Senaste nytt

Veckas lyxbilsemester - Var köra? Var bo?

Jönsson

Medlem
Är det bara jag som har svårt att se Tesla som en lyxbil? Visst, de kostar en del och den senaste modellen har otrolig prestanda, men hur är det med kvalitén? Det är en amerikansk bil och som oftast med amerikanska bilar så når byggkvaliten inte upp till europeiska premiummärken, än mindre till vad vi är vana med i lyxbilssegmentet. Visserligen är byggvaliten bra för att vara amerikansk men det räcker inte. Läste att journalister som fått provköra modellerna en längre tid fick byta både batteri och drivlina redan kring 1000 mil. Det är inget man skriver om direkt. Priset ligger där det gör för att Tesla är ett relativt litet företag med höga utvecklingskostnader och för att man kan ta betalt för sin produkt i den hype som råder. Innan den senaste modellen lanserades hade Tesla stora ekonomiska problem och det var helt avgörande att model S blev en succé, i annat fall hade man fått lägga ner verksamheten. För mig känns inte Tesla som ett lyxbilsmärke. Men väl ett bilmärke som har luft under vingarna och som levererar spännande och inovatova produkter.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

erc

Medlem
Som erfaren bilresenär kan jag bidra med några alternativa destinationer.

Luxembourg - både landet och staden.
Ötztal, Österrike - bo i Vent på 1900 möh och kör Timmelsjochpasset.
Haugesund, Norge - kör dit genom södra Norge via Kristiansund och sedan hem över fjällen.
Sydöstra Polen. Przemysl. Bo på slott. Njut av underbara vägar.
Sydöstra Frankrike. Sikta på Chambery eller Grenoble och kör sedan Route Napoleon till Cannes.

Det finns trevliga hotell på samtliga alternativ.

Kom just hem efter en trevlig biltur genom Europa på 10 dagar. Karlstad - Malmö - Hasselt - Chambery - Nice - Monaco - Lovere - Vent - Dresden - Odense - Karlstad. Boende på Club Carlson-hotell, några Accor-hotell och enstaka fristående. Har du status på Accor - glöm inte att kolla deras icke-anslutna rekommenderande hotell. Hotell Lovere strax norr om Bergamo överraskade stort!
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
Är det bara jag som har svårt att se Tesla som en lyxbil? Visst, de kostar en del och den senaste modellen har otrolig prestanda, men hur är det med kvalitén? Det är en amerikansk bil och som oftast med amerikanska bilar så når byggkvaliten inte upp till europeiska premiummärken, än mindre till vad vi är vana med i lyxbilssegmentet. Visserligen är byggvaliten bra för att vara amerikansk men det räcker inte. Läste att journalister som fått provköra modellerna en längre tid fick byta både batteri och drivlina redan kring 1000 mil. Det är inget man skriver om direkt. Priset ligger där det gör för att Tesla är ett relativt litet företag med höga utvecklingskostnader och för att man kan ta betalt för sin produkt i den hype som råder. Innan den senaste modellen lanserades hade Tesla stora ekonomiska problem och det var helt avgörande att model S blev en succé, i annat fall hade man fått lägga ner verksamheten. För mig känns inte Tesla som ett lyxbilsmärke. Men väl ett bilmärke som har luft under vingarna och som levererar spännande och inovatova produkter.

Att dra alla amerikaner över en kam är fel. Dessutom är det en enorm skillnad på den första Model S som levererades för 5 år sedan och dom Model S som levereras nu år 2017. Har själv en Tesla från 2015 och en från 2017 och skillnaden är verkligen märkbar, även om den från 2015 funkar utmärkt. Många läste om Teslas byggkvalitet år 2014 och antar att det är samma år 2017. Ska man prata byggkvalitet så ska man för övrigt inte jämföra med Europeiska premiummärken som sällan rankar bra i kvalitetstester, utan Toyota eller Mazda som har överlägsen kvalitet.

