Senaste nytt

Ve och Fasa; SWISS vs Lufthansa i Economy long-haul?

ucce

Medlem
Det är en nödlösning p.g.a. högst dåligt planerad svensexa i Kapstaden...
BA skall ha nästan 20,000 på dessa datum för WT ena sträckan samt WT+ andra hållet. Deras economy är faktiskt helt ok. Men 20K för fyra dagar i CPT känns något "meeeh!"
Dåligt med award stolar på Star och OW gör att jag måste snegla på the worst options.

Du har säkert redan kollat, men BA till JNB i WTP och sedan BA/Comair inrikes JNB-CPT är en combo jag kör ibland och som kan vara billigare.
 

lnixon

Medlem
Har läst rena skräckhistorierna om Swiss och LH long-haul på deras Airbussar.
Är man längre än 185cm blir det tight, säten stenhårda och ofta IFE box framför fötterna. Låter som det blir jobbigt t.om. med en valium för god natts sömn.

Tja, jag är 187 cm och har överlevt TATL med LH i economy mer än en gång. Värre resor har jag haft.
 

pitch

Medlem
Jag flög faktiskt Edelweiss mellan Male (MLE) och Zürich den 1:a januari i år. Under LX-nummer och bokat via Austrian, men ändå. Så kan det gå när man är sent ute.

Behållningen jag fick ut av det är att jag nuvera vet att även schweiziska charterresenärer applåderar vid landning. (Och det var alltså den bästa delen av flighten.)
 

Hall

Medlem
Concorde, se till att få bulkhead eller emergency exit med hjälp av din SEN status så skall du nog överleva. Det värsta med economy på LH är maten inte stolen. Skall snart stiga på en LH intra-EU i C, skall bli intressant vad det är för absurt de har kokat ihop.
 

Jonas C

Medlem
Å andra sidan går väl hans (matchade) Senator status ut vid månadsskiftet, såvida inte pendlingen med LOT räckte till för att återkvala SEN?
 

agehall

Medlem
Concorde, sätt dig i yttre säte, längst fram i mittraden i economy på LHs A380 så är det helt överkommligt. Jag har gjort ett antal rundor ner till JNB på detta sätt och jag är nästan 2m lång. Sitter man på kanten, så får man i princip oändligt med plats framför sig. Man kan även välja att sitta vid nödutgången, men då hamnar man ju rätt långt bak med allt vad det innebär.
 
Deras seat pitch ligger på "79 cm" enligt deras hemsida. Hm, det borde väl betyda 30-31? Har för mig att 32 i pitch motsvarar 81 cm. Högst osäkert. Jag är 186 och har flugit med UA inom USA och där ska pitchen vara 81 vilket jag uppfattar som helt ok. Dock har jag då inte haft någon IFE box under stolen.

Enligt Edelweiss hemsida kan du checka in och välja plats 5 dagar innan. Dock osäker om detta gäller deras exit utgångar. Hos vissa bolag, te x SAS går det. På t ex. TK gick det inte.

Antar att du har status även på *A? I sådant fall kan du alltid kontakta Swiss och höra om de kan göra ett undantag. Du har inget att förlova, men du kan vinna en betydligt bekvämare resa.
Osäkert om deras uppgraderingssystem fungerar på samma sätt som om du skulle uppgradera med poäng hos Swiss. Men det kanske finns möjlighet att uppgradera med poäng om du är bokad i rätt biljettklass.
Deras business är dock inget att hurra för. Äldre recliner stolar. Påminner om dem som UA kör inom USA.
 
KLM har väldigt trevligt och serviceminded personal. AMS jättebra connection flygplats.
Jag gillar dessutom "biffiga" Boeing 777 som jag tror KL kör till Sydafrika
 
Toppen