Senaste nytt

Vem betalar för business och första klass?

agehall

Medlem
På de rutter jag reser mycket på (läs diverse konstiga länder i Afrika), är det ofta välfyllt i F. I de fattiga delarna av världen finns det även massor av rika människor - och de som är rika där är löjligt rika. De skulle säkert komma med på diverse toplistor om de bara redovisade sin förmögenhet. För dessa personer spelar det nog ingen som helst roll ifall en biljett kostar 1k, 10k, 100k eller 1M SEK...
 

Magino

Medlem
Min riktmärke är att First/Business class bonusresa med US Dividend Miles.
Om resan kostar mer än inköpskostnad av miles för samma resa, anser jag inte biljetten är prisvärd.

T ex Jag kan resa mellan Europa och Japan i First class för 100.000 US miles, så ungefär 15.000 SEK inkl. skatter.

För att detta räknesättet ska stämma tycker jag du borde räkna med milesen du hade fått om du köpt en F biljett också, för dessa milesen går du miste om. Så totalt sett borde denna resan vara värd att betala för om priset understiger värdet av cirka 138.000 US miles, beroende på vilken rutt man reser.

Vid nogare beräkning kom jag på att man endast får 150% hos de flesta i F på USDM så det blir endast 119.800 :) Swiss ger 200%
 
Last edited:

rob74

Medlem
Och glöm inte att räkna in värdet av det fantastiska spelet "agent roulette"... :)
Då kan det plötsligt gå åt mycket färre miles än vad man räknat med och därmed få miles över till något annat skoj. ;)
 

Bonden

Medlem
Har precis dealat till mig att få resa med Businessclass biljetter mellan FRA->JFK med SQ A380. En liten uppgradering för 9500:- och jag får prova suites :)

Jag är inte så känslig med bilar och kläder, så jag har ett utrymme till den lilla resehobbyn :cool:
 

rvarttinen

Medlem
De flesta resor har varit i tjänsten, alltså mitt eget företag står för biljetterna i affärsklass (ofta avtalspris genom resebyrån) eller ibland premium economy + uppgradering med poäng. När vi reser privat blir det ofta premium economy, som ofta företas framför skynket på en del bolag ... t.ex. AF har en sektion mellan affärs- och ekonmiklass med bättre stolar på sina långlinjer.
 

NyfikenGrau

Medlem
På de rutter jag reser mycket på (läs diverse konstiga länder i Afrika), är det ofta välfyllt i F. I de fattiga delarna av världen finns det även massor av rika människor - och de som är rika där är löjligt rika. De skulle säkert komma med på diverse toplistor om de bara redovisade sin förmögenhet. För dessa personer spelar det nog ingen som helst roll ifall en biljett kostar 1k, 10k, 100k eller 1M SEK...

Vet inte om det är så längre, men när jag kollade resor till Afrika för omkring 15 år sedan, fanns det påfallande mycket förbindelser från "diverse konstiga länder i Afrika" till GVA eller ZRH. Slump?

OnT så ska jag betala ur egen ficka för 2 pers i longhaul C bara för att ha provat det, men jag planerar att göra det till något kampanjpris vars bokningsklass ändå funkar att krediteras till Aegean (eller något annat "enkelt" program). Vill bara ha provat det en gång, jag tror inte det blir någon vana :)

Om jag kom i situationen jobbmässigt att jag hade bråttom till något ställe i Asien för att vara tvungen att vara där dagen efter skulle jag nog kunna tänka mig att betala för en C också (för att kunna sova på nattflyg). Aldrig inom Europa.
 

jumbooze

Medlem
OnT så ska jag betala ur egen ficka för 2 pers i longhaul C bara för att ha provat det, men jag planerar att göra det till något kampanjpris vars bokningsklass ändå funkar att krediteras till Aegean (eller något annat "enkelt" program). Vill bara ha provat det en gång, jag tror inte det blir någon vana :)
Ingen vana? Nähä återkom när du fastnar :D Det är grymt vanebildande och skadligt för amexkortet.
 
Toppen