Vad som är lyx är upp till var och en att avgöra.
För mig är det lyx att varje morgon starta dagen med en fulladdad bil som med 30-40 mil räckvidd inte behöver laddas dagtid vid normal använding.
För mig är det lyx att slippa åka till en bensinmack för att ta på ett flottigt skaft och tanka ett stinkande och cancerframkallande vätska som sedan eldas upp medan jag kör.
För mig är det lyx att slippa starta en fossilmotor som vibrerar, skakar, låter och släpper ut avgaser.
För mig är det lyx att glida runt ljudlöst.
För mig är det lyx att ha 100% effekt i samma millisekund som jag trycker in gaspedalen. Många andra bilar har inte börjat varva när Tesla redan kör 50 km/h.
För mig är det lyx att veta att jag kör världens säkraste bil och ingen motor kommer tryckas in i bilen vid en eventuell frontalkollision.
För mig är det lyx att slippa tänka på att serva bilen.
För mig är det lyx att slippa åka till verkstaden för att uppdatera mjukvaran utan det sköts automatiskt när bilen står parkerad.
För mig är det lyx att kunna köra med autopilot så man kan fokusera längre fram på vägen istället för att kolla så man kör innanför linjerna på vägen.
För mig är det lyx att ha en 19" skärm med internet där jag kan styra precis allt i bilen.
För mig är det lyx att köra en bil som har 95% mindre rörliga delar som kan gå sönder.
För mig är det lyx att kunna sätta mig i bilen och köra till Spanien eller Kroatien utan att betala en enda krona i bränslekostnader.

Journalister försöker alltid hitta en vinkel för att skapa sensationer. Tesla ger 8 års garanti på batteriet och antalet bytta batterier kan i de flesta länder räknas på en hand. Inte heller batteridegraderingen har blivit nått större problem. Det finns Teslor som rullat 10.000-20.000 mil och tappat ca 2-8%
i kapacitet. Min äldre Tesla som rullat 6.000 mil har tappat ganska exakt 0%. Jag har inte träffat på en enda Teslaägare som ansett batteriet vara ett problem eller risk. Batterierna håller och batterierna fungerar bra! Visst har Tesla fått byta några drivlinor, men det går på garantin och tar inte mer än någon timme att byta. Jag har inte behövt byta på någon av mina 2 Teslor.

Enligt SIFO så är Sveriges mest nöjda bilägare just Teslaägare, och dom har kört sina bilar lite längre än motorjournalisterna.
Här är bilarna med Sveriges nöjdaste ägare | Allt om Bilar

Även Amerikanska Consumer Report rankar Tesla högst när dom rankar mest nöjda bilägare.
Car Brands Ranked by Owner Satisfaction - Consumer Reports

Teslas ekonomi är det inget fel på. Tesla går med vinst, och har gått med vinst i flera år, sett från den löpande verksamheten, d.v.s. biltillverkningen och bilförsäljningen. Däremot befinnder sig Tesla i en väldigt expansiv fas där man tar fram nya modeller, ökar kapaciteten kraftigt genom att köpa och bygga fabriker, samt att Tesla bygger ut Supercharger nätverket, vilket självklart kostar pengar. Investerarna står på kö för att täcka dessa kostnader och bara i år har aktien gått upp mer än 50%. Tesla har nyligen gått om både GM och BMW när det gäller värdering på börsen, vilket visar hur marknaden värderar detta som du och kvällspressen kallar "stora ekonomiska problem". Man kan inte analysera ett bokslut genom att bara läsa siffran på sista raden.
 
