5%, men ändå frestande eftersom det handlar om ca: 200 000 kr. Det blir en 2-4-1-voucher direkt + en del poäng beroende på Amex Elite eller Premium.

Finns det någon annan tjänst som alternativ till Billhop som har en lägre avgift?
 

danielhog

Medlem
SEB ernjuder inte att betala in på förhand. Du kan ju öka på din kredit men att förhandsbetala går inte. Nu vet jag inte när du gjorde detta men ska inte funka sedan en tid tillbaka.

Detta var ca 1,5 år sedan. Det var SEB som då svarade att jag kunde sätta in pengarna på förhand.

Läste igenom villkoren för SAS Mastercard nu och även om jag visserligen inte detaljläste varenda stycke så kunde jag inte hitta någon skrivning om att det är förbjudet.

Det mesta går om man ringer. Har svårt att se att SEB skulle vara omöjliga om man ringer in.
 

Wyll

Medlem
Det mesta går om man ringer. Har svårt att se att SEB skulle vara omöjliga om man ringer in.


IOM att folk har utnyttjat det kan man inte längre göra detta vilket jag iof kan förstå då man inte längre handlar på kredit vilket kortet just är.
Killen jag pratade med om nämnde just bilhandlare som en bidragande orsak, dem hade tydligen lyckats få ut stora mängder poäng.

Det får en ju också att fundera på vad kostnaden för dessa poäng är för kortbolagen.
Testa gärna att ringa själv:cool:
 
Jag har ändå svårt att se vad t.ex. SEB Kort skulle ha för invändning mot att man betalar något dyrt med kortet genom att betala in i förskott så att man ligger på plus?
Rimligtvis får de ändå sin kortavgift, och att betala ut ”stora mängder poäng” kan inte vara en förlustaffär, snarare tvärt om?
Nej, detta går jag inte med på. Jag har tidigare själv fått uppmaningen av SEB Kort att betala in extra på mitt SAS MC istället för att höja kreditutrymmet, och de har varken ändrat villkoren sedan dess eller kommunicerat ngt i frågan (till skillnad från Amex).
Enda jag kan tänka mig är kanske att någon typ av penningtvättlag eller riskbedömning går in och påverkar detta på ngt sätt...? Ser de att pengar kommer från ens eget konto t.ex. så borde det ändå vara grönt, tycker jag.
 
Lite OT men ändå en intressant intervju kring hur AMEX ser på sin nordiska marknad.

Hittade ingen mer passande tråd, och tyckte inte att den var värd en egen :)

AmEx Nordic Head on consumer finance: Monthly payments – for ease and visibility

”Our customers are typically mainly after the convenience of paying with a card, and a good benefit offering related to card payments. Benefits include bonuses like air miles on spending, access to exclusive airport lounges, travel insurance and concierge services. Very few of our customers use our cards for credit.”

”At American Express, our profit stems mostly from card membership fees and card purchases, and much less from interest on card debt.”

895b48539fc0ab88ff3e50325353d6c6.jpg
 

danielhog

Medlem
Lite OT men ändå en intressant intervju kring hur AMEX ser på sin nordiska marknad.

Hittade ingen mer passande tråd, och tyckte inte att den var värd en egen :)

AmEx Nordic Head on consumer finance: Monthly payments – for ease and visibility

”Our customers are typically mainly after the convenience of paying with a card, and a good benefit offering related to card payments. Benefits include bonuses like air miles on spending, access to exclusive airport lounges, travel insurance and concierge services. Very few of our customers use our cards for credit.”

”At American Express, our profit stems mostly from card membership fees and card purchases, and much less from interest on card debt.”

895b48539fc0ab88ff3e50325353d6c6.jpg
Intressant att det är handlarna som står för så stor del av kakan. Också noterbart med uttalandet att ränteintäkten inte är så stor, när den är dubbelt så stor som inkomsten från kortavgifterna.

EDIT: Såg nu dock att uttalandet är för norden och diagrammet globalt, så antagligen ser diagrammet annorlunda ut för norden.
 

Wyll

Medlem
Jag har ändå svårt att se vad t.ex. SEB Kort skulle ha för invändning mot att man betalar något dyrt med kortet genom att betala in i förskott så att man ligger på plus?
Rimligtvis får de ändå sin kortavgift, och att betala ut ”stora mängder poäng” kan inte vara en förlustaffär, snarare tvärt om?
Nej, detta går jag inte med på. Jag har tidigare själv fått uppmaningen av SEB Kort att betala in extra på mitt SAS MC istället för att höja kreditutrymmet, och de har varken ändrat villkoren sedan dess eller kommunicerat ngt i frågan (till skillnad från Amex).
Enda jag kan tänka mig är kanske att någon typ av penningtvättlag eller riskbedömning går in och påverkar detta på ngt sätt...? Ser de att pengar kommer från ens eget konto t.ex. så borde det ändå vara grönt, tycker jag.

Du får ju gärna ringa och fråga, du kan spekulera bäst du vill men när jag ringde va det blankt nej.
Jag vet att många andra kredit kort tillåter det så man tycker ju att dem borde kunna ordna men som sagt ringt två gånger, nej direkt båda gångerna. Sen om dem bara vill att man ska höja sin kredit vet jag inte ;)
 

Homer

Medlem
För några år sedan var det rabalder om en som satt in stora summor i förväg och SEB spärrat kortet.
Oklart exakt varför.


Ingemars bankkort spärrades - hade för mycket pengar

Mastercard tog 50 000
För att kortet skulle fungera igen tog Mastercard 50 000 av Ingemar,
som de sedan skulle föra över till ett annat konto på direkten, vilket de inte gjorde...

...Nu har Ingemar fått tillbaka pengarna. Från och med nu kan han bara ha drygt 45 000 kronor på kortet

Ingemars kort spärrades - hade för mycket pengar på kontot | Aftonbladet


De har även en telefonintervju med gubben som inte gör saken så mycket klarare
Mastercard spärrade Ingemar Änglidens kort på grund av det fanns för mycket pengar på det.
 
Toppen