Senaste nytt

Vart tog gamla forummedlemmar vägen?

Jag frågar igen, var är @Dr. Miles? Jag tvivlar på att han gjort något för att bli avstängd, men var det kanske meningsskiljaktigheter med ägarna eller något annat som gjorde det? Det är väl många här som känner honom, upplys mig ;).
 

Senator

Moderator
Det finns lite ironi att trådskaparen är nu den som efterfrågas.

Jag kan meddela att den eminenta Doktorn lever, är väldigt busy med sitt jobb. Men vi skall också informera att den bäste doktorn har tagit en time-out från BusinessClass. Han planerar medverka på en av resorna till GalleriesFirst med utöver detta funderar på sin framtid som aktiv hos oss. Detta är självklart en tråkig utveckling.

Doktorn som har varit med sedan starten fick sitt namn (och viktigare sin läkarrock) på ett event för att antal år sedan. Dock har doktorn erkänt att på senare tid har antalet tråkiga diskussioner och personliga påhopp ökat mot honom. Han helt enkelt funderar på om han vill lägga sitt engagemang hos oss när det finns så mycket otacksamhet, hätskhet och personliga övertramp. Med Doktorns stora vilja att hjälpa andra är det lätt att förstå att han känner så. T.ex. får Doktorn massor av PM med frågor om hjälp som gärna kan ställas i forumet. Väldigt få av dessa PM som besvaras kommer med ett "tack så mycket".

Detta är en tråkig utveckling som vi vill undvika. Några av de antagonister som det handlar om har valt själv att lämna, medan andra har vi åter stängt deras profiler. Några är återkommande utmaningar för oss som helt enkelt inte kan låta bli skapa nya profiler.

Jag, tillsammans med mina trevliga frivilliga kollegor önskar att doktorn återvänder då vi behöver hans erfarenhet och kunskap. Vi vill dock gärna att alla tänker till lite på sitt eget agerande, och tänka till lite extra nu gällande hur vi skriver. Våra tips är:

1. Om det bubblar i huvudet av stress, frustration eller att du är arg skulle vi låta bli svara i en tråd
2. Jobba på att särskilja "fakta" från "åsikt". Alla har rätt till en åsikt, men presentera detta gärna som en åsikt.
3. Lär det engelska begreppet: "I stand corrected." Med andra ord, erkänn om du har fel (fakta). Du får alltid ha en åsikt
4. Diskutera sak, och inte person
5. Undvik ord som korkat, dum i huvudet, apklass. Dessa adderar lite värde i en diskussion
6. Till slut diskussionen om förkortningar: visste ni att just språkbruken på BusinessClass är den högsta tröskel för nya medlemmar att ge sig in en diskussion? Att nya medlemmar helt enkelt inte vågar skriva för att vi har ett språk som är så svart att hänga med i?

Jag tror vi alla har någon omedveten EuroBonus Guld eller Diamant medlem i vårt sociala nätverk. En sån person som vi tycker om, men som borde veta mer? Jag tror många av oss har denna. När du talar med denna person, säger du då:
a) Jag tänkte boka en poängresa till New York med SAS. Tyvärr finns det bara platser via Oslo på utresan och Köpenhamn på hemresan. Jag funderar dock på att höja värde på min upplevelse, då jag kan använda poängen för att flyga Förstaklass med Lufthansa via deras fina Förstaklass Terminal i Frankfurt..

eller säger du:

b) Jag tänkte bränna lite EB på SAS. Bokar först en 2-for-1 via OSL ut, CPH hem, Sedan väntar jag på LH F skall öppnas så jag kan glida ner till FCT och hänga där..

Jag tror ni känner igen er, jag har i alla fall 4-5 närstående som är alla Diamant på SAS där jag skulle berätta version a) för att de skulle hänga med. Så ett tips är: ha bilden av den närstående i huvudet när du skriver, och skriv som du skulle berätta för denne person.

Vi jobbar vidare på att få Doktorn tillbaka där han hör hemma, men vi bör alla ta möjligheten att fundera på vårt agerande härinne så vi skapar den trevliga stämning vi alla vill ha..

MVH,
Hans, Fredrik, Robert (Moderator)
 

hg1980

Medlem
Det finns lite ironi att trådskaparen är nu den som efterfrågas.

Jag kan meddela att den eminenta Doktorn lever, är väldigt busy med sitt jobb. Men vi skall också informera att den bäste doktorn har tagit en time-out från BusinessClass. Han planerar medverka på en av resorna till GalleriesFirst med utöver detta funderar på sin framtid som aktiv hos oss. Detta är självklart en tråkig utveckling.