Last edited:

staff

Medlem
Är det bara jag som har svårt att se Tesla som en lyxbil? Visst, de kostar en del och den senaste modellen har otrolig prestanda, men hur är det med kvalitén? Det är en amerikansk bil och som oftast med amerikanska bilar så når byggkvaliten inte upp till europeiska premiummärken, än mindre till vad vi är vana med i lyxbilssegmentet. Visserligen är byggvaliten bra för att vara amerikansk men det räcker inte. Läste att journalister som fått provköra modellerna en längre tid fick byta både batteri och drivlina redan kring 1000 mil. Det är inget man skriver om direkt. Priset ligger där det gör för att Tesla är ett relativt litet företag med höga utvecklingskostnader och för att man kan ta betalt för sin produkt i den hype som råder. Innan den senaste modellen lanserades hade Tesla stora ekonomiska problem och det var helt avgörande att model S blev en succé, i annat fall hade man fått lägga ner verksamheten. För mig känns inte Tesla som ett lyxbilsmärke. Men väl ett bilmärke som har luft under vingarna och som levererar spännande och inovatova produkter.
Aker Tesla i princip varje dag (som passagerare dock) till och fran jobbet, och tycker inte den ar i ens samma niva som BMW 5er, E-klass osv. nar det galler komfort.
 

Jönsson

Medlem
Att dra alla amerikaner över en kam är fel. Dessutom är det en enorm skillnad på den första Model S som levererades för 5 år sedan och dom Model S som levereras nu år 2017. Har själv en Tesla från 2015 och en från 2017 och skillnaden är verkligen märkbar, även om den från 2015 funkar utmärkt. Många läste om Teslas byggkvalitet år 2014 och antar att det är samma år 2017. Ska man prata byggkvalitet så ska man för övrigt inte jämföra med Europeiska premiummärken som sällan rankar bra i kvalitetstester, utan Toyota eller Mazda som har överlägsen kvalitet.

Vad som är lyx är upp till var och en att avgöra.
För mig är det lyx att varje morgon starta dagen med en fulladdad bil som med 30-40 mil räckvidd inte behöver laddas dagtid vid normal använding.
För mig är det lyx att slippa åka till en bensinmack för att ta på ett flottigt skaft och tanka ett stinkande och cancerframkallande vätska som sedan eldas upp medan jag kör.
För mig är det lyx att slippa starta en fossilmotor som vibrerar, skakar, låter och släpper ut avgaser.
För mig är det lyx att glida runt ljudlöst.
För mig är det lyx att ha 100% effekt i samma millisekund som jag trycker in gaspedalen. Många andra bilar har inte börjat varva när Tesla redan kör 50 km/h.
För mig är det lyx att veta att jag kör världens säkraste bil och ingen motor kommer tryckas in i bilen vid en eventuell frontalkollision.
För mig är det lyx att slippa tänka på att serva bilen.
För mig är det lyx att slippa åka till verkstaden för att uppdatera mjukvaran utan det sköts automatiskt när bilen står parkerad.
För mig är det lyx att kunna köra med autopilot så man kan fokusera längre fram på vägen istället för att kolla så man kör innanför linjerna på vägen.
För mig är det lyx att ha en 19" skärm med internet där jag kan styra precis allt i bilen.
För mig är det lyx att köra en bil som har 95% mindre rörliga delar som kan gå sönder.
För mig är det lyx att kunna sätta mig i bilen och köra till Spanien eller Kroatien utan att betala en enda krona i bränslekostnader.

Journalister försöker alltid hitta en vinkel för att skapa sensationer. Tesla ger 8 års garanti på batteriet och antalet bytta batterier kan i de flesta länder räknas på en hand. Inte heller batteridegraderingen har blivit nått större problem. Det finns Teslor som rullat 10.000-20.000 mil och tappat ca 2-8%
i kapacitet. Min äldre Tesla som rullat 6.000 mil har tappat ganska exakt 0%. Jag har inte träffat på en enda Teslaägare som ansett batteriet vara ett problem eller risk. Batterierna håller och batterierna fungerar bra! Visst har Tesla fått byta några drivlinor, men det går på garantin och tar inte mer än någon timme att byta. Jag har inte behövt byta på någon av mina 2 Teslor.

