Ve och Fasa; SWISS vs Lufthansa i Economy long-haul?

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Concorde, 18 Februari 2013.

  1. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Har läst rena skräckhistorierna om Swiss och Lufthansa long-haul på deras Airbussar.
    Är man längre än 185cm blir det tight, säten stenhårda och ofta IFE box framför fötterna. Låter som det blir jobbigt t.om. med en valium för god natts sömn.

    Vad är folks erfarenheter? Och innan ni spottar ut morgon kaffet över datorn; ja, det kan hända att jag kommer resa monkey-class på långdistans...
     
  2. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade turen att sitta på bulkhead row när jag flög SWISS. Annars som du säger, sätena på A340 är hårda, stor IFE box och om personen framför lutar sin stol så blir det omöjligt att se skärmen. A330 ska tydligen ha bättre stolar.

    Vad exakt är motivet till varför du väljer att resa på detta sätt?
     
  3. Company policy?
     
  4. Ja, A340 är ingen höjdare på något av bolagen....

    Av vilken anledning tvingas du åka just dessa bolag? British Airways flyger inte till destinationen eller är priserna hutlöst mycket högre? Det är inte Washington eller New York du ska till, så du kan välja Brussels Airlines nya ekonomiklass? De har ju bara A330, så då behöver man inte vara orolig.
     
  5. pitch

    pitch Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kalla mig masochist, men jag har faktiskt inte speciellt mycket emot just dom hårda (och tunna) stolarna. Dom gör i alla fall att det känns lite luftigare i boskapstransporten. Sen må så vara att träsmaken blir värre än vanligt, men det är övergående och jag brukar bli mer paj i ryggen av nersuttna Boeing-säten som bara har fått ändrat tyg sen dom installerades på 80-talet.

    Annars tror jag det är hugget som stucket, pest eller kolera. På Swiss tycker jag dom brukar dom vara lite trevligare, på Lufthansa lite effektivare. Men mycket till skillnad är det inte.
     
  6. Elsson

    Elsson Medlem

    Ort:
    Huddinge
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det redan 1:a april?:D
     
    2 personer gillar detta.
  7. EBGGOT

    EBGGOT Medlem

    Ort:
    West Coast
    Land:
    Sverige Sverige
    Denna tråden är uppenbarligen troll varning på - concorde åker inte M ....

    Kan admin stänga tråden och kontakta Concorde för nytt lösenord ....
     
    6 personer gillar detta.
  8. FarewellFire

    FarewellFire Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tja!

    Har rest en del över Atlanten med både Swiss och Lufthansa i A330/A340. Mitt sämsta minne var när jag pröjsat nästan 20 000 spänn för en Y-biljett (sen bokning och policy att resa i Economy) med Swiss och för dessa slantar fick plats i mitten mot gång, där halva benutrymmet var kapat av IFE-boxen. Å andra sidan är det ju inte bättre på Lufthansas kärror. Min erfarenhet säger mig att Lufthansa har fler IFE-lådor under stolarna än vad Swiss har men detta kan vara fel.

    Tumregeln verkar i alla fall vara att att Lufthansa:s A340/330 kärrorna som kör en 2 x 4 x 2 - layout kör IFE-lådor enligt nedanstående i Economy (L-Låda som tar bort typ halva benutrymmet), X - ren stol framför):

    LX LXXL XL

    När jag åkte Swiss senast vill jag minnas att de inte alls körde IFE-lådor på alla rader utan att det satt lite slumpmässigt här och var.

    Dock vill jag understryka att jag föredrar Swiss i Economy. De kör fräschare plan, har bra IFE, bättre mat än Lufthansa och ofta sjukt bra connections i Zürich.
     
  9. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är en nödlösning p.g.a. högst dåligt planerad svensexa i Kapstaden...
    British Airways skall ha nästan 20,000 på dessa datum för WT ena sträckan samt WT+ andra hållet. Deras economy är faktiskt helt ok. Men 20K för fyra dagar i CPT känns något "meeeh!"
    Dåligt med award stolar på Star och OW gör att jag måste snegla på the worst options.
     
  10. Det är garanterat A330 som du flyger med för det är Edelweiss som flyger till CPT för Swiss räkning. Vet inte om "Edelweiss-charter" eller A340 låter värst dock:p.

    Qatar kräver ju ett stopp även i JNB, så det blir en rejäl restid. Ingen allians heller....

    KLM eller Lufthansa alltså. Har ingen erfarenhet av den förstnämnda..
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×