Senaste nytt

VAT refund från Arlanda

agehall

Medlem
Det är helt kört i ditt fall. Du har exakt 0% chans att få igenom det hela. Står du inte där med kvitto, pass och annan dokumentation som behövs är det helt kört.
 

Dr. Miles

Expert
Aha, nej grejen jag köpt är till en kille som är från England men nu bor i Indonesien. Jag har inte hans pass med mig alls, bara papper utställda i hans namn från säljaren. Det är ju värt ett försök i alla fall, man kan ju inte få mer än nej. Har man tur är de på gott humör på måndag.

Det jag dock verkligen skulle vilja veta är om själva prylen måste visas upp eller ej.

Proceduern fungerar så här.
  1. Du måste ha med icke-EU pass till butiken med VAT refund logo.
  2. Innan du betalar, säger du till expediten att du vill handla som VAT refund
  3. Expediten tar fram VAT refund formulär och skriver information om passet.
  4. Expediten plomberar varan med en VAT refund formulären utanpå och du betalar fullpris(inkl. moms).
  5. På flygplatsen(sista EU flygplats), går du till tullen före incheckning. Du får stämpel på VAT refund formulären. Det är viktigt att plombering är inte bryten.
  6. (Ofta) på air-side finns det VAT refund desk och du presenterar VAT refund formulären och ditt pass.
  7. De räknar summan av återbetalning av moms. Du kan välja antingen kontant eller insättning till ditt kreditkort.
 

Sofia

Medlem
@AHO: tack för utförlig info. det är nog kört för min del. Får se fram emot själv resan istället och hoppas på uppgradering istället ;-)
 
England är ju också EU, dock inte Schengen, men det känns ändå som det inte bådar gott. Dessutom borde det väl vara han och hans pass som visas upp.

Skulle säga att prylen inte behöver visas upp då den ju kan vara i incheckat bagage medans du är innanför säkerhetskontrollen?
 

Sofia

Medlem
Problemet är ju att karl är i Indonesien och jag agerar "bulvan". OBS, det är inget farligt eller olagligt jag har köpt! Det är ett undervattenshus till en videokamera :)
 
Toppen