Vart skall vi åka?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Webguide, 21 September 2014.

1. Webguide

Webguide Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag planerar att bjuda min fru på en födelsedagspresentresa i mars nästa år. Men jag är lite osäker på vart och med vilket bolag samt på vilket hotell vi skall bo.

Budget: ca 100k
    Reslängd: weekend tror jag
    Flygbolag: Ingen aning men first class och lyxigt är ett krav
    Hotell: Jag gillar Four seasons
    Resmål: Funderar på Hongkong men vet som sagt inte
    Avreseort: London tänkte jag

Nån som har några trevliga tips/förslag?

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det 100k totalt eller per person? När ska vill du resa?

3. Webguide

Webguide Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Totalt 100 K, i mars nån gång.

4. Christiansson

Christiansson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lufthansa kör Frankfurt direkt till Zanzibar, Torsdagar ner och Onsdagar hem. ca 11KSEK per pers i Restricted First 13-18 Mars. Lite lång helg kanske, men tidzonen är ju rätt bra.

Eller kanske Cape Town eller Rio med British Airways, First direkt från Heathrow, men då drar det iväg till ca 40-45KSEK per pers. Avgångar varje dag.

Själv skulle jag nog gått för Milano, Four Seasons och lite over-the-top shopping om det var min fru, men hon är inte så road av att flyga, speciellt inte om det tar en stor del av tiden.

5. Jag tycker inte ni ska "slösa" tid på lång flygresa när det handlar om en weekend.

Är Stockholm eran egentliga boplats? Isf tycker jag ni ska flyga Arlanda-Belgrad-Rom med Air Serbia. Med utresa torsdagar, och hemresa tisdagar, är restiderna iaf acceptabla.

Ni kommer inte närmre lyxresa inom Europa än med Air Serbia - jag har själv testat. Trerätters middag x2, bubbel, egen kaffekanna (eller té), riktigt porslin, säten i paritet med första klass inom USA, mm....
    Nu är ju priset ointressant i detta fall, men man får en T/R för 4.000SEK.

Rom är bra tempererat i Mars, och turisthoparna har inte börjat invadera (allt är iofs relativt).

Finns Sofitel i Rom, men jag tycker att Palazzo Manfredi o St. Regis är bättre. Här får man ändå räkna med 2.500-4.000kr/natt.

Rom är inte min favoritstad i Italien, men den känns helt klart som rätt plats för att fira respektives födelsedag. Shopping o god mat finns det iaf gott om. En kort avstickare ner till Amalfi är ju inte heller fel.

6. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eller stanna i Belgrad och bo på Metropol Palace.

7. Webguide

Webguide Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    MMm, men det är First class som gäller ochhelst utanför Europa så att man får uppleva det ordentligt :)
    Air Serbia skall jag nog testa ändå! :)

Palazzi gillar detta.
  8. Då rekommenderar jag Garuda Indonesia från Gatwick till Jakarta, via Amsterdam.
    Vad jag sett o hört är det en upplevelse i yttersta toppklass, och kan ju vara roligt att testa ett mer ovanligt bolag. Kanonbra hårdvara i nya 777-300, men verkar vara servicen som lämnar mest intryck.

Skönt med byten är det ju också, även om ni gör ett kort stopp i Amsterdam.

Recension: The First Class Experience With Garuda Indonesia — Trip Reports Forum | Airliners.net
    Produktbeskrivning: Garuda: Jakarta-Amsterdam-London Boeing 777 flights from September - Flights | hotels | frequent flyer | business class - Australian Business Traveller

Strax under 50k/resenär, så inom budget.

Rekommenderar Shangri La på hotellsidan, men det finns nog resenärer på denna sida som har bättre koll än mig på Indonesien (och Jakarta i synnerhet).

Webguide och Christian R gillar detta.
  9. NotRyan

NotRyan Medlem

Shang i Jakarta är bra (bor man där så vill man inte ha sovrumsfönstret mot minareten utan helst åt andra sidan :) ), men Ritz-Carlton Mega Kuningan är bättre (Det andra RC är säkert också bra) :)

Mvh
    /NotRyan

Palazzi gillar detta.
  10. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Låter intressant men kan inte hitta denna flygning. Allt jag får upp är Ethiopian via Addis. Har jag
    missat något eller körs den av Condor/Thomas Cook ?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!