Vart flög SAS MD-90?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av kerran1980, 20 Oktober 2012.

  1. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!
    Från mitten av 90-talet och 12 år frammåt flög SAS med 8st MD-90.
    Vilka destinationer flögs vanligen med MD-90? Användes de på svensk och norsk inrikes eller främst utrikes?
    Jag minns bara att den ibland användes på ARN-LHR och hade fantastisk komfort, knäpptyst fram och även helt ok längst bak. De stora IAE motorerna var extremt tysta och väldigt kraftfulla. Kärran såg riktigt sportig ut;)
    Nu flyger alla för Delta Airlines tror jag.
     
    1 person likes this.
  2. Jacob

    Jacob Medlem

    Gick väl på de flesta trafikerade rutterna vill jag minnas. ARN-LHR, ARN-CPH osv.

    Har ett antal SAS Travel Books från 90-talet kvar hemma där det lär framgå ganska tydligt.
     
    1 person likes this.
  3. ski

    ski Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Flög MD90 en gång 2004 från Rom till Kastrup i business. Trevlig maskin. Sedan tog Blue1 över en del av dem innan de bytte till Boeing 717.
     
    1 person likes this.
  4. Mattias Edstrom

    Mattias Edstrom Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Precis som tidigare nämnts så flög jag med den som SK526 från LHR till ARN den 29/1-2003 då jag var påväg hem från Australien. På den tiden ingick både mat och dryck och minns att vi fick någon kyckling med potatissallad. Mycket gott. Lite OT. Kom också ihåg att vi på den avgången inte var mer än kanske 20 personer ombord.

    När SAS sedan fasade ut dessa vet jag att någon kärra gick till Blue1 som jag flög med några år senare.
     
    1 person likes this.
  5. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Underbar tråd!
     
  6. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Under en period minns jag att de hårdkördes på ARN-CPH. Varannan avgång var MD90 kändes det som.
     
    2 personer gillar detta.
  7. Nystrom

    Nystrom Medlem

    Har åkt MD-90 rutten LLA-ARN eller omvänt.
     
  8. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Vill minnas att MD 90 i SAS utförande tog 140 pax mot MD 80t og 130-133 pax i vad man kallade Europa utförande.
    SAS MD 90 hade större over bins än MD 80 och var ljusare ik abinen, vill minnas att det var en helt ny belysning som satt i taket.
    Unikt med SAS MD 90 var att man beställde utan trappa vid främre dörren, för att spara vikt, detta gjorde att man inte körde den på alla destinationer, utan den gick på destinationer där man garanterad brygga t.ex. CPH,ARN, OSL, LHR.
    Att det saknades trappa, gjorde man att var tvungen att köra med sandsäckar i främre lastrummet ibland för att få balans.Men detta kan nog någon SAS anställd berätta utförligare om.
    Jag kommer inte ihåg om alla var stationerad på ARN eller om de delades mellan CPH, och ARN
    Enligt mitt tycke, så var detta den trevligaste maskinen att vara pax ombord på när det gäller SAS kortdisans flotta.
     
  9. twiggs

    twiggs Medlem

    Så typiskt SAS att beställa flygplan med enormt krångliga lösningar som är så unika att ingen vill ha planen senare. Toaletter på udda ställen, galley som är specialritade in i minsta detalj och gärna på konstiga ställen, stolar som kunde förvandlas från 3-3 till 2-3 (egentligen inget unikt men SAS beställde en enormt gammal version av dessa stolar som vägde bly till sina 737:r). Alldeles för få säten sett till kapaciteten (132 stolar i Boeing 737-800, 52 stolar i Dash 8-Q400, drygt 130 i MD-80, ner till drygt 85-90 stolar i Boeing 737-600).

    Inte undra på att det går dåligt men tur att man äntligen klivit ner från sina höga hästar och inser att standardlösningar ofta är betydligt billigare och enklare.
     
  10. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl egentligen inget jätteunikt för SAS, utan snarare ett resultat av en annan tid. På monopoltiden gjorde det inget om lösningar var dyra och ineffektiva.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×