Senaste nytt

Vart skall man flyga på julafton?

Singapore

Medlem
Håller med om KL, prutar man hårt finns det riktig bra varumärken att fynda av tveksamt ursprung på Petaling Street:D Sedan ligger väl Langkawi tillräckligt lång norrut i Malaysia för att vattnet skall vara bra. Ska eventuellt till Penang i jobbet i april nästa år. När jag kollade upp lite verkar det som att havet inte är speciellt badbart där. Samma sak upplevde jag för 15 år sedan när jag var i Malakka. Det byggdes flotta hotell hejvilt längs med stränderna, men inte en jäkel badade, eftersom vattnet i Malakkasundet var så skitigt.
Mitt intryck a Malaysia efter två besök där med 15 års mellanrum är det är ultramodernt i många centrala delar, samtidigt som man drar fördelarna av en bra prisnivå.

Jag håller med föregående talare. Vattnet blir badbart vid den Thailändska gränsen (Koh Lipe) och det var till Thailand som han inte ville åka. I västra Malaysia är vattnet väldigt grumligt. Nackdel är dock att det är regnperiod i östra delen av Malaysia, där merparten av alla fina stränder och dylikt finns.
 

Petha968

Ny medlem
Hej,

Håller med om KL, prutar man hårt finns det riktig bra varumärken att fynda av tveksamt ursprung på Petaling Street:D Sedan ligger väl Langkawi tillräckligt lång norrut i Malaysia för att vattnet skall vara bra. Ska eventuellt till Penang i jobbet i april nästa år. När jag kollade upp lite verkar det som att havet inte är speciellt badbart där. Samma sak upplevde jag för 15 år sedan när jag var i Malakka. Det byggdes flotta hotell hejvilt längs med stränderna, men inte en jäkel badade, eftersom vattnet i Malakkasundet var så skitigt.
Mitt intryck a Malaysia efter två besök där med 15 års mellanrum är det är ultramodernt i många centrala delar, samtidigt som man drar fördelarna av en bra prisnivå.

Reste runt i Asien (Thailand, Malaysia och Vietnam) förra sommaren och spenderade några dagar i Penang. Precis som ovan nämde är baden som jag har för mig ligger på norra delen av ön inte speciellt bra. Badade bara en dag men det var de sämsta sträderna jag upplevede under rundresan. Penang föll mig heller inte i smaken, utan upplevde det som en relativt otrevlig stad, var inte ofta vi blev trevligt bemötta, som vi för övrigt blev i alla andra delar av Malaysia. Dock kan man bo billigt i Penang om man vill bo inne i stan vill säga, ute vid stränderna vet jag inte vad det kostar. Vi bodde på Tune Hotels (tror det är en hotell grupp som ingår i samma koncern eller dylikt som Air Asia gör???) och det kostar alls inte mycket och det är godtagbar standard.

Apropå vattnet i langkawi vet jag inget om men jag tror att man finner det bästa vattnet på östkusten, ex; Perhentian Islands som vi också besökte och det gott folk var det närmaste paradiset (vad det nu är) kommit, det var otroligt fint och en helt otroligt djurliv, det rekommenderar jag stark, dock tror jag inte det är aktuellt för din del då jag tror att de bommar igen öarna under våran vinter, pga. stormar etc (dock kan detta vara värt att kolla upp, gör det nu! Det verkar stämma att det är regnperiod under oktober - april :().

jag skulleäven rekommendera Vietnam! Och några dagar till Ho Chi Minh och insup livet där, helt otroligt!, besök Cu Chi tunnlarna och sedan åka vidare för sol och bad på någon plats. Vietnam är ju även sjukt billigt, visst finns det fallgropar (Ex; Benh Tanh market som ajg tyckte var lite för mycket) men så är det på alla ställen.

Dock vet jag inte riktigt vad det kostar att åka till Vietnam (flyg alltså) men vi åkte från Bangkok med utsökta Air Asia för några hundralappar.

Hör gärna av dig om du vill veta något mer!

Ps. skulle gärna rekommendera Thailand med, men i och med att du uttryckligen undanbett dig tips, så hoppar jag över det. Ds.
 

bstark

Medlem
Kan absolut skriva under på Vietnam jag också, Ho Chi Minh är en perfekt startpunkt. Betydligt roligare om man tröttnat på Thailand. Där är det dessutom billigt att leva.

Håll er till de södra delarna, med sol och bad. Det finns mycket intressant att se norrut också men det kan man spara till en annan gång.
 

Dr. Miles

Expert
Tomten skall få ledigt i år. Tonårsdöttrarna börjar redan spåna på en sol och badsemester under julen och de hårt arbetande föräldrarna har båda lyckats få ledigt från den 23 till trettonhelgen. Om man nu inte vill åka till Thailand, Kanarieholmarna eller UAE, vart skall man ta vägen? 10 dagar och helst inte dyrare än 15000 per pers inkl hotell alt bra B&B.

Alla förslag välkomna

Även om du inte gillar Thailand, det är nog svårt att stå emot sådan här erbjudande. ;)

[Business class] OSL-BKK T/R, Turkish, 9190 SEK
 

ACervin

Medlem
Tack för alla tips. Man kanske skulle satsa på Thailand i alla fall. Har inte varit där på 20 år, förutom ett antal flygbyten i Bangkok på väg till Brisbane. Då gäller det att hitta en bra anslutning CPH - OSL och ett strandhotell i Thailand.
 

Dr. Miles

Expert
Förlåt ACervin.
Turkish Airlines Oslo-Bangkok biljetten har blackout period mellan 10 dec - 15 jan. :(

[Blackout Dates]
TRAVEL IS NOT PERMITTED 10DEC11 THROUGH 15JAN12.
 
Toppen