Enligt SIFO så är Sveriges mest nöjda bilägare just Teslaägare, och dom har kört sina bilar lite längre än motorjournalisterna.
Här är bilarna med Sveriges nöjdaste ägare | Allt om Bilar

Även Amerikanska Consumer Report rankar Tesla högst när dom rankar mest nöjda bilägare.
Car Brands Ranked by Owner Satisfaction - Consumer Reports

Teslas ekonomi är det inget fel på. Tesla går med vinst, och har gått med vinst i flera år, sett från den löpande verksamheten, d.v.s. biltillverkningen och bilförsäljningen. Däremot befinnder sig Tesla i en väldigt expansiv fas där man tar fram nya modeller, ökar kapaciteten kraftigt genom att köpa och bygga fabriker, samt att Tesla bygger ut Supercharger nätverket, vilket självklart kostar pengar. Investerarna står på kö för att täcka dessa kostnader och bara i år har aktien gått upp mer än 50%. Tesla har nyligen gått om både GM och BMW när det gäller värdering på börsen, vilket visar hur marknaden värderar detta som du och kvällspressen kallar "stora ekonomiska problem". Man kan inte analysera ett bokslut genom att bara läsa siffran på sista raden.

Ber först om ursäkt till trådskaparen då de senaste posterna definitivt hannar utanför ämnet. Mod bör kanske ta bort eller flytta posterna.

Får kanske se dig som aningen jävig i målet men det är självklart din bedömning. Naturligtvis är det också avgörande vad man lägger i order lyx. Vad gäller byggkvaliten så håller den utan tvekan inte samma klass som europeiska premiummärken och heller inte samma klass som andra bilar i samma prisklass. Knappast ens jämfört med de som kostar hälften så mycket. Tesla utstrålar för mig helt enkelt inte lyx. Designmässigt sticker de heller inte ut, om man bortser från sådana detaljer som tex x-wingdörrrar i model X. En annorlunda och kanske kostsam lösning.

Kika lite på amerikanska Tesla owners clubs eller teslamotors clubs diskussionsforum och läs om de många småfel som ständigt plågat ägarna så får du en indikation. Att de samtidigt skulle vara de nöjdaste bilägarna är ett fenomen i sig. De som är väldigt entusiastiska tenderar att svara positivt på frågor av den typen som dessa undersökningar utgör. Hur nöjd är du med din bil? En entusiastisk lanciaägare skulle garanterat svara positivt på den frågan fast bilen står stilla en dag i veckan. Vad det handlar om är kanske i ännu större utsträcknig ojämn kvalitet och dålig kvalitetssäkring. Men även om jag bortser från byggkvalitet och dålig kvalitetssäkring så är Tesla för mig fortfarande inget lyxbilsmärke. Bilen utstrålar helt enkelt inte lyx.

Model X Build Quality | Tesla Motors Club



Consumer Reports Now Ranks Tesla Among the Least Reliable Carmakers

Tesla Model S, Model X Owners Love Their Cars Despite Quality Issues | Edmunds
 
Last edited:

Agö

Medlem
Som erfaren bilresenär kan jag bidra med några alternativa destinationer.

Luxembourg - både landet och staden.
Ötztal, Österrike - bo i Vent på 1900 möh och kör Timmelsjochpasset.
Haugesund, Norge - kör dit genom södra Norge via Kristiansund och sedan hem över fjällen.
Sydöstra Polen. Przemysl. Bo på slott. Njut av underbara vägar.
Sydöstra Frankrike. Sikta på Chambery eller Grenoble och kör sedan Route Napoleon till Cannes.

Det finns trevliga hotell på samtliga alternativ.

Kom just hem efter en trevlig biltur genom Europa på 10 dagar. Karlstad - Malmö - Hasselt - Chambery - Nice - Monaco - Lovere - Vent - Dresden - Odense - Karlstad. Boende på Club Carlson-hotell, några Accor-hotell och enstaka fristående. Har du status på Accor - glöm inte att kolla deras icke-anslutna rekommenderande hotell. Hotell Lovere strax norr om Bergamo överraskade stort!
Route Napoleon är grym! Jag har dock suttit i rejäla köer där under juli/augusti, vilket förstås kan fresta på tålamodet.
 
Toppen