Doktorn som har varit med sedan starten fick sitt namn (och viktigare sin läkarrock) på ett event för att antal år sedan. Dock har doktorn erkänt att på senare tid har antalet tråkiga diskussioner och personliga påhopp ökat mot honom. Han helt enkelt funderar på om han vill lägga sitt engagemang hos oss när det finns så mycket otacksamhet, hätskhet och personliga övertramp. Med Doktorns stora vilja att hjälpa andra är det lätt att förstå att han känner så. T.ex. får Doktorn massor av PM med frågor om hjälp som gärna kan ställas i forumet. Väldigt få av dessa PM som besvaras kommer med ett "tack så mycket".

Detta är en tråkig utveckling som vi vill undvika. Några av de antagonister som det handlar om har valt själv att lämna, medan andra har vi åter stängt deras profiler. Några är återkommande utmaningar för oss som helt enkelt inte kan låta bli skapa nya profiler.

Jag, tillsammans med mina trevliga frivilliga kollegor önskar att doktorn återvänder då vi behöver hans erfarenhet och kunskap. Vi vill dock gärna att alla tänker till lite på sitt eget agerande, och tänka till lite extra nu gällande hur vi skriver. Våra tips är:

1. Om det bubblar i huvudet av stress, frustration eller att du är arg skulle vi låta bli svara i en tråd
2. Jobba på att särskilja "fakta" från "åsikt". Alla har rätt till en åsikt, men presentera detta gärna som en åsikt.
3. Lär det engelska begreppet: "I stand corrected." Med andra ord, erkänn om du har fel (fakta). Du får alltid ha en åsikt
4. Diskutera sak, och inte person
5. Undvik ord som korkat, dum i huvudet, apklass. Dessa adderar lite värde i en diskussion
6. Till slut diskussionen om förkortningar: visste ni att just språkbruken på BusinessClass är den högsta tröskel för nya medlemmar att ge sig in en diskussion? Att nya medlemmar helt enkelt inte vågar skriva för att vi har ett språk som är så svart att hänga med i?

Jag tror vi alla har någon omedveten EuroBonus Guld eller Diamant medlem i vårt sociala nätverk. En sån person som vi tycker om, men som borde veta mer? Jag tror många av oss har denna. När du talar med denna person, säger du då:
a) Jag tänkte boka en poängresa till New York med SAS. Tyvärr finns det bara platser via Oslo på utresan och Köpenhamn på hemresan. Jag funderar dock på att höja värde på min upplevelse, då jag kan använda poängen för att flyga Förstaklass med Lufthansa via deras fina Förstaklass Terminal i Frankfurt..

eller säger du:

b) Jag tänkte bränna lite EB på SAS. Bokar först en 2-for-1 via OSL ut, CPH hem, Sedan väntar jag på LH F skall öppnas så jag kan glida ner till FCT och hänga där..

Jag tror ni känner igen er, jag har i alla fall 4-5 närstående som är alla Diamant på SAS där jag skulle berätta version a) för att de skulle hänga med. Så ett tips är: ha bilden av den närstående i huvudet när du skriver, och skriv som du skulle berätta för denne person.

Vi jobbar vidare på att få Doktorn tillbaka där han hör hemma, men vi bör alla ta möjligheten att fundera på vårt agerande härinne så vi skapar den trevliga stämning vi alla vill ha..

MVH,
Hans, Fredrik, Robert (Moderator)
Bra skrivet. Jag är 2 månader gammal på det här forumet och doktorn har tillsammans med Palmen (och såklart många till) varit helt otroligt hjälpsamma och på många sätt ovärderliga för mig.

Tycker detta inlägg är såpass viktigt att det borde hamna på första sidan så alla verkligen läser.
 

hg1980

Medlem
Vill tillägga lite mer till diskussionen. För mig är det en gåta hur man kan kräva saker och hjälp, och inte visa tacksamhet. Tacksamhet, ödmjukhet och respekt är tre ledord som man borde ha med sig i ett forum.

Det här forumet är verkligen unikt, det är en faktadatabas av rang, och att det finns individer som ni moderatorer och andra, som lägger så otroligt mycket tid på detta, det är så fruktansvärt mycket värt. Finns en mängd historier på det här forumet om personer som efter blivit medlemmar här, blivit medvetna i sitt resande, och några månader/år senare sitter och smuttar champagne i en Lufthansa First-kabin, mycket tack vare all den kunskap som det här forumet ger.

