Vem betalar för business och första klass?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Stefan62, 16 September 2012.

  1. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Att många åker C-klass på betald biljett i tjänsten/privat är inte så konstigt kanske, med tanke på den flexibilitet det ger i de flesta fall.

    Men hur många åker egentligen F-klass och betalar själv? Då menar jag inte kungligheter, filmstjärnor och världsartiser av olika slag - utan vanligt folk - som mig själv!?

    För Er med erfarenhet - är F-klass oftast en fråga om uppgradering eller bonus-resa?

    Själv kan jag köpa en C-klass-biljett till t ex Singapore eller NYC, för ca 20 Tkr - det är mycket pengar, men överkomligt någon gång. En motsvarande biljett i F-klass har jag svårt mentalt att köpa, men framförallt ekonomiskt. Motsvarande economy hamnar i båda fallen under 5000 Tkr.

    Björnström skrev för en tid sedan ett reportage om en F-klass-resa med Lufthansa till NYC, där han ställde frågan om det var värt att betala för en biljett. Det svar han gav var ungefär "nej, man kan ha roligare för den summan i NYC".

    Vad tycker Ni andra?
     
  2. Åker man själv så kan väl jag kanske sträcka mig till att "punga" ut med en C biljett ngn gång.
    Då nu livet inte e så enkelt (gift, 2 döttrar samt 300+ m2 50 tals hus med renoverings behov :p) så får man nog nöja sig med ECO eller möjligen lite bättre stol i charter då hela klanen skall ut å resa.:(
    Men man vet ju aldrig när man vinner på lotto eller ännu bättre Triss för dom lovar ju att det "plötsligt ska hända"...;)
     
  3. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Betala själv går att diskutera, men i min familj har vi betalat för F ur fickan när min då 90-åriga morfar skulle ut och resa.
     
  4. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag kan också tänka mig att lägga 20k på en C men helst så vill man ju köpa miles och få en F
     
  5. miles

    miles Medlem

    Ort:
    MAN/ARN
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Har suttit i privat-och kontantbetald F endast en gång, men då var det ändå inte jag som cashade biljetten :p Annars är det uteslutande poäng och en och annan oväntad uppgradering på Thai som gällt.
     
  6. En betald F på långlinje är otänkbart för mig. Men om man "ofta" betalar för C-klass går det ju ganska fort att tjäna in en biljett i F om man har rätt FFP :)

    Tycker inte att det är helt orimligt med en business-biljett för 15-20K om man har de pengarna.. Har själv bara betalat för två Business-biljetter, och rest i Business totalt fyra gånger.

    Sedan finns det möjligen någon F inom Kina som kan vara värd pengarna, då priserna brukar vara mer modesta.
     
  7. Min riktmärke är att First/Business class bonusresa med US Dividend Miles.
    Om resan kostar mer än inköpskostnad av miles för samma resa, anser jag inte biljetten är prisvärd.

    T ex Jag kan resa mellan Europa och Japan i First class för 100.000 US miles, så ungefär 15.000 SEK inkl. skatter.
     
    2 personer gillar detta.
  8. flying

    flying Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant frågeställning!

    Personligen betalar jag sällan en F eller C klass biljett själv. Men som prismedveten BC.se läsare och dessutom smålänning i grunden så kollar jag NOGA över mina allternativ.

    Exempel på privatresa som övervägsts och finansierats av mig själv

    SAS billigaste slip and slide business class till NRT för 27k Så valde jag Emirates F till KIX för 24k (Ja, jag vet att emirates flyger till nrt men tyvärr endast med A380 vars first class jag personlligen INTE föredrar jämfårt med deras 77W) . Eftersom mitt tidsschena inte var pressad så var detta inget problem. Och javisst jag fick ju se lite mer av Japan på tåget mellan Osaka och Tokyo.

    Min poäng här är att om man åker privat och inte har ett pressat tidsschema så kan man mycket väl komma över en F stol billigare än en "sk" :)business stol.
     
    Last edited: 16 September 2012
    1 person likes this.
  9. TheNavigator

    TheNavigator Medlem

    Allt beror väl på om man har pengarna och vad man prioriterar? Jag brukar tänka så här, ska jag åka fint då ska jag göra det hela vägen. Åka fint, bo fint, leva fint osv. Annars är det väl ingen mening att bara flyga C och sen bo på ett vandrarhem för att man inte har pengar över.

    Nu har jag bara rest i Business två gånger på längre sträckor, men det är otroligt skönt att komma fram hel & ren och känna att man kan börja sin semester direkt, än att ligga på hotellet och vara död i någon dag bara för att man åkt boskapsklassen.
     
    1 person likes this.
  10. P.E.

    P.E. Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Avslöjar min hemlighet...

    Jag har rest och reser i princip uteslutande på ID-biljetter. Då ges möjlighet att vara listad i C hos utvalda bolag, har man lyckan med sig så finns det också en och annan plats i C kvar och då är det där man hamnar. :)

    F har jag tyvärr aldrig varit i närheten av... :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×