Senaste nytt

Veckans konspirationsteori

AABack2ARN

Medlem
Kartell blir det väl först om bolagen pratar med varandra innan de höjer (eller sänker) priserna? Om en allians tar bort sina priser och en annan allians följer efter så är väl det i sig helt ok. Eller?

Behöver inte vara så enkelt. Det är många övervägningar involverade här, men jag skulle tro att de resonerar som så att ifall kostnaden för att bli frikända överväger böterna, så är det enklare och billigare att betala böterna. Företag har ofta ganska lite att förlora på att bli dömda imho, iaf jämfört med privatpersoner, så de ser nog inte det i sig som en stor belastning.

Jag skulle vilja säga att det beror på. Givetvis finns det en ekonomisk aspekt på det hela men oftast bygger eventuella överklaganden eller betalningar på hur stor risken är att man inte kommer frikännas i nästa instans. När bolag tvistar med varandra är det vanligast med förlikning som aldrig blir officiellt och det betalande bolaget behöver inte ändra sig - beroende på vad överenskommelsen säger så klart. Så där håller jag med.

Men i tvister med myndigheter är min bild att man som företag inte alls vill ge sig lika lätt eftersom det är både offentligt och till stor del prejudicerande. Man kommer inte undan att ändra sitt eget beteende om man ger upp mot en myndighet och erkänner sig skyldig genom att betala.
 
  • Gilla
Reactions: Pho

FFlash

Medlem
Håller delvis med. Hade varit mer orolig om kartellen gäller priser i business som aldrig går under 30,000 SEK. Så länge de har en "kartell" om att ha priser på under 10,000 SEK i business så tror jag inte vi har så mycket att oroa oss för. :)

Precis.
En annan sak är sedan om de döms för "missbruk av dominerande marknadsposition" även om ingen kartell i sig skulle finnas.

Däremot tycker jag att vi har faktiskt exempel av kartell, inom samma allians. Hur i världen kan man fastställa priser så där bara mellan bolagen? Det fattar jag inte. Som exempel: EU-Japan rutter är kortaste vägen att åka över Finland och Finnair har ju haft länge en bra position med Japan-flights. Sedan kom JAL med i spelet och de började med samarbete (vad fff det där ordet översätts ju som kartell) så att de klart delar på marknaden nu. Och jag som kund får betala för det, se på prissättning! Man kommer inte till Japan från Helsingfors under typ 5000€ (edit: bör nämnas att 5000 gäller alltså business så klart :D), så ridiculous!
 

mha321

Medlem
Precis.
En annan sak är sedan om de döms för "missbruk av dominerande marknadsposition" även om ingen kartell i sig skulle finnas.

Däremot tycker jag att vi har faktiskt exempel av kartell, inom samma allians. Hur i världen kan man fastställa priser så där bara mellan bolagen? Det fattar jag inte. Som exempel: EU-Japan rutter är kortaste vägen att åka över Finland och Finnair har ju haft länge en bra position med Japan-flights. Sedan kom JAL med i spelet och de började med samarbete (vad fff det där ordet översätts ju som kartell) så att de klart delar på marknaden nu. Och jag som kund får betala för det, se på prissättning! Man kommer inte till Japan från Helsingfors under typ 5000€ (edit: bör nämnas att 5000 gäller alltså business så klart :D), så ridiculous!
Du tänker på joint venture?

Det är väl i princip en "godkänd kartell". Ett jv får ju inte startas utan godkännande från myndigheterna i båda ändar. Så de anser väl att du har tillräckligt mycket annat att välja på....
 

FFlash

Medlem
Du tänker på joint venture?

Det är väl i princip en "godkänd kartell". Ett jv får ju inte startas utan godkännande från myndigheterna i båda ändar. Så de anser väl att du har tillräckligt mycket annat att välja på....

This. Precis. Det som myndigheter missar på tal om kartell är just "alternativ" - det är precis där som det går att trixa så mycket som imagination is the limit. Däremot är det en helt annan sak hur jag ser på det som kund: visst har jag alternativ, men de är sådana som jag inte vill köpa! Beteendemönstret hos folk och teoretisk "definition på vad som utgör marknad" är två skilda saker och där går myndigheterna också fel
 
Toppen