Senaste nytt

Vem är fylleristen som prissatt SAS Meny [EuroBonus/SEK ratio]?

Tjaeng

Medlem
Det kan jag hålla med om. Men varför öppnades då möjligheten att betala kanelbullar med poäng. Det är ju cash flow som SAS behöver, eller hur?

Kanske för att det är en extra service ("Vi är det första bolaget som erbjuder X") som samtidigt kostar väldigt lite att implementera. Hur mycket cashflow de tappar på att erbjuda poäng för snacks är nog rätt irrelevant i det stora hela.
 

gdaily

Medlem
Det kan jag hålla med om. Men varför öppnades då möjligheten att betala kanelbullar med poäng. Det är ju cash flow som SAS behöver, eller hur?
De utestående poängen är säkert upptagna i balansräkningen som en skuld, värderat till x öre/poäng. Om de nu kan sänka den skulden till värderingen x/10 öre per poäng så är det en god affär för SAS.
 
Poängen är inte upptagna i balansen, eftersom de i villkoren har en reservation för att de kan ändra värdet på poängen (eller likartad betydelse). Därmed behöver den inte tas upp i BR.
 

JohanE

Medlem
Nja, ifall jag ska vara petnoga så kan man på sidan 75 i US Airways årsredovisning för 2012 läsa följande;

"As of December 31, 2012 and 2011, the incremental cost liability for outstanding mileage credits expected to be redeemed for future travel awards accrued on the consolidated balance sheets within other accrued expenses was $177 million, representing 133.6 billion mileage credits, and $164 million, representing 133.5 billion mileage credits, respectively."
 
Sorry, my bad. Jag är uppenbarligen inte alls uppdaterad på redovisningsreglerna märker jag... :eek:

Mitt första inlägg här blev ingen strålande start, haha. Lovar att läsa på bättre nästa gång! :)
 
Toppen