Att dra alla amerikaner över en kam är fel. Dessutom är det en enorm skillnad på den första Model S som levererades för 5 år sedan och dom Model S som levereras nu år 2017. Har själv en Tesla från 2015 och en från 2017 och skillnaden är verkligen märkbar, även om den från 2015 funkar utmärkt. Många läste om Teslas byggkvalitet år 2014 och antar att det är samma år 2017. Ska man prata byggkvalitet så ska man för övrigt inte jämföra med Europeiska premiummärken som sällan rankar bra i kvalitetstester, utan Toyota eller Mazda som har överlägsen kvalitet.
Vad som är lyx är upp till var och en att avgöra.
För mig är det lyx att varje morgon starta dagen med en fulladdad bil som med 30-40 mil räckvidd inte behöver laddas dagtid vid normal använding.
För mig är det lyx att slippa åka till en bensinmack för att ta på ett flottigt skaft och tanka ett stinkande och cancerframkallande vätska som sedan eldas upp medan jag kör.
För mig är det lyx att slippa starta en fossilmotor som vibrerar, skakar, låter och släpper ut avgaser.
För mig är det lyx att glida runt ljudlöst.
För mig är det lyx att ha 100% effekt i samma millisekund som jag trycker in gaspedalen. Många andra bilar har inte börjat varva när Tesla redan kör 50 km/h.
För mig är det lyx att veta att jag kör världens säkraste bil och ingen motor kommer tryckas in i bilen vid en eventuell frontalkollision.
För mig är det lyx att slippa tänka på att serva bilen.
För mig är det lyx att slippa åka till verkstaden för att uppdatera mjukvaran utan det sköts automatiskt när bilen står parkerad.
För mig är det lyx att kunna köra med autopilot så man kan fokusera längre fram på vägen istället för att kolla så man kör innanför linjerna på vägen.
För mig är det lyx att ha en 19" skärm med internet där jag kan styra precis allt i bilen.
För mig är det lyx att köra en bil som har 95% mindre rörliga delar som kan gå sönder.
För mig är det lyx att kunna sätta mig i bilen och köra till Spanien eller Kroatien utan att betala en enda krona i bränslekostnader.
Journalister försöker alltid hitta en vinkel för att skapa sensationer. Tesla ger 8 års garanti på batteriet och antalet bytta batterier kan i de flesta länder räknas på en hand. Inte heller batteridegraderingen har blivit nått större problem. Det finns Teslor som rullat 10.000-20.000 mil och tappat ca 2-8%
i kapacitet. Min äldre Tesla som rullat 6.000 mil har tappat ganska exakt 0%. Jag har inte träffat på en enda Teslaägare som ansett batteriet vara ett problem eller risk. Batterierna håller och batterierna fungerar bra! Visst har Tesla fått byta några drivlinor, men det går på garantin och tar inte mer än någon timme att byta. Jag har inte behövt byta på någon av mina 2 Teslor.
Enligt SIFO så är Sveriges mest nöjda bilägare just Teslaägare, och dom har kört sina bilar lite längre än motorjournalisterna.
Här är bilarna med Sveriges nöjdaste ägare | Allt om Bilar
Även Amerikanska Consumer Report rankar Tesla högst när dom rankar mest nöjda bilägare.
Car Brands Ranked by Owner Satisfaction - Consumer Reports
Teslas ekonomi är det inget fel på. Tesla går med vinst, och har gått med vinst i flera år, sett från den löpande verksamheten, d.v.s. biltillverkningen och bilförsäljningen. Däremot befinnder sig Tesla i en väldigt expansiv fas där man tar fram nya modeller, ökar kapaciteten kraftigt genom att köpa och bygga fabriker, samt att Tesla bygger ut Supercharger nätverket, vilket självklart kostar pengar. Investerarna står på kö för att täcka dessa kostnader och bara i år har aktien gått upp mer än 50%. Tesla har nyligen gått om både GM och BMW när det gäller värdering på börsen, vilket visar hur marknaden värderar detta som du och kvällspressen kallar "stora ekonomiska problem". Man kan inte analysera ett bokslut genom att bara läsa siffran på sista raden.