Senaste nytt

Vart tog gamla forummedlemmar vägen?

Agö

Medlem
Tyvärr har man sett att utvecklingen gått från att alla vill hjälpa alla och bidra till att en del bara ska ha och ha och inte ge något tillbaka. Mycket har gått från att vara hur man kan resa i premium-kabiner till ett överkomligt pris och optimering av resor till att hur mycket ersättning kan jag få för något som inte fungerar.
Jag ska inte ifrågasätta detta då det förmodligen är en åsikt du har men min bild är att det är precis lika hjälpsamt som förr och att tonen alltjämt är mycket vänlig i jämförelse med de allra flesta internetforum som finns. Och ersättningsdelen (eller att känna till sina rättigheter och, i förekommande fall, förmåner som jag nog skulle vilja kalla det) är ju en essentiell del i att vara en medveten resenär. Åtminstone tycker jag det.
 

Johan67

Medlem
För min del är jag precis som påtalats i tidigare inlägg övertygad om att det är ett annat spel och en del ekonomiska intressen som spelar in - det är ju det som i grunden gjort att BC lite stannat av.

Idag finns fler forum att tillgå och för någon vecka sedan fick jag svar på en direkt fråga och det nämndes även för något år sedan i en BC-tråd - typ att Firstclass.xx blir ett nytt forum som kanske kommer att bli lite av det gamla BC, dvs den "version" som gjorde att man hamnade här ursprungligen.

Det är många påhopp på personnivå - både i forum och per pm. Det är många intressanta trådar som dessvärre går OT och då är man lite väl snabb med att stänga tråden i fråga etc etc.

Den tidigare så roliga delen av BC har bytt forum.
 

Senator

Moderator
Tror det är viktig att:
1. Skilja på forumet och innehållsdelen av Businessclass. Forumets syfte skulle jag nog hävda har aldrig ändrats. Personligen läser idag samma som tidigare bara forumet.

2. Det är naturligt när man växer antal medlemmar så ändras också den upplevelsen i forumet. Forumets skepnad är ett genomsnitt av medlemmarna. Har man varit med ett tag ser man skillnaden, som inte nödvändigtvis är negativt. Det kallas ibland "utveckling".

"The only constant change is change itself".
 

palmen

Moderator
Jag ska inte ifrågasätta detta då det förmodligen är en åsikt du har men min bild är att det är precis lika hjälpsamt som förr och att tonen alltjämt är mycket vänlig i jämförelse med de allra flesta internetforum som finns. Och ersättningsdelen (eller att känna till sina rättigheter och, i förekommande fall, förmåner som jag nog skulle vilja kalla det) är ju en essentiell del i att vara en medveten resenär. Åtminstone tycker jag det.
Absolut är det fortfarande väldigt hjälpsamt, den delen har inte ändrats även om det kanske är lite färre personer nu som är aktiva än vad det var när det peakade för några år sedan. 99% av alla inlägg håller ju också en bra ton även om de som inte gör det ofta tenderar till att sticka ut en del och sånt som fastnar i minnet.
Självklart ska man yrka på ersättning i de fall något inte levt upp till förväntningarna eller rent av varit felaktigt. Men att komma 8 år efteråt och begära kompensation enligt 261/2004 tycker jag personligen är lite väl. Eller att kräva gratis hotellnatt för att det låg ett hårstrå i duschen eller satt fast ett tuggummi i stolsfickan eller något liknande. Att SAS är konsekvent inkonsekventa vad det gäller poäng för ej fungerande wifi känner nog alla till, men de flesta nöjer sig med den ersättningen man får (ofta 2-5000 poäng) medan andra ska "kräva sin rätt" på 8000 poäng för att man fick det för 2 år sedan eller liknande. Personligen tycker jag det är tråkigt att så mycket fokus läggs på att man ska kräva ersättning för allt tänkbart, min uppfattning är att det har ökat markant senaste åren. Personligen tycker jag att man kan välja sina strider, inte varje dag jag har en bra dag och samma sak för folk som jobbar i kabinen. Kräver inte ersättning om jag blir dåligt bemött men skickar in ett klagomål utan anspråk på något (om det nu inte skulle vara väldigt grovt som rapporteras om då och då).

Jag är ingen veteran på BC men jag tycker mig se en utveckling från att varit ett "smart forum" till ett "snik forum" där allt skall vara billigt eller gratis. Kompensationer hit och dit. Lite synd.
Ungefär detta jag försökte säga med min första post och förklaring ovan, fokus skiftar en del från smart/medvetet resande tycker jag.
 