Men sorgligt nog så syns denna mentalitet på många fler ställen än här. Information är gratis (finns t o m de som hävdar att film, musik, etc skall självklart vara gratis). Information är aldrig helt gratis, det ligger någons tid och engagemang bakom den informationen. Därför anser jag att man skall visa tacksamhet.

Ett exempel, på hur man kan visa tacksamhet är med alla värvningar. Istället för att posta "värva mig" i Amexvärvningstråden, kan man PMa en person som man anser bidrar till all den information som finns här inne. Kanske en person som hjälpt just dig med något, eller du sett har hjälpt många, PMa den personen och erbjud han eller henne att värva dig. Visst, det kanske inte är det första man tänker när man fått nys om att på businessclass.se där kan du bli värvad, så får du mer poäng. Jag själv gjorde samma sak när jag gick med här, jag skrev i en tråd (fel tråd dessutom, bra start på den här resan.. :p), värva mig.. Men när jag kompletterade mitt Amex Elite häromveckan, med ett Amex Platinum, då vände jag mig till den person som jag anser hjälpt mig mest de månader jag varit här. För mig en självklarhet.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Vill tillägga lite till, till diskussionen. För mig är det en gåta hur man kan kräva saker och hjälp, och inte visa tacksamhet. Tacksamhet, ödmjukhet och respekt är tre ledord som man borde ha med sig i ett forum.

Det här forumet är verkligen unikt, det är en faktadatabas av rang, och att det finns individer som ni moderatorer och andra, som lägger så otroligt mycket tid på detta, det är så fruktansvärt mycket värt. Finns en mängd historier på det här forumet om personer som efter blivit medlemmar här, blivit medvetna i sitt resande, och några månader/år senare sitter och smuttar champagne i en Lufthansa First-kabin, mycket tack vare all den kunskap som det här forumet ger.

Men sorgligt nog så syns denna mentalitet på många fler ställen än här. Information är gratis (finns t o m de som hävdar att film, musik, etc skall självklart vara gratis). Information är aldrig helt gratis, det ligger någons tid och engagemang bakom den informationen. Därför anser jag att man skall visa tacksamhet.

Ett exempel, på hur man kan visa tacksamhet är med alla värvningar. Istället för att posta "värva mig" i Amexvärvningstråden, kan man PMa en person som man anser bidrar till all den information som finns här inne. Kanske en person som hjälpt just dig med något, eller du sett har hjälpt många, PMa den personen och erbjud han eller henne att värva dig. Visst, det kanske inte är det första man tänker när man fått nys om att på businessclass.se där kan du bli värvad, så får du mer poäng. Jag själv gjorde samma sak när jag gick med här, jag skrev i en tråd (fel tråd dessutom, bra start på den här resan.. :p), värva mig.. Men när jag kompletterade mitt Amex Elite häromveckan, med ett Amex Platinum, då vände jag mig till den person som jag anser hjälpt mig mest de månader jag varit här. För mig en självklarhet.
Tyvärr har man sett att utvecklingen gått från att alla vill hjälpa alla och bidra till att en del bara ska ha och ha och inte ge något tillbaka. Mycket har gått från att vara hur man kan resa i premium-kabiner till ett överkomligt pris och optimering av resor till att hur mycket ersättning kan jag få för något som inte fungerar.

Det finns många exempel på medlemmar på forumet som gjort resan från några ekonomi-biljetter per år till att åka flertalet resor varje år och dessutom i premiumkabiner. Det är sånt som är så oerhört kul att kunna bidra till och säkert det som jag tror triggar många. Jag har själv varit en av dessa personer som drömde om att flyga Första klass innan jag fyllt 50 (dvs jag hade 20 år på mig) och kunde uppfylla det ca 2 år senare tack vare forumet.

I slutändan är det upp till oss alla på forumet att sätta den standard vi vill ha, ingen annan kan göra det åt oss. Ett tack för hjälpen, "like" på en bra reserapport eller något annat tips är sånt som jag tror de flesta uppskattar.
Tiden får utvisa hur det blir framöver, men jag hoppas att många gamla forumprofiler hittar tillbaka till forumet på ett eller annat sätt.
 

Johan Gott

Medlem
Som relativt ny medlem här har jag uppskattat den trevliga och hjälpsamma tonen i de allra flesta inlägg. Jag hoppas att den negativa trend som beskrivs ovan kan brytas så forumet förblir en trevlig plats! Jag är ödmjuk inför all erfarenhet som finns hos flera rutinerade medlemmar och tacksam för att få ta del av den. Förhoppningsvis kan jag bidra mer och mer i takt med att jag samlar mer erfarenhet och kundskap.
 
Toppen