Agö

Medlem
Men att komma 8 år efteråt och begära kompensation enligt 261/2004 tycker jag personligen är lite väl. Eller att kräva gratis hotellnatt för att det låg ett hårstrå i duschen eller satt fast ett tuggummi i stolsfickan eller något liknande.
Jag upplever inte att detta speglar vad som skrivs i trådarna. Tycker du det?
 

Fredrik

Medlem
fokus skiftar en del från smart/medvetet resande tycker jag.

Det har aldrig varit speciellt stort fokus på det om man ska vara ärlig. Fokus har hela tiden varit på hur man ska kunna flyga F eller C billigt.

Som du kanske anar håller jag inte med om motviljan mot förkortningar heller. Jag ser det som ett sätt att hålla "elit"-kunskaper i en snävare krets och ger folk chansen att hundra gånger snäsa om CHP eller gnälla på något annat.
 

Agö

Medlem
Fokus har hela tiden varit på hur man ska kunna flyga F eller C billigt.
Precis, gärna genom knep som maxa ut Aftonbladet Plus-abonnemang med hundratals e-postadresser, köpa reflexvästar eller linsvätska, värva på olika sätt, hugga mistake fares och sedan gnälla när de avbokas osv. Detta har ju funnits sedan tidernas begynnelse här.
 

palmen

Moderator
Jag upplever inte att detta speglar vad som skrivs i trådarna. Tycker du det?
Vist är det lite att dra det till sin spets men det har förekommit de som vill claima förseningar som händer för över 5 år sedan och man har ju sett diverse "märkliga" klagomål som folk vill ha ersättning för. Säger inte att det är vanligt men det förekommer

Det har aldrig varit speciellt stort fokus på det om man ska vara ärlig. Fokus har hela tiden varit på hur man ska kunna flyga F eller C billigt.

Som du kanske anar håller jag inte med om motviljan mot förkortningar heller. Jag ser det som ett sätt att hålla "elit"-kunskaper i en snävare krets och ger folk chansen att hundra gånger snäsa om CHP eller gnälla på något annat.
Att flyga Business och First tycker jag är smart/medvetet resande, speciellt när man kan göra det till en spottstyvel av vad det brukar kosta med hjälp av poäng, kreativa routingregler eller mistake fares.

Diskussion om förkortningar kan vi ta i den tråden där det diskuterades. Businessclass.se är inte tänkt att vara ett "elite-forum" för den innersta kretsen. Alla ska känna sig välkomna men för att man ska få ut något av forumet så behöver man lägga ner lite tid själv och ta in en hel del nytt. Problemet blir när man inte klarar av att ta in nytt för att man inte förstår vad folk skriver (se Senators exempel ovan).
 

RickardG

Medlem
Jag har varit med i drygt två år och kan inte säga att jag sett någon drastisk skillnad under denna tid, vare sig i innehåll eller attityder/bemötande. Kanske är det för kort tid för att se ett mönster.
Åtminstone under dessa år har det alltid funnits individer med problematiska inställningar, och lägg där till problemen med att uttrycka sig i skrift och få fram ironi, sarkasm m.m. så är det omöjligt att få ett helt smärtfritt forum. Är man inte infödd svensk är det också lättare att små skillnader i språk och uttryck gör att missförstånd ännu lättare smyger sig in, både som sändare och mottagare.

Ända sedan jag hoppade in har jag upplevt att det funnits en stor andel "snikenhet". Dit räknas även jag själv. Det kan handla om att utnyttja mistake fares, beställa reflexvästar, värva personer man inte känner, resa med tomma väskor och hoppas det blir försenade för att utnyttja försäkringar, utnyttja EU 261 även om en försening inte inneburit någon större nackdel, "manufactured spend", kompensation för Wifi eller IFE (In-Flight Entertainment) som man ändå inte hade tänkt utnyttja, tvivelaktiga statusmatchningar osv. osv. Alla är vi olika och tycker att dessa beteenden är mer eller mindre ok eller moraliskt fel.

Jag tror vi får leva med att det här kommer fortsätta var en stor del av diskussionerna här, och kanske fortsätta lägga fokus på att stoppa sånt som är direkt olagligt eller nära den gränsen.

För att återgå lite till ämnet, saknade forummedlemmar, kan jag bara hålla med om att det vore väldigt trevligt om @Dr. Miles ville komma tillbaka och att vi alla tar det en smula mer lugnt med kritik och är försiktiga med ironi och annat som lätt kan gå förlorat i skrift.

Mina 2 öre.
 
